۱۳۹۰ فروردین ۲۴, چهارشنبه

برنامه حزب مردم بلوچستان



 

برنامه حزب مردم بلوچستان

December 06, 2009
. دستیابی به "حاکمیت ملی" مردم بلوچستان از طریق تشکیل حکومت ملی دربلوچستان .به گواهی تاریخ، بلوچستان سرزمین مردم بلوچ و تحت حاکمیت آنان بوده است. این سرزمین بخاطر موقعیت استراتژیکی و سوق الجیشی اش همواره مورد تهاجم امپراطورى ھاى اشغالگر قرار داشته است.
مقدمه
 به گواهی تاریخ، بلوچستان سرزمین مردم بلوچ و تحت حاکمیت آنان بوده است. این سرزمین بخاطر موقعیت استراتژیکی و سوق الجیشی اش همواره مورد تهاجم امپراطورى ھاى اشغالگر قرار داشته است.مردم این مرز وبوم ھمواره توسط مهاجمان مورد اذیت وآزار، قتل وغارت قرار می گرفته، اموالشان به یغما و سرزمینشان به اشغال در می آمده که در نتيجه مقاومت و مبارزه مردم بلوچ مھاجمين پس ازمدت کوتاھى به بيرون رانده ميشده اند.دردوران حکومت شاھان قاجار و پهلوی در ایران و استيلاى استعمار انگليس و به صلاحدید منافع سياسى و اقتصادى استعمارگران در منطقه، بخشى از سرزمين تاريخى بلوچستان که هم اکنون بنام بلوچستان غربی شناخته می شود اشغال و ضمیمه ایران گردید که نتيجتاً حاکمیت ملت بلوچ بر این بخش از سرزمين بلوچستان از آنان سلب شد.
استعمار انگليس جهت کنترل سياسى و دستیابی به منابع زير زمينى غنى منطقه٬ نیازمند استقرار حکومتی مقتدر وتمرکز گرا بود که با کودتا و روی کار آوردن رضاخان و حمايت کامل از وى جھت ايفاى نقش ژاندارم منطقه به اين ھدف خود دست يافت.
رژیم دست نشانده و وابسته پھلوى با از ميان برداشتن حکومت ملى دوست محمد خان نه تنھا بلوچستان را اشغال نمود بلکه بخشهای وسیعی ازخاک آنرا ضميمه استانهای دیگرنيز ساخت. رژيم پھلوى تھاجم گسترده اى براى محو ھويت ملى مردم بلوچ با کاربست سياستھاى ھمانند سازى اجبارى از طريق نابود کردن تدريجى زبان، فرهنگ ، سنن، آداب ورسوم، لباس و مذهب مردم بلوچ ھمت گماشت۔
عقب افتادگی بلوچستان ازلحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، ادبی وفرهنگی از نتایج نکبت بار دوران تسلط حکومت مستبد و تماميت خواه پهلوی بوده است.
درادامه ھمان سیاست های تبعیض گرايانه٬ وضعيت مردم بلوچ نه تنها در دوران حکومت جمهوری اسلامی بهبود نیافته بلکه به مراتب بدتروعلاوه برتشديد ستم ملی بر شدت ستم مذهبی نيز افزوده شده است. به مقدسات مذهبی مردم بلوچ توهین می شود و با گسیل مبلغین شیعه وتطميع تھيدستان بلوچ به ترویج مذهب شیعه ميپردازد. مساجد ومدارس دینی اهل سنت تخریب و روحانیون سنی مذهب شکنجه و اعدام می شوند. به دليل عدم اعتماد رژيم ھاى اشغالگرحاکم و نگاه نظامى- امنيتى آنان برمردم بلوچ ٬ مبارزين برابری خواه و حق طلب بلوچ تحت عناوین جعلی نظیر قاچاقچی، اشرار٬ تجزیه طلب٬ بر هم زنندگان نظم اجتماعی ومحاربین با خدا دستگیر٬ زندانی٬ شکنجه واعدام می شوند.
بلوچستان از داشتن زير ساختھاى اقتصادى محروم نگاھداشته شده که یکی از عوامل گستردگی بیکاری است و به ھمين دليل جمعيت انبوھى از نيروى کار مردم بلوچ جھت يافتن کار روانه کشورھاى ھمسايه گشته اند.

براساس آمارھاى رسمى دولتى ھم اکنون بلوچستان بالاترين ميزان بيکارى٬ بيمارى و اعتياد در ایران را دارد. درمقايسه با ساير نقاط ايران اکٽريت جمعيت مردم بلوچ در زيرخط فقرزندگى ميکنند.
با توجه به ستمهایی که مختصراً به آنها اشاره رفت تنھا راه برون رفت از این معضلات بالا بردن آگاهی سیاسی٬ همبستگی ملی و مبارزه ھمگانى برای تحقق حق "حاکمیت ملى" مردم بلوچ در بلوچستان است.
"حزب مردم بلوچستان" به عنوان حزبى ملى و دموکراتيک با توجه به شرايط بين المللى٬ منطقه اى٬ دوران جھانى شدن پديده ھا و با اعتقاد به همزیستی مسالمت آمیز بین ملیت ها در ایران و تأمين حق "حاکمیت ملی" خواھان برقرارى نظامى فدرال ودمکراتیک در ايران ميباشد.
ما رسیدن به حق "حاکمیت ملی" ملت های خارج از حاکمیت سیاسی در ایران را٬ در همزیستی مسالمت آمیز ودر مبارزه مشترک این نیروها و نیروهای اپوزیسیون ملت فارس که حق حاکمیت برابر ملیت ها را در ایرانی فدرال - دمکراتیک میپذیرند می بینیم.
*******

سياستھاى تبعيض گرانه حاکمان تمرکزگراى ايران وسلب حاکميت ملى مردم بلوچ بر سرزمين شان باعٽ عقب ماندگى در زمينه ھاى مختلف واجحافات فراوانى بر زندگى آنھا گرديده است که بارزترين شان اختصاراً چنين اند:

١- عقب ماندگى اقتصادی

بلوچستان در طی قرون متمادی واحدی مشترک بوده است. تقسیم آن به بلوچستان غربی (ایران) ، بلوچستان شرقی (پاکستان) ، و بلوچستان شمالی (افغانستان) سبب رکود و عدم رشد سرمايه ھاى ملى در مجموعه جغرافیایی بلوچستان و نتيجتاً باعٽ فقر بیش از پیش مردم این سامان گردیده است. دولت های حاکم درھر سه بخش بلوچستان بازار و اقتصاد را در انحصار خود گرفته وتأمين منا فع اقتصادى ملت حاکم را در مصرفی بودن جامعه بلوچستان سازماندھى و تدارک ديده اند.
رژيم ھاى شوينيستى ايران برای حفظ و تقویت قدرت سیاسی و اقتصادی خود و کنترل بیشتر منطقه٬ امکانات اقتصادی، تجاری، اجتماعی و اداری بلوچستان را عموما به افراد غیر بلوچ و غیر بومی واگذار و حتی کارکنان عادی طرح ها از مناطق دیگر ایران تامین می گردند. نبود امکانات وعدم حمایت دولتى و مکانيزه نبودن کشاورزی در بلوچستان ٬ میزان تولیدات کشاورزی در حد تأمين رفاه کشاورزان بلوچ نيست. واگذاری وفروش زمین های حاصلخیز بلوچستان به غیر بومیان و اسکان آنان در منطقه در اجراى طرح برھم زدن ترکيب جمعيت ودر اقلیت قرار دادن بلوچها در سرزمین تاريخى شان با شدت بيشترى ھمچنان ادامه دارد. عدم توسعه بنادر٬ گسترش ندادن صنعت توريسم و مدرنيزه نکردن شيلات و صنعت ماھيگيرى که از بزرگترين ٽروتھاى ملى بلوچستان به حساب ميآيند از ضربه ھاى مھم اقتصادى رژيم ھاى حاکم بر مردم بلوچ ميباشد۔ جلوگيرى از تأسيس مراکز صنعتى وکارخانه ھاى توليدى در بلوچستان از عوامل مھم ديگر عقب ماندگى و بيکارى در بلوچستان اند۔

١۔ اجتماعی ـ سیاسی
ایران کشوری چند ملیتی با مذاهب گونا گون است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی مذهب رسمی کشور شیعه اثنی عشری است و رئیس جمهور باید شیعه باشد. پیروان مذاهب دیگر از رئیس جمهور شدن وھر نوع مناصب بالاى دولتى محرومند. اصل ولایت فقیه که اساس رژيم جمهوری اسلامی است، مستبدی تحت نام ولايت فقیه را بر سرنوشت مردم تحمیل و حاکميت مردم را از آنان سلب کرده است. قوانینی که توسط مجلس تصویب و از غربال شورای نگهبان می گذرند نباید در تضاد با فقه شیعه اٽنى عشرى باشند. قانون اساسی مصوبه فقهای شیعه عملا آپارتاید مذهبی را در ایران جنبه قانونى و رسمیت داده است. مقامات ارشد دولتی در بلوچستان غیر بلوچ و غیر بومی هستند که فقط جهت پیشبرد سیاستهای شووینیستی، سرکوب و چپاول به بلوچستان اعزام گشته اند.
تحصیلکرده های بلوچ به خاطر تبعیضات استخدامی در یافتن کار مناسب دچار مشکل گشته و در صورت استخدام به مشاغل پائین و کم درآمد گماشته می شوند. پیشبرد این سیاست موجب بی کاری شدید در میان مردم بلوچستان شده است. معضل خانمانسوزتجارت و اعتياد به مواد مخدر محصول استيلاى سياستھاى برترى طلبانه حکومتگران تماميت خواه و تمرکز گراى ايران است. حمل و نقل و تجارت عمده مواد مخدر توسط رژيم سازماندھى و به عنوان حربه اى تبليغاتى در جھت نابودى و سرکوب مردم بلوچ در سطح منطقه اى و بين المللى بکار گرفته ميشود.
زن بلوچ مورد تبعيض و ستم جنسی و اجتماعى است. از داشتن ارگانهای مدافع حقوق زنان محروم است. ماھيت زن ستیزی جمھورى اسلامى٬ عملا نیمی از جمعیت ایران را از به کارگیری نیرو و توان واقعی خویش در امر پیشرفت جامعه محروم کرده است. این تبعیض برزن بلوچ به دليل اعمال ستم ملى بیشتر از سایر نقاط ایران محسوس است.

٣- آموزشی- فرهنگی
سرزمین پهناور بلوچستان همواره مورد تهاجم و تاخت وتاز اجانب، واز قدیم الایام معبری برای اشغالگران بوده است. مهاجمین در لشکر کشی به ملل همجوار و بلوچستان، آثار نکبت بار تخریب فرهنگی خود را در این منطقه بر جای نهاده اند. اما از زمان اشغال بلوچستان و انضمام آن به کشور کنونى ايران توسط شاھان قاجار و پھلوى اين تخريب فرھنگى شکلى نوين و ھدفمندی به خود گرفت.
دردوران سلطنت پهلوی ها و نظام جمهوری اسلامی ایران سياست اضمحلال فرهنگی و آموزشى به قصد محو ھويت ملى مردم بلوچ سازماندھى و به اجرا در آمده است. بجای توسعه فرھنگى به انحطاط میراث فرهنگی و بجاى رونق و توسعه صنایع دستی و حمایت از کارهای هنری به نابودى آنھا پرداختند. تحقير و ممنوعيت لباس بلوچى به ھمراه ھنرھاى دستى ٬ عدم توجه بر حفظ و مرمت بناھاى تاريخى و .... از جمله آٽار مخرب سياستھاى اين حکومت گران ضد ملى اند.
مردم بلوچ به طورکلى از حق آموزش به زبان مادرى محروم اند. در راستاى اعمال سياست ھاى ھمانند سازى اجبارى فرھنگى ٬ آموزشى و پرورشى توسط حکومتگران ايران٬ کودکان بلوچ مانند کودکان سایر ملیت ھاى خارج ازحاکمیت سیاسی٬ از آموزش به زبان مادری محرومند وآموزش به زبان غير مادرى موجب کاھش سطح فراگيرى و توسعه فکرى کودکان بلوچ گشته است. برای راه یابی جوانان بلوچ به دانشگاه ها موانع زیادی قرار داده اند. تعداد زیادی از آنهائی که به دانشگاه راه می یابند به دلیل تبعیضات و فشارهای اقتصادی مجبور به ترک تحصیل شده و یا اخراج می گردند. وجود این عوامل موجب کاهش کمی و کيفى تحصیلکرده های دانشگاهی بلوچ شده است. نگاهی دقیق به ماهیت سیاست تبعيض آميزآموزشی و پرورشى رژیم در بلوچستان که علناً تبلیغ و ترویج فرھنگ ملت حاکم در مدارس ميباشد٬ به خوبی نشان می دهد که هدف شستشوی مغزی کودکان بلوچ در جھت زدودن احساسات ملی و مذھبى در ميان آنان است. محصول و برآيند اعمال سياست ھاى سازمان يافته دولتى در راستاى نابودى زبان٬ فرھنگ و ھنر ھر ملت چيزى جز نسل کشى آرام و محو تدريجى آن ملت نميباشد.



برنامه حزب مردم بلوچستان
الف. اهداف پایه ای و درازمدت
١. دستیابی به "حاکمیت ملی" مردم بلوچستان از طریق تشکیل حکومت ملی دربلوچستان .
٢. اساس حکومت ملی بلوچستان بر پایه دمکراسی٬ جدايى دستگاه دين از دولت٬ رفع تبعیض ملی٬ فرهنگی٬ مذهبی٬ جنسی و نژادی استوار است.
٣. تضمین امنيت٬ تقویت وفراھم نمودن زمينه ھاى رشد سرمایه ھاى ملی و تأمين رفاه اجتماعى براى عموم مردم در بلوچستان .
٤.رسميت بخشيدن زبان بلوچی بعنوان زبان رسمی و ارتباطی بلوچستان.
٥. برقرارى جمهوری فدرال و دمکراتیک براساس جدايى دستگاه دين از دستگاه دولت که حقوق برابر ملتھاى ساکن ایران در آن تضمين شده باشد.
٦. برقراری روابط مسالمت آمیز بین ملت ھا بر اساس احترام متقابل و رعايت حقوق بین المللی.
٧. پشتیبانی از جنبشهای ملی دمکراتیک مردم بلوچ در بخشهای دیگر بلوچستان با رعایت قوانین بین المللی و تقويت نزدیکی فرهنگی٬ سیاسی واقتصادی بين آنها.

ب - حکومت ملی بلوچستان و دولت فدرال ایران.

حزب مردم بلوچستان برای دستیابی به "حاکمیت ملی" مردم بلوچستان خواهان ایجاد یک ایران فدرال و دمکراتیک می باشد. ایران فدرال متشکل از مجموعه حکومت های ملی متساوی الحقوق و دولت فدرال نماینده مشترک و منتخب همگی این ملیتها است.

حکومت ملی بلوچستان
١۔ "حاکمیت ملی" در بلوچستان از آن مردم می باشد که با انتخاب مستقیم نمایندگان خود در "مجلس ملى بلوچستان" و تشکیل دولت بلوچستان تجلی می یابد.
٢۔ شالوده واساس "حاکمیت ملی" برپايه دمکراسی پارلمانی و تضمين حقوق فردى و گروھى تمام ساکنان بلوچستان می باشد.
٣۔ بجز امور دفاعی، سیاست خارجی و امور بین حکومتھاى ملی٬ ساير امور مربوط به بلوچستان در اختیار حکومت ملی می باشد.
٤. حیطه حکومت ملى بلوچستان شامل خاک بلوچستان با در نظر گرفتن عوامل جغرافیایی٬ تاریخی٬ زبانى و خواست اکثریت ساکنان آن مناطق می باشد.
٥. مجلس ملى بلوچستان بالاترین ارگان قانونگزاری می باشد که نمایندگان آن با رأی آزاد٬ مستقیم و مخفی انتخاب می شود
٦- دولت بلوچستان را پارلمان بلوچستان تعیین می نماید.
٧۔ حفظ نظم و امنیت ملی در بلوچستان به عهده ارگانهای انتظامی حکومت بلوچستان می باشد.
٨۔ زبان بلوچی زبان رسمی حکومت ملى بلوچستان خواھد بود.
٩۔ حکومت ملى بلوچستان مسئول تأمين و تضمين حقوق شھروندى تمامى ساکنان بلوچستان ميباشد.
١٠۔ حکومت ملى بلوچستان مسئول تأمين و تضمين حقوق جمعى اقليتھاى ساکن بلوچستان ميباشد.
١١۔ حکومت ملى بلوچستان مسئول تأمين و تضمين ايجاد فرصتھاى برابر براى تمامى ساکنان بلوچستان ميباشد.

جمهوری فدرال ایران
قانون اساسی دولت فدرال ایران بر اساس عدم تمرکزگرایی وتقسیم قدرت سياسى بصورت حقوق برابربین حکومت ھاى ملی استواراست. قانون اساسی جمهوری فدرال ایران جھت تأمين و تضمين حقوق ملی ملیتهای ایران بر مبنای میثاقهای بین المللی ومعیارهای حقوق بشری تنظیم و نوشته خواهد شد. امور مربوط به سیاست خارجی٬ دفاع از مرزهای کشور٬ برنامه ريزى و سیاست های دراز مدت اقتصادی سراسری٬ سیستم پولی کشور و شبکه ارتباطات کشوری در حيطه وظايف دولت فدرال و ساير اختيارات در صلاحيت حکومت ھاى ملى می باشند.

١.جمهوری فدرال ایران متشکل ازحکومت ھاى ملی خواهد بود. کلیه ملتهای ساکن ایران بدون هیچگونه تفاوت و تبعیضی از حقوق برابردر تشکیل واداره جمهوری فدرال ایران برخوردارند.
٢- نھادھاى اعمال حاکميت ملتھا در سطح دولت جمھورى فدرال ايران٬ دو نھاد قانونگزارى و کنترل کننده مجلس فدرال و مجلس سنا خواھند بود.
٣۔ مجلس فدرال ٬ مجمع نمایندگان منتخب شھروندان کشور ایران فدرال خواھد بود.
٤۔ مجلس سنا مجمع نمایندگان منتخب واحد ھاى ملى ميباشد که به تعداد مساوى و بدون در نظر گرفتن جمعيت آنھا است.
٥۔ مجلس سنا بالاترين ارگان قانون گزارى و نظارت بر دولت فدرال خواھد بود.
٦۔ وزارت خانه ھاى دولت جمھورى فدرال ايران تحت نظارت و ھدايت کميسيونھاى ويژه مجلس فدرال و سنا انجام وظيفه خواھند نمود۔
٧. در هر کدام از موارد فوق (بند ٦ ) تصمیماتی که مستقیمأ با منافع ملت بلوچ ارتباط پیدا می کند با مشورت دولت ملی بلوچستان حل و فصل ميگردد.
٨. دولت فدرال ایران از صلح جهانی و همزیستی مسالمت آمیز در میان ملل پشتیبانی مينماید.
٩. دیوانعالی فدرال مسئول رسیدگی به اختلافات حقوقی میان دولت فدرال و حکومتھاى ملی
می باشد. این دیوان از متخصصين حقوقى کلیه مليتها با تعداد برابرو حقوق متساوی تشکیل می گردد.

فصل دوم
الف- سیاست اقتصادی :

پیشرفت اقتصادی بلوچستان در گرو صنعتی کردن منطقه ملی بلوچستان که با بهره گیری از پیشرفت های علمی و فنی از یکسوو از سوی دیگربر حسب نیازها و امکانات طبیعی منطقه صورت می پذیرد.
به ھمين منظور:
١۔ دولت ملی بلوچستان از طریق برنامه ریزی ھاى علمی - اقتصادی درازمدت جهت بالا بردن سطح زندگی ، تأمین و تضمين رفاه اجتماعی مردم عمل ميکند.
٢۔ حکومت ملی بلوچستان درامورمالی خود مختاراست.
٣۔ بخشی از درآمد حکومت ھاى ملی به خزانه دولت فدرال تعلق خواهد گرفت.
٤۔ مازاد درآمد جمهوری فدرال ايران برحسب نیازهای حکومتھاى ملی تقسیم می شود.
٥۔ تضمين رشد و تقویت سرمایه ھاى ملی در بلوچستان از وظايف حکومت ملى و دولت فدرال است.
٦- ايجاد صنايع مادر٬ تشويق و تضمين امنيت سرمايه گذارى ھاى صنعتی دراز مدت در بخشهای مختلف جهت رشد اقتصادی وایجاد کار برای عموم مردم از وظايف حکومت ملى و دولت فدرال است.
٧- توسعه و مدرنیزه کردن شیلات وصنعت ماهیگیری، توسعه بنادر وایجاد اسکله های مدرن.
٨- توسعه و مکانیزه کردن بخش کشاورزی با استفاده از علوم وتکنولوژی جدید، مهار و کنترل منابع آبی جهت تأمین آبھاى زراعی.
٩- توسعه و مدرنیزه کردن بخش دامداری و حمایت از دامدارن.
١٠- ایجاد بیمه شغلی برای ساکنان دولت ملی بلوچستان.
١١- ایجاد و رونق صنعت گردشگری و حفاظت از آثار و بناھاى تاریخی.
١٢- ایجاد کار و تأمین حد اقل حقوق بیکاری و تأمين بيمه از کار افتادگی و بازنشستگى.
١٣- بهره برداری صحیح از منابع آبھاى زیر زمینی و حفاظت از جنگلها و مراتع بلوچستان.
١٤- تصاعدی کردن مالیات بر درآمد و پایین نگهداشتن مالیات های غیر مستقیم بر روی کالاهای اساسی .
١٥- تسهیل شرایط سرمایه گذاریھاى داخلی و خارجی.
١٦- توسعه راههاى ارتباطى و مدرنیزه کردن رسانه ھاى جمعى.
١٧- حفاظت از محیط زیست و بهره برداری از منابع طبیعی با در نظر گرفتن شرایط محیط زیستی.
١٨۔ اجراى حد اکثر 40 ساعت کار و دو روز تعطيلى درهفته
١٩۔ ممنوعیت کار برای کودکان.

ب- سیاست آموزشی - فرهنگی :

١- ریشه کن کردن بیسوادی، ایجاد و گسترش مراکز آموزش عالی و دانشگاهی.
٢ - تحصیل اجباری تا دوره اول دبیرستان(دوره متوسطه) و رایگان کردن تحصیلات تا سطوح عالی.
٣- تضمين آزادی دين و برابري مذاهب.
4- ايجاد فرهنگستان علوم زبان بلوچی جهت رشد و تقویت زبان ملی بلوچستان.
٥- تحصیل به زبان بلوچی از دوره ابتدایی تا سطوح عالی. در مناطقی که اکثریت مردم آن به زبانهای دیگر سخن می گویند، زبان اکثریت بعنوان زبان آموزشی خواهد بود. امکانات آموزشى به زبان مادری براى اقليتھاى زبانى ساکن بلوچستان تا سطح متوسطه تضمین خواھد شد.
٦- ایجاد مؤسسات آموزشی و پرورشی براى اطفال.
٧- فراهم نمودن امکانات آموزشی و تفریحات سالم از طریق ایجاد مؤسسات اموزشی و تربیتی براى نوجوانان وجوانان.
٨- آموزش زبانهای ارتباطی بین المللی از سطح ابتدایی.
٩- ایجاد مؤسسات فرهنگی و هنری و حمایت از نویسندگان، هنرمندان، موسیقی دانان، حفاظت از میراث فرهنگی وتاریخی- بلوچستان.
١٠- ایجاد مراکز پژوهشی، علمی و تحقیقی مستقل.

ج- سیاست اجتماعی - بهداشتی :

١۔ برابری کامل حقوق زن ومرد در همه زمینه ها و حمایت از تشکلات زنان ومبارزه با تبعیضات جنسی.
٢۔ لغو مجازات اعدام و تأمین حقوق انسانی وقانونی برای متهمان و زندانیان طبق اصول منشور سازمان ملل متحد.
٣- تضمین حقوق شهروندی برای عموم ساکنان بلوچستان، آزادی بیان، قلم، اندیشه و آزادی برگزاری تجمعات و حرکت های اعتراضی.
٤۔ تضمين آزادى فعاليتھاى صنفى و حمايت از تشکيل اتحاديه ھاى کارگران٬ کارمندان٬ دانشجويان و۔۔۔.
٥- ایجاد امنیت اجتماعى، تأمین مسکن و از بین بردن فقر اقتصادی.
٦- ریشه کن کردن معضل اعتیاد ومبارزه با مواد مخدر.
٧- تضمین حقوق اجتماعی از قبیل بیمه ھاى بھداشتى٬ بیکاری، بازنشستگی و از کار افتادگی.
٨- ایجاد خانه سالمندان، از کار افتادگان و معلولین اجتماعی.
٩- ایجاد مؤسساتی برای حمایت و حفاظت از حقوق کودکان وتأسیس آموزشگاههای ویژه برای عقب ماندگان ذهنی.
١٠- گسترش مراکز بهداشتی - درمانی، زایشگاهها و ارتقاء سطح بهداشت مردم.
١١- ایجاد بیمارستان های وابسته به دانشگاها ومؤسسات عالی و تربیت پرسنل بهداشتی - درمانی.
١٢- ریشه کن کردن بیماری های واگیر دار وعفونی.


اساسنامه حزب مردم بلوچستان (بلوچستانءِ اُستمانءِ گل)

ماده ١: نام و ماهیت حزب

١- نام حزب به بلوچی "بلوچستانءِ اُستمانءِ گلّ" به فارسی "حزب مردم بلوچستان" و به انگلیسی"Balochistan People's Party(BPP)" می باشد.
٢- حزب مردم بلوچستان تشکلی است ملی- دمکراتیک که برای دستیابی به "حاکمیت ملی" مردم بلوچستان مبارزه می کند.

ماده ٢: شرايط عضویت در حزب

همه ساکنان بلوچستان و هر بلوچی می تواند به عضویت حزب در آید به شرطى که :
١- به برنامه و اساسنامه حزب اعتقاد داشته باشد و آن را تبلیغ و ترویج نماید.
٢- به حق "حاکمیت ملى" مردم بلوچستان معتقد باشد.
٣- به دمکراسی و رفع هرگونه تبعیض از مردم بلوچستان ایمان داشته باشد.
٤- به سن 16 سالگی رسیده باشد. اما قبل ازسن 18 سالگی نمی تواند دارای مسئولیت در ارگانهای مرکزی حزب باشد.
٥- عضو سازمان و یا حزب دیگر ایرانی و یا بلوچستانی نباشد.
٦- از طرف حداقل 2 نفر از اعضای حزب توصیه شود.
٧- حداقل شش ماه دوره آزمایشی خود را در یکی از ارگانهای حزب گذرانده باشد.

ماده ٤: وظایف اعضاء

١- برنامه٬ اساسنامه و مصوبات و تصمیمات حزب را محترم شمرده و به آنها عمل نماید.
٢- برای حفظ وحدت سیاسی و تشکیلاتی حزب بکوشد.
٣- اسرار حزب را حفظ نماید.
٤- از دیسیپلین حزبی طبق اساسنامه و آئين نامه ھاى داخلى پیروی نماید.
٥- برای بالا بردن دانش سیاسی و اجتماعی خود بکوشد.
٦- در ارتباط فعال با يکى ازارگان ھاى حزب باشد.
٧- مدافع اهداف و اصول حزب باشد و برنامه حزب را در میان مردم تبلیغ و ترویج نماید.
٨- در نشست های مهم حزبی فعالانه شرکت نماید.
٩- حق عضویت بپردازد.

ماده ٥: حقوق اعضاء

١- حق انتخاب شدن در هریک از ارگانهای حزبی را دارد.
٢- حق انتقاد از هر عضو و یا ارگان حزبی را دارد.
٣- حق دارد از هر ارگانی به ارگان بالاتر شکایت کند.
٤- حق دارد نظرات خود را علنا در حزب تبلیغ نماید.
٥- حق ارائه نظر و پیشنهاد به تمامی ارگانهای حزبی را دارد.
٦- ارتقاء در تشکیلات بر اساس فعالیت و شایستگی می باشد.
تبصره: برای تشویق زنان جهت شرکت در ارگانهای اجرایی حزب در صورت داشتن شرایط و صلاحیت برابر بین کاندیدای زن و مرد، گزینش زن در اولویت قرار می گیرد.

ماده ٦: فعالیتهای ممنوعه

١- افشای اسرار حزبی و تشکیلاتی.
٢- تبلیغات سوء و اهانت علیه حزب و اعضای آن.
٣- کارشکنی در پیشبرد اهداف حزب و وحدت تشکیلاتی.
٤- سوء استفاده از مسئولیت حزبی.
٥- سرپیچی از اجرای تصمیمات تشکیلاتی.
٦- سوء استفاده از امکانات تشکیلاتی و مالی حزب.

ماده ٧: اقدامات انظباطی
١- تذکر شفاهی.
٢- تذکر کتبی.
٣- سلب مسئولیت.
٤- تعلیق عضویت که مدت آن حداکٽر یک سال است.
٥- اخراج از حزب.
٦- اقدامات انظباطی هر عضو با اکٽریت آراء واحد مربوطه تصویب می شود.عضو سلب مسئولیت شده٬ تعلیقی و اخراجی می تواند از ارگانهای بالاتر تقاضای رسیدگی کند. همچنین می تواند این تقاضا را به کنگره نیز ارائه دهد.

ماده٨: کناره گیری و یا استعفاء از حزب

١- عضویت در حزب امری آزادانه و داوطلبانه بوده و هر عضو می تواند به میل خود از عضویت در حزب اعلام انصراف نماید.
٢- درخواست کناره گیری رسما و به صورت کتبی به کمیته مافوق ارائه داده می شود.
٣-عضو مستعفی یا اخراجی موظف است که مسئولیت های تشکیلاتی، اموال و اسناد حزبی را که در اختیار دارد به تشکیلات باز گردانده و تصفیه حساب نماید.
٤- پذیرش درخواست کناره گیری رسما توسط کمیته مربوطه به وی ابلاغ می گردد.
یادآوری: حفظ اسرار تشکیلاتی حتی بعد از کناره گیری از حزب، توسط عضو اخراج شده و یا مستعفی امری اخلاقی و وجدانی می باشد.

ماده٩: ساختار تشکیلاتی حزب

ساختار بنیادی حزب بر اساس سازماندهی دمکراتیک است و نحوه سازماندهی دمکراتیک به طرق زیر انجام می گیرد:
١- انتخاب مسئولین حزب در تمام ارگانها از بالا تا پایین به شیوه ی آزاد- دمکراتیک و با رأی مستقيم ومخفی صورت می گیرد.
٢- مواد پیشنهادی به کنگره در ارگانهای حزبی به بحث گذاشته می شوند، سیاست آینده حزب براساس نظرات و پیشنهادات و تصویب آن در کنگره تعیین می شود.
٣- تصمیمات حزب در همه سطوح براساس رأی اکثریت اتحاذ می شود. به همین جهت عضو تابع تشکیلات حزبی و اقلیت تابع اکثریت می باشد.
٤- برای تقویت گفتمان سیاسی و دمکراسی در درون حزب، ارگانهای حزبی به اعضای حوزه خود و به ارگانهای بالاتر گزارش می دهند. ارگانهای بالا مؤظف به گزارش دهی به حوزه پایین تر حزبی در مناطق خود هستند.

ماده١٠: کنگره حزب
١- کنگره عالی ترین نهاد تصمیم گیری حزب است که هر ٤ سال یکبار تشکیل می شود. کنگره با شرکت اعضای شورای مرکزی٬ اعضای علی البدل٬ مشاوران٬ نمایندگان سازمانها و کمیته های حزبی بنا به تشخیص خود آنها و مشورت با شورای مرکزی تشکيل می گردد.
٢- کنگره با حضور ٣/٢ شرکت کنندگان صاحب رأی رسمیت پیدا می کند و مصوبات آن با اکثریت آراء ( نصف + یک) اتخاذ می شوند.
٣- کنگره ی فوقالعاده: در صورتی که شورای مرکزی نتواند مسائل حزبی را حل نماید خواهان برگزاری کنگره فوق العاده می شود. کنگره فوق العاده الزامی برای پرداختن به وظایف کنگره عادی را ندارد و فقط جهت رسیدگی به موضوعات پیشنهادی تشکیل می شود. پشنهادات جدید برای بررسی در کنگره فوق العاده با رأی اعضای کنگره قابل بررسی است.
٤- کنگره ی فوق العاده با درخواست٢/١ اعضاء و يا درخواست اکثریت ساده شورای مرکزی فرا خوانده ميشود.
٥۔ کنگره فوق العاده در نوبت اول با شرکت دو سوم و در صورت عدم برگزارى آن در نوبت دوم با شرکت اکٽريت ساده اعضاء ذيصلاح رسميت مى يابد۔

ماده١١: اختیارات و وظایف کنگره
١- بحث و بررسی گزارش شورای مرکزی٬ تصویب و یا رد آن.
٢- تعیین خط مشی عمومی- سیاسی و استراتژیکی- تاکتیکی حزب.
٣- تصویب برنامه و اساسنامه٬ تغییر و اصلاح آن در صورت لزوم.
٤- انتخاب اعضای اصلی و علی البدل شورای مرکزی با رأى مستقيم و مخفى.

ماده١٢: کنفرانس حزب

در صورت پیش آمدن مسایل مهم سیاسی و تشکیلاتی یا شرایطی که اتخاذ تصمیماتی را در سطحی وسیعتر از شورای مرکزی به طلبد کنفرانس حزب به دعوت اکثریت ساده شورای مرکزی و یا درخواست ٢/١ اعضای حزب برگزار می شود.
کنفرانس دارای اختیارات کنگره می باشد و تصمیمات اتخاذ شده درآن برای کل تشکیلات لازم الاجرا است.
شرکت کنندگان در کنفرانس را اعضای اصلی و علی البدل شورای مرکزی مشاوران٬ نمایندگان منتخب کمیته ها و سازمانهای حزبی (با مشورت شورای مرکزی) تشکیل می دهند.

ماده١٣: پلونوم
پلونوم عبارت از نشست شورای مرکز٬مشاوران و نماینداگان کمیته ها و سازمانهای حزبی است که جنبه مشورتی دارد.
پلونوم به صلاح دید و در خواست شورای مرکزی برگزار می شود.

ماده ١٤: شورای مرکزی

١.شورای مرکزی عالیترین ارگان تصمیم گیری و اجرايى در فاصله بین دو کنگره است.
٢. وظایف واختیارات شورای مرکزی.
الف۔ اجرای تصمیمات کنگره.
ب۔ مسئول هماهنگی ارتباطات حزب با احزاب و سازمانهای دیگر.
ج۔ اعضاءشورای مرکزی از ميان خود اعضاء ھيئت اجرائى و سخنگوى حزب را انتخاب ميکنند.
د۔ حسابرسی حزب و تعیين میزان حق عضویت.
ھ۔ تشکیل جلسات حضوری هر شش ماه یکبار.
ح۔ تدوین وپیشنهاد آئینامه ھاى داخلی جهت هماهنگی فعالیتهای سازمانهای وابسته به حزب.
ط۔ اعضای علی البدل و مشاوران شورای مرکزی در جلسات شورای مرکزی تنها دارای رای مشورتی هستند.
٣.جلسات شورای مرکزی با شرکت دوسوم اعضای اصلی در شرایط عا دی رسمیت می یابد.
٤۔ تصمیمات اتخاذ شده در جلسات شورای مرکزی در صورتی قابل اجراست که بیش از نصف بعلاوه یک اعضای اصلی حاضر در جلسه بدانها رای موافق داده باشند.


ماده ١٥: وظايف ھيئت اجرائى

١: ھيئت اجرائى در فاصله دو نشست شوراى مرکزى(پلنوم) رھبرى و اداره حزب را در وجوه گوناگون آن به عھده دارد۔
٢: ھماھنگى و سرپرستى کميته ھاى اجرائى گوناگون حزبى به عھده ھيئت اجرائى ميباشد.
٣: ھيئت اجرائى مسئول اجرا و پيشبرد مصوبات و قرارھاى شوراى مرکزى است.
٤: ھيئت اجرائى گزارش کار خود را به نشست شوراى مرکزى ارائه ميدھد.
٥: ھيئت اجرائى ميتواند شوراى مرکزى را به تشکيل نشست فوق العاده فرا خواند.

ماده ١٦: در آمد حزب

منابع درآمد حزب که بر اساس آئین نامه ھاى داخلی مصوب کنگره حزب می باشد به قرار زيرند:
١. پرداخت حق عضویت اعضاء.
٢.عایدات بنیادها و مٶسسات حزبی.
٣. کمک مالی اعضاء٬ هواداران و دوستداران حزب.












۱ نظر:

ناشناس گفت...

سخنی با دوستان حزب مردم بلوچستان!
باز انتشار برنامہ حزب مردم بلوچستان از سوی شما دوستان تک کوہ نیوز، این فرصت را بوجود آوردہ است تا دوستان حزبی، روشنفکران، مبارزین و ملت بلوچ بہ بازخوانی آن بپردازند۔
از آنجاییکہ برنامہ یک حزب سیاسی بہ سرنوشت، حق و حقوق و مطالبات آتی یک ملت مربوط میشود، لذا ضروری است تا از ھرگونہ ابھامی در آن برنامہ پرھیز شود۔
اما برنامہ حزب مردم بلوچستان نہ تنھا مبھم، بلکہ در تضاد کامل با خواست بر حق ’’حاکمیت ملی‘‘ مردم بلوچستان کہ در برنامہ خود طرح نمودہ است، می باشد۔
اینکہ حزب مردم در بند یک برنامہ خود بدرستی قید میکند:
’’۱. دستیابی به "حاکمیت ملی" مردم بلوچستان از طریق تشکیل حکومت ملی دربلوچستان .‘‘ کسی تردید ندارد و این حق طبیعی و بنیادی ملت بلوچ است کہ حاکم بر سرزمین خویش باشد۔ اما آنچہ کہ مورد انتقاد است، اینست کہ کل برنامہ حزب، خلاف این بند درست و کلیدی تنظیم شدہ است۔
دوستان حزب مردم بلوچستان! آنچہ کہ امروز جامعہ جھانی راجع بہ ’’حاکمیت ملی‘‘ متفق القول است اینست کہ یک ملت بہ لحاظ : ۱۔ سیاسی ۲۔ نظامی ۳۔ اقتصادی، کاملاً ’’مستقل‘‘ است۔ ۴۔ ھیچ قدرت خارجی حق تجاوز بہ سرزمین و دخالت در امور او را ندارد۔ ۵ ۔ در امور داخلی خود خودمختار و مستقل است۔
حال بیایید با ھم نظری بہ برنامہ شما در ارتباط با ’’حاکمیت ملی‘‘ بیندازیم۔ شما در برنامہ خود چنین نگاشتہ اید:
جمهوری فدرال ایران
قانون اساسی دولت فدرال ایران بر اساس عدم تمرکزگرایی وتقسیم قدرت سياسى بصورت حقوق برابربین حکومت ھاى ملی استواراست. قانون اساسی جمهوری فدرال ایران جھت تأمين و تضمين حقوق ملی ملیتهای ایران بر مبنای میثاقهای بین المللی ومعیارهای حقوق بشری تنظیم و نوشته خواهد شد. امور مربوط به سیاست خارجی٬ دفاع از مرزهای کشور٬ برنامه ريزى و سیاست های دراز مدت اقتصادی سراسری٬ سیستم پولی کشور و شبکه ارتباطات کشوری در حيطه وظايف دولت فدرال و ساير اختيارات در صلاحيت حکومت ھاى ملى می باشند۔ (تأکید از من است)
دوستان! شما در کجای دنیا بعنوان نمونہ یک ’’حکومت ملی‘‘ سراغ دارید کہ: ۱۔ امور مربوط بہ سیاست خارجی ۲۔ دفاع از مرزھای کشور ۳۔ برنامہ ریزی و سیاستھای دراز مدت اقتصادی سراسری ۴۔ سیستم پولی کشور ۵۔ شبکہ ارتباطات کشوری آن از اختیار ملتی سلب شدہ و این امور حیاتی و کلیدی بہ بیگانگان سپردہ شدہ باشد و باز ھم آن ملت دارای ’’حاکمیت ملی‘‘ باشد؟ اینکہ نظر شما اشتباہ است برای ھمہ اظھر من الشمس است۔ فھم این مسئلہ بہ استعداد و ذکاوت خاصی ھم نیاز ندارد۔ تعجب آور اینست کہ شما بر نظر اشتباہ خود سرسختانہ پا میفشارید و حاضر بہ اصلاح آن نیستید!!
عزیزان! این حاکمیت ملی کہ شما برای ملت بلوچ در نظر گرفتہ اید ، منحصر بفرد است و این نہ تنھا بلوشستان را از اشغالگری نمی رھاند بلکہ، عمر سلطہ گری شوونیزم فارس بر بلوچستان طولانی تر می کند۔
بہ عنوان یک بلوچ کہ قلبش برای آزادی بلوچستان ھمچون شما، شبانہ روز می طپد و خواھان بلوچستانی آباد و سربلند است و برای برقراری ’’حاکمیت ملی‘‘ بلوشستان روزشماری می کند، از شما دوستان حزبی مخلصانہ تقاضا می کنم کہ با در گرفتن اوضاع و تحولات منطقہ و شرایط داخلی ایران، در کنگرہ خود بہ بازنگری برنامہ خود بنشینید و آنرا بر اساس ’’حاکمیت ملی‘‘ بلوچستان تنظیم نمایید۔
بہ امید استقلال بلوچستان
سربلند باشید
آزات بلوچستانی