۱۳۸۹ دی ۲۹, چهارشنبه

دبیر شورای عالی امنیت ملی: در حال تحقیق از شهرام امیری هستیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی:  در حال تحقیق از شهرام امیری هستیم 



مردمک mardomak.org : دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌و گویی با نشریه آلمانی اشپیگل گفته که تهران در حال تحقیق از شهرام امیری‌ست، شهروندی که در ارتباط با برنامه اتمی ایران چندی در آمریکا بود.
سعید جلیلی درباره شهرام امیری گفت که او در جریان یک سفر خارجی ربوده شد و یک سال را خارج از مرزهای ایران گذراند. بعد او برگشت و حالا ما داریم از او تحقیق می‌کنیم که چه اتفاقی برایش افتاد.
در ادامه این گفت‌وگو خبرنگار اشپیگل پرسید که رسانه‌های بین‌المللی گفته‌اند آقای امیری بازداشت شده است و در خواست کرد که اگر او آزاد است، با اشپیگل مصاحبه کند، که آقای جلیلی پاسخ داد «شهرام امیری پس از بازگشت به تهران، یک کنفرانس مطبوعاتی گذاشت، شما هم به جای مصاحبه مجدد، بروید ببینید در یک سالی که او در آمریکا بوده، چه اتفاقی افتاد».
یک وبسایت نزدیک به مخالفان حکومت ایران پیش‌تر خبر از بازداشت و شکنجه شهرام امیری داده بود. به دنبال این خبر، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود در 13 دی‌ماه، خبر بازداشت شهرام امیری را تائید یا تکذیب نکرد.
آقای امیری خرداد سال گذشته در عربستان ناپدید شده و سپس به آمریکا رفته بود. او تیرماه امسال به ایران بازگشت و در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران، گفت آمریکا او را ربوده بوده است. پس از آن، دیگر حضور عمومی نداشته است.
زمان ورود شهرام امیری به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران مقام‌های دولت از او استقبال کردند و در عین حال سخنگوی وزارت خارجه گفت که باید ادعاهای او بررسی شود. اما از آن زمان تاکنون از شهرام امیری خبری نیست و همکاران او درمورد سرنوشت او اظهارنظر نکرده‌اند.
در زمانی که آقای امیری در ایالات متحده بود ویدئوهای متفاوت و متناقضی از او منتشر شد که در آنها هم اعلام کرده بود که به زور به آمریکا آورده شده و نیز گفته بود که به خواست خود به آن کشور رفته است.
پیشتر گزارش‌های منتشر شد که مقام‌های آمریکایی در آنها اعلام کردند امیری «داوطلبانه» به استخدام آمریکا درآمده و اطلاعاتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران در اختیار سرویس اطلاعاتی آمریکا گذاشته است. در مقابل آمریکا نیز پنج میلیون دلار به او پرداخت کرده، اگرچه او هنگام برگشت به ایران این پول را با خود نبرده است.
آقای امیری خود پس از آن گفت که وی زمانی که در ماه ژوئن 2009 (خرداد سال گذشته) در عربستان سعودی بود، ربوده شده است.
غیبت، ویدئوهای منتشر شده و بازگشت ناگهانی شهرام امیری به انتشار گزارش‌ها و تحلیل‌های بسیاری انجامید.
از جمله پیتر گریر، تحلیلگر روزنامه کریستین ساینس مانیتور در مقاله‌ای نوشت «امیر فراری (اگر او واقعا فرار کرده باشد) خودش را به عنوان فرد پیچیده‌ای نشان داد. آدم‌ها به دلایل مختلف و متغیر مثل خشم، جاه طلبی، و یاس و سرخوردگی به کشورشان پشت می‌کنند. اما این دلایل خیلی راحت بعد از فرار فرد از کشورش، تغییر می‌کنند.»
او در عین حال این احتمال را هم مطرح کرده بود که آقای امیری جاسوسی دوجانبه باشد.
«جنگ پنهان؟»
در این گفت‌و‌گو، خبرنگار اشپیگل از آقای جلیلی پرسید که ترور مسعود علی‌محمدی در یک سال پیش و مجید شهریاری و فریدون عباسی طی یک سال گذشته آن‌هم در قلب تهران، آیا به این معنا نیست که جنگی علیه ایران در جریان است؟

سعید جلیلی در پاسخ گفت که وقتی دشمن چاره دیگری ندارد، به شیوه ترور پناه می‌برد. این نشانه قدرت نیست، نشانه ضعف است.
دی ماه سال گذشته مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در یک بمبگذاری در مقابل خانه‌اشکشته شد.
مجید شهریاری و فریدون عباسی دوانی، دو استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی صبح روز دوشنبه 8 آذرماه، در دو حادثه بمب‌گذاری مورد سوء قصد افراد ناشناس قرار گرفتند که بر اثر این حادثه یکی از این استادان به نام مجید شهریاری جان خود را از دست داد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال اشپیگل که آیا این ترورها به معنای این است که ایران توانایی محافظت کارشناسان کلیدی هسته‌ای خود را ندارد، گفت که ترور همه جای دنیا وجود دارد. سال گذشته ما توانستیم از عهده نابودی یک گروه که با حمایت آمریکا چند بمب‌گذاری با تلفات انسانی در شرق کشورمان انجام داده بودند، بربیاییم. این را مقایسه کنید با کسانی که ۱۰ سال است ادعا می‌کنند که در افغانستان با تروریسم می‌جنگند و به هیچ جایی نرسیده‌اند.
به گفته آقای جلیلی، ایران ضربه محکمی به دشمنانی که دانشمندان هسته‌ای ایران را کشتند، زد و یک شبکه از جاسوسان اسرائیلی را نابود کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین گفت که این افراد در اسرائیل آموزش دیدند و سپس از طریق کشور ثالث به ایران آمدند که عملیات را انجام دهند.
بیستم دی‌ماه وزیر اطلاعات اعلام کرد که یک سال پس از ترور مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که عوامل این ترور را دستگیر کرده است.
خبرنگار اشپیگل پرسید که به ادعای بخشی از سرویس‌های اطلاعاتی، دانشمندان هسته‌ای ایران احساس امنیت نمی‌کنند و به همین خاطر آماده‌اند تا به کمپ دشمن بپیوندند، هم علیرضا عسگری، معاون سابق وزارت دفاع و هم شهرام امیری از این دسته افراد بوده‌اند.
سعید جلیلی در پاسخ گفت که این‌ها تبلیغات رسانه‌های غربی است. اگر شما راست می‌گویید، چرا دانشمندان ما ترور می‌شوند؟ آقای عسگری ربوده شد. او گفت ما احتمال می‌دهیم که او قربانی عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی شده است. ما شنیده‌ایم که او در اسرائیل بازداشت و کشته شد.
پیشتر نیز گزارش‌هایی در مورد کشته شدن علیرضا عسگری در زندان‌های اسرائیل منتشر شده بود، اما وزیر اطلاعات ۲۲ دی ماه گفت هنوز در مورد کشته شدن علیرضا عسگری اطمینان نداریم.
سرتیپ پاسدار علیرضا عسگری، معاون سابق وزارت دفاع ایران، در فوریه سال 2007 میلادی پس از سفر به ترکیه، در شهر استانبول ناپدید شد. برخی گزارش‌ها از پناهندگی این مقام سابق وزارت دفاع ایران به غرب حکایت دارند. مقام‌های ایرانی «پناهندگی» را رد کرده و می‌گویند که او «ربوده» شده است.

هیچ نظری موجود نیست: