۱۳۸۹ تیر ۵, شنبه

برنامه وزارت نفت ایران برای مقابله با تحریم بنزین

وزارت نفت ایران اعلام کرده که برای مقابله با تحریم های آمریکا، برنامه ای دو ساله برای افزایش تولید بنزین در دست دارد و در صورتی که فروش بنزین به ایران به طور کلی قطع شود، واحدهای پتروشیمی، بنزین تولید می کنند.

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت ایران به خبرگزاری فارس گفته که تا پایان سال 1390 (حدود دو سال دیگر) طرح ضربتی افزایش تولید روزانه 17 میلیون لیتر بنزین را اجرا می کند.
مجالس نمایندگان و سنای آمریکا طرح تحریم فراگیر ایران را با هدف وارد کردن فشار بر صنایع انرژی و بانکداری ایران تصویب کرده است. در مصوبه نمایندگان دامنه تحریم به بخش انرژی گسترش پیدا کرده و برای اولین بار صادرات و فروش "فرآورده های نفتی تصفیه شده"، شامل بنزین، گازوئیل و سوخت موتور جت در فهرست تحریم ها قرار گرفته است.
ایران با کمبود ظرفیت پالایشگاهی روبروست و تولید داخلی تکافوی نیاز مصرف کنندگان بعضی فرآورده های نفتی، به خصوص بنزین را نمی کند و در نتیجه، این کشور حدود یک سوم بنزین مصرفی خود را از خارج وارد می کند. مصرف روزانه بنزین در ایران حدود 67 میلیون لیتر است.
برای همین ایران درصدد است تا ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را افزایش دهد.
به گفته معاون وزیر نفت، بخش عمده سرمایه گذاری ایران بر توسعه پالایشگاه اراک متمرکز شده است و تولید این واحد 11 میلیون افزایش پیدا می کند.
در حال حاضر از مجموع 43 میلیون لیتر بنزین تولیدی، پنج میلیون لیتر در پالایشگاه اراک تولید می شود.
بر اساس پیش بینی وزارت نفت ایران، تولید پالایشگاه های دیگر نیز تا حدود شش میلیون لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.
هزینه افزایش تولید پالایشگاه اراک 3400 میلیارد تومان (سه میلیارد و چهارصد میلیون دلار) برآورد شده است اما کمبود منابع مالی در دو سه سال گذشته به شدت صنعت نفت ایران را آزار داده است.
آقای ضیغمی می گوید که "مقداری مشکلات تامین مالی این قبیل پروژه های را داشتم اما با تدبیر وزیر نفت و ریاست جمهور تشکیل کنسرسیومی متشکل از بانک های عاملی داخلی قرار است 2.5 میلیارد دلار برای طرح های پالایشگاهی و بنزین سازی هزینه شود که تاکنون 100 میلیون دلار آن پرداخت شده است."
ایران در چند سال گذشته تلاش کرده تا تولید بنزین را افزایش دهد اما پیش بینی وزارت نفت این است که اولین نشانه این تلاش ها دستکم دو سال دیگر ظاهر می شود.
برای همین معاون وزیر نفت می گوید که برای مقابله با تحریم ها "طرح ضربتی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی" اجرا شده است اما "اجرای این طرح ها برای مواقعی [است] که فروش بنزین به ایران به طور کامل متوقف شود."
آنطور که معاون وزیر نفت می گوید، در صورت توقف فروش بنزین به ایران، واحدهای پتروشیمی، به تولید بنزین مشغول خواهند شد اما "چون نیازی به اجرای این طرح ها در حال حاضر نداریم، فعالیت پتروشیمی ها از سر گرفته شد."



هیچ نظری موجود نیست: