۱۳۹۰ فروردین ۶, شنبه

مخالفان قذافی شهر اجدابیا را بازپس گرفتند



مخالفان مسلح دولت لیبی که تحت حمایت هوایی نیروهای بین المللی قرار دارند، کنترل شهر اجدابیا را مجددا از دست نیروهای وفادار به سرهنگ معمر قذافی خارج کرده اند.

خالد قائم، از وزیران کابینه لیبی گفته است نیروهای دولتی پس از آنکه هدف بمباران نیروهای بین المللی قرار گرفتند، از اجدابیا عقب نشینی کردند. وی نیروهای بین المللی را متهم کرد که به طور مستقیم به شورشیان کمک می کنند.
بن براون، خبرنگار بی بی سی در اجدابیا می گوید مخالفان در اجدابیا در حال شادمانی هستند.
خبرنگار بی بی سی تانک های دولتی، خودروها و تجهیزات توپخانه را مشاهده کرده که یا منهدم و یا رها شده بودند.
نیروهای وفادار به سرهنگ قذافی هفته گذشته با پیشروی به سمت شرق برای سرکوب قیام مخالفان دولت لیبی، اجدابیا را تصرف کردند.
در دیگر مناطق لیبی نیز نیروهای سرهنگ قذافی و تاسیسات نظامی این کشور هدف حملات هوایی نیروهای بین المللی قرار گرفتند.
گزارش ها حکایت از آن دارد که بامداد روز شنبه (بیست و ششم مارس، ششم فروردین) یک رشته انفجار یکی از حومه های طرابلس، پایتخت، را لرزاند.
به گفته شاهدان عینی، یک پایگاه رادار آتش گرفته است.
قیام مخالفان سرهنگ قذافی از پنج هفته پیش تا کنون ادامه دارد.
تصرف مجدد اجدابیا توسط مخالفان، پس از هفتمین شب از بمباران مواضع معمر قذافی امکانپذیر شد. این بمباران ها، توسط نیروهای یک ائتلاف بین المللی که قطعنامه سازمان ملل در مورد مقررات پرواز ممنوع بر فراز لیبی را اجرا می کند، صورت گرفته است.
تقدیر اوباما از عملیات ائتلاف در لیبی
در همین حال باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، گفته است اقدام نظامی بین المللی علیه لیبی برنامه ای حساب شده است و پیشرفت چشمگیری داشته است.
آقای اوباما گفت در اثر این عملیات، دفاع هوایی لیبی نابود شده، نیروهای وفادار به معمر قذافی دیگر توان پیشروی ندارند و از بروز یک فاجعه انسانی نیز جلوگیری شده است.
اما باراک اوباما اضافه کرد که آمریکا نمی تواند هر بار که کشوری دچار بحران می شود، مداخله کند. وی افزود اکنون کشورهای بیشتری باید هزینه و مسئولیت حفظ صلح و امنیت را تقبل کنند.

هیچ نظری موجود نیست: