۱۳۸۹ تیر ۵, شنبه

سران گروه ۸ در مورد ایران گفت‌وگو می‌کنند

برنامه هسته ای ایران و وضعیت حقوق بشر در این کشور از جمله موضوعاتی است که در دستور جلسه دومین روز از اجلاس سران هشت کشور صنعتی جهان قرار دارد.

منابع آگاه می گویند که رهبران آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، ایتالیا، چین، کانادا، آلمان و ژاپن امروز، شنبه ۲۶ ژوئن (۵ تیر) در دومین روز از اجلاس سالیانه خود که در شهرک موسکوکا در شمال تورنتو در کانادا در حال برگزاری است، از جمله در مورد وضع تحریم های اضافی بر ایران به منظور وادار کردن این کشور به تعلیق غنی سازی اورانیوم گفت و گو می کنند.
رهبران کشورهای غربی خواهند کوشید که چین و روسیه را به سختگیری بیشتر بر ایران ترغیب کنند، اما دولت های چین و روسیه تاکنون تمایلی به اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران نشان نداده اند و گفته اند که تنها در چارچوب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عمل خواهند کرد.
در پیش نویسی که برای قطعنامه پایانی اجلاس سران گروه هشت تهیه شده، اظهار نگرانی عمیق از برنامه اتمی ایران و درخواست از این کشور برای تن دادن به تعلیق غنی سازی اورانیوم و بازگشت به روند مذاکرات پیش بینی شده است.
همچنین انتظار می رود که سران گروه هشت در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، نحوه برخورد حکومت با اعتراضات خیابانی یک سال اخیر و میزان آزادی های سیاسی در این کشور انتقاداتی را مطرح کنند.
موضوع دیگری که در دستور جلسه امروز قرار دارد، پرونده هسته ای کره شمالی و ماجرای انهدام یک کشتی نظامی کره جنوبی است که گفته می شود در اثر حمله نظامیان کره شمالی اتفاق افتاده است.
رهبران هشت کشور صنعتی جهان در نخستین روز از اجلاس خود، در مورد بحران جهانی اقتصاد و اختلافاتی که بر سر نحوه مقابله با آن وجود دارد گفت و گو کردند، اما نتوانستند در این مورد به توافق برسند.
این رهبران پس از پایان اجلاس دو روزه خود در شهرک موسکوکا، به شهر تورنتو می روند تا در اجلاس سران گروه ۲۰ شرکت کنند.
اجلاس گروه ۲۰ علاوه بر کشورهای ثروتمند، قدرت های اقتصادی در حال ظهوری مانند چین، برزیل و هند را هم در بر می گیرد.



هیچ نظری موجود نیست: