۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

چهارمین تظاهرات ضد دولت ایران در کابل طی دو هفته اخیر


تظاهرات در برابر سفارت ایران در کابل (عکس از آرشیو)
این چهارمین تظاهرات در کابل ظرف دو هفته اخیر است
دهها تن از افغان های معترض به توقیف تانکرهای سوخت افغانستان در مرزهای ایران، در برابر سفارت ایران در کابل دست به تظاهرات زدند.
این چهارمین تظاهرات ضد ایران در کابل ظرف دو هفته اخیر است.
معترضان تصاویری از سران دولت ایران را در جلو در سفارت این کشور در کابل آتش زده و تخم مرغ و رنگ به سوی تابلوی سفارت ایران پرتاب کردند.
این افراد شعارهای ضد ایران سر دادند و خواستار آزاد شدن تانکرهای مواد سوختی افغانستان از مرزهای شرقی ایران شدند.
حدود هزار و ٦٠٠ تانکر حامل مواد سوخت از حدود یک ماه قبل تا حالا در مرزهای ایران متوقف شده است.
این تظاهرات کنندگان همچنین در شعارهای خود از حکومت ایران به دلیل آنچه که "بدرفتاری" با پناهجویان افغان در ایران می خواندند، انتقاد کردند.
مقامات افغان می گویند که ایران به صدها تانکر حامل مواد سوختی افغانستان اجازه عبور از مرزهای خود را نمی دهد و این مسئله باعث بالا رفتن قیمت تیل (بنزین) در بازارهای افغانستان شده است.
اما سفارت ایران در کابل می گوید که این کشور نگران است این مواد سوختی در اختیار نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان قرار بگیرد.
مقام های ایران می گویند بر اساس آماری که آنها دارند، در سال جاری سه برابر سال های دیگر بنزین وارد افغانستان شده است و حدود هزار و ٦٠٠ تانکر دیگر حامل مواد سوختی نیز در مرزهای ایران متوقف شده اند.
مقام های ایرانی تاکید دارند که مقدار بنزین مورد نیاز در بازارهای افغانستان تا این حد نیست.
فدا محمد مالکی، سفیر ایران در کابل گفته است که کشورش نیاز دارد تا از دولت افغانستان اطمینان حاصل کند که این مواد در دسترس نیروهای خارجی قرار نمی گیرد.
اما دولت افغانستان تاکید کرده است که مقصد این مواد، بازارهای داخلی افغانستان است.
اخیرا آنرس فو راسموسن، دبیرکل ناتو در مصاحبه اختصاصی که با بی بی سی فارسی داشت، اعلام کرد که ناتو از مواد سوخت وارد شده از مرزهای ایران استفاده نمی کند.
دبیرکل ناتو برخی از رفتارهای مقام های ایرانی از جمله توقیف این تانکرها را نشانه رفتار "گاه ناگاه منفی ایران در قبال افغانستان" خواند.
اخیرا اتاق تجارت و صنایع افغانستان هشدار داد که اگر ایران به این تانکرها مجوز حرکت ندهد، تمامی داد و ستد تجارتی خود را با ایران قطع خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: