۱۳۹۰ فروردین ۱, دوشنبه

رفسنجانی: اختلافات جدی‌ است؛ امیدوارم حوادث تلخ دوسال گذشته تکرار نشود


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پیام نوروزی خود با ابراز تاسف از «حوادث تلخ دو سال گذشته» اظهار داشت که اختلافات داخلی «جدی» شده و دیگر محدود به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست.


رئیس پیشین مجلس خبرگان رهبری، برای مردم و جوانان، سالی «تهی از کدورت‌ها» آرزو کرد و گفت: «واقعاً مسائل اخلاقی ما کمی آسیب دیده و متاسفانه رواج شیوه‌های مذموم مانند دروغ، تهمت، ادعاهای بیخود، وعده‌های غیرممکن، اتلاف مال، رفتار و گفتار برخلاف عقل صفا و صمیمیت فردی و اعتماد عمومی را مخدوش می‌کند، در مجموع فکر می‌کنم احتیاج به خیلی مواظبت‌ها داریم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: «اگر مسلمان هم نبودیم، می‌بایست براساس اخلاق انسانی، برای خود، خانواده، جامعه و حتی دنیا مفید و باعث آرامش باشیم. مخصوصاً الان که مسلمانیم، باید مواظب باشیم که زینت اسلام باشیم و به‌گونه‌ای رفتار نکنیم که در نگاه دیگران باعث ننگ و عار جامعه خود و اسلام باشیم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی که به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به شدت از سوی هوادران آیت‌الله خامنه‌ای و اصولگرایان تحت فشار قرار گرفت، سرانجام در اسفند ماه گذشته از ریاست مجلس خبرگان کنار رفت.

اکبر هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از پیام نوروزی خود می‌گوید: «بحمدلله اکثر مردم ایران باسواد، هوشیار، فهیم و مطلع هستند و به اندازه کافی رسانه‌های مختلفی در اختیارشان است و به مسائل احاطه دارند. شرایط منطقه و دنیا و روابط ما با قدرت‌های سلطه‌گر را می‌بینند. دشمنانی که حقیقتاً در کمین ما هستند. متأسفانه از کمّ و کیف اختلافات داخلی و علل آن هم آگاهی دارند. برایشان روشن است که اختلافات جدی شده و محدود به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست. متأسفانه خوشه‌ها و شاخه‌های دیگر هم سر بر آوردند.»

در طول دو سال گذشته، هاشمی رفسنجانی، به دلیل موضع نگرفتن در مقابل معترضان، مورد انتقاد بود و حاضر نشد به خواسته هواداران رهبر جمهوری اسلامی برای محکوم کردن معترضان و رهبرانشان تن دهد.

هاشمی رفسنجانی پیش از این انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در نامه‌ای سرگشاده، به رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده بود که با تضمین سلامت انتخابات مانع بروز بحران در جامعه شود.

وی در آخرین نماز جمعه خود نیز که با حضور دهها هزار تن از هواداران جنبش سبز برگزار شد، برای برون‌رفت کشور از بحران راهکارهایی پیشنهاد داد که هیچگاه مورد پذیرش رهبر جمهوری اسلامی و جناح حاکم واقع نشد.

پس از آن بود که کاربرد عبارت «خواص بی‌بصیرت» عمدتا از سوی آیت‌الله خامنه‌ای و جناح حاکم، بارها، برای اشاره به کسانی که مواضع رهبر جمهعوری اسلامی را تمام وکمال نمی‌پذیرند، به کار برده شد.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از پیام نوروزی خود می‌گوید: «فکر می‌کنم در این شرایط اولین نیاز جامعه ما وحدت است. باید واقعاً متحد باشیم. می‌دانم که اتحاد کامل در هیچ کشوری و در ایران درست نمی‌شود، اما می‌توان مرزهایی را مراعات کرد که اتحاد آسیب نبیند و انتقاد جای خود را داشته باشد. سعه صدر برای همه مخصوصاً برای مسئولین لازم است که به حرف‌ها گوش بدهند. اگر انتقادی وارد است، بپذیرند و خود را اصلاح کنند و اگر نیست، منتقدین را با شیوه‌های درست قانع کنند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی با برشمردن برخی از معضلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کشور با ابراز تاسف از شیوه‌های مذمومی چون «دروغ، تهمت، ادعاهای بیخود، وعده‌های غیر ممکن، اتلاف مال، و گفتار برخلاف عقل»، می‌گوید: «امیدوارم در سال آینده شاهد حوادث تلخی نباشیم که در دو سال اخیر بودیم.»

۱ نظر:

mohammad hossein emamparast گفت...

سلام امیدوارم که بالاخره مسئولین و روسای مملکتمون به عقل رسیده باشند و دست از بازی کردن با نیروی اتمی‌ کشیده باشند. این ژاپنیها که انقدر وارد بودند بدبخت شدند حالا چه برسد به ما که کارشناسانمون یه سری روسی هستند که مثل چینیها و ژاپنیها به خدا ایمان ندارند حالا چطور میشه دلشون به حال ما بسوزه.این همه نفت داریم این همه سد داریم اما تا مردم را به پودر تبدیل نکنند ول کن نیستند. من فدای ولایت فقیه و رهبرم نه این دولتیها.