۱۳۹۰ فروردین ۱۴, یکشنبه

ابراز نگرانی آمریکا از «ارائه خدمات بانکی» از سوی آلمان به ایران


بانک تجاری ایران و اروپا در هامبورگ

تنها یک روز پس از انتشار گزارش‌هایی درباره ارائه خدمات بانکی از سوی آلمان به جمهوری اسلامی در قبال آزادی دو خبرنگار آلمانی در ایران، ایالات متحده آمریکا در این باره ابراز نگرانی کرده و از تماس با طرف‌های آلمانی و هندی در این خصوص خبر داده است.
خبرگزاری فرانسه روز شنبه به نقل از منابع دولتی در واشنگتن گزارش داده است، که ایالات متحده آمریکا گزارش‌ها درباره کمک آلمان به نقل و انتقال پول نفت صادراتی ایران به هند را «با نگرانی» دنبال می‌کند.


بر اساس این گزارش وزارت دارایی آمریکا در این ارتباط با طرف‌های ذیربط در آلمان و هند تماس گرفته است.

روز جمعه هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در سایت اینترنتی خود اعلام کرده بود، اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد، دولت آلمان در قبال آزادی دو خبرنگار آلمانی با پرداخت پول نفت صادراتی ایران به هند از طریق بانک فدرال این کشور موافقت کرده است.

پیشتر روزنامه آلمانی هندلس‌بلات در گزارشی نوشته بود، بانک فدرال آلمان با چراغ سبز وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه این کشور اقدام به انتقال میلیاردها یورو بابت صادرات نفت ایران به هند به حسابی در بانک تجاری ایران و اروپا در هامبورگ کرده است.

بانک تجاری ایران و اروپا که در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دارد و گفته می‌شود متعلق به بانک صنعت و معدن ایران است، پول نفت صادراتی به هند را در نهایت به تهران منتقل کرده است. 

به گفته منابع مطلع در واشنگتن، دولت آمریکا از ماه‌ها پیش فعالیت‌های بانک تجاری ایران و اروپا را زیر نظر دارد و بارها تاکید کرده است که نهادهای مالی خارجی در صورت انجام هرگونه معامله‌ای با این بانک، ممکن است از سوی آمریکا مجازات شوند.

از سوی دیگر منابع دولتی در برلین گزارش‌های منتشر شده درباره ارتباط میان کمک آلمان به نقل و انتقال پول نفت صادراتی ایران به هند را با آزادی دو خبرنگار آلمانی در ایران «نادرست»‌ خوانده‌اند.

وزارت امور خارجه آلمان نیز روز جمعه از تایید یا تکذیب ارتباط میان آزادی خبرنگاران آلمانی با معامله نفتی میان هند، ایران و آلمان خودداری کرده بود.

موافقت دولت آلمان با انتقال میلیاردها یورو از طریق بانک فدرال این کشور به بانک تجاری ایران و اروپا برای انتقال آن به ایران در حالی است که در اواخر بهمن ماه سال گذشته خورشیدی و به دنبال درخواست شماری از سناتورهای آمریکایی از دولت آلمان برای جلوگیری از «تامین مالی برنامه اتمی ایران» توسط بانک تجاری ایران و اروپا، دولت آلمان اعلام کرده بود، فعالیت‌های این بانک «به شدت» زیر نظر نهادهای نظارت بر بانکداری در آلمان قرار دارد.

گفتنی است خبر مربوط به موافقت دولت آلمان با انتقال پول نفت ایران از طریق بانک فدرال این کشور در قبال آزادی دو خبرنگار بازداشت‌شده آلمانی با واکنش تند احزاب مخالف روبرو شده و حزب سبزها خواستار توضیح دولت دراین باره به نمایندگان پارلمان آلمان شده است.

همچنین گرنوت ارلر، نائب رئیس فراکسیون حزب سوسیال دمکرات آلمان در پارلمان این کشور با اشاره به سفر اخیر گیدو وستروله به ایران گفته است: «دیدن تصاویر دست دادن وزیر امور خارجه آلمان با محمود احمدی‌نژاد به اندازه کافی آزار دهنده بوده است. چنانچه اکنون مشخص شود که آلمان در قبال آزادی این دو خبرنگار در نقل و انتقال پول به ایران کمک کرده است، در آن صورت باید گفت که آلمان بهای بسیار سنگینی پرداخته است.»

دو خبرنگار هفته‌نامه آلمانی بیلد‌‌آم‌زونتاگ آلمان در مهر ماه سال گذشته خورشیدی در حالی که قصد گفت و گو با پسر و وکیل سکینه محمدی‌آشتیانی، زن ایرانی محکوم به سنگسار، را داشتند،‌ در تبریز بازداشت شده و به «جاسوسی» متهم شده بودند.

سرانجام مقام‌های جمهوری اسلامی در اوایل اسفند ماه و همزمان با سفر گیدو وستروله،‌ وزیر امور خارجه آلمان به تهران و دیدار وی با محمود احمدی‌نژاد این دو خبرنگار را پس از ۱۳۳ روز بازداشت آزاد کردند.

در آن زمان برخی منابع خبری در آلمان اعلام کرده بودند، مقام‌های ایرانی آزاد کردن این دو خبرنگار را به دیدار گیدو وستروله با محمود احمدی‌نژاد منوط کرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست: