۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

مرگ كارگران در ايران خودرو؛ ۴ كشته يا ۸ كشته



انحراف يك كاميون هووو حامل بار در محوطه كارخانه ايران خودرو منجر به كشته شدن چند كارگر و مصدوم شدن چندين كارگر شد. ايران خودرو آمار كشته شده‌ها را چهار تن اعلام كرده، اما منابع خبري از كشته شدن ۸ نفر خبر مي‌دهند. 


ايلنا گزارش داد كه ۶ نفر در محل شركت فوت و ۲ نفر در بيمارستان فوت كرده‌اند. اين خبرگزاري به نقل از شاهدان نوشت: ‌اين حادثه در زمان ورود كارگران شيفت شب كارخانه روي داد. بعد از اين حادثه شماري از كارگران كارخانه به شرايط سخت كار اعتراض كردند.

اين گزارش حاكي است كارگران تاسيس يك تشكل كارگري را براي حمايت از حقوقشان در كارخانه ايران خودرو را خواستار شدند. برخي از كارگران در مصاحبه با خبرنگاران به كار اجباري در ايام تعطيل مانند روز اربعين اعتراض داشتند.

به دستور جواد نجم الدين، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، تيم ويژه اي براي پيگيري اين حادثه تشكيل شده است.

كاميون هووو كاميون مشكل داري است كه رانندگان آن بارها نسبت به كيفيت آن اعتراض داشته‌اند. اين كاميون چيني است و توسط شركت ايران خودرو ديزل مونتاژ مي شود.

مسئولين ايران خودرو البته مي‌گويند كه تاكنون ۴ نفر در اين حادثه كشته شده‌اند و آماري غير از اين كذب است اما منابع خبري كشته شدن ۸ نفر را تاييد مي‌كنند.
به گزارش جهان، دكتر فولادي پزشك معالج اورژانس در اين باره گفت: در ساعت ۲۳:۳۰ شب گذشته (سه‌شنبه) امدادگران شيفيت اورژانس از طريق تماس شهرونداني در جريان حادثه تصادفي در بلوار ايران خودرو مابين جاده مخصوص و جاده قديم قرار گرفتند.

وي ادامه داد: امدادگران با حضور در صحنه حادثه دريافتند كه يك دستگاه كاميون متعلق به شركت ايران خودرو با پرسنل ايران خودرو كه در محل سرويس ايستاده بودند، برخورد كرده كه اين حادثه چهار كشته بر جاي گذاشته است.

يك منبع آگاه در ايران خودرو گفت: رويه اي كه ايران خودرو در سال‌هاي اخير و به دلايل نامعلوم در پيش گرفته نشان مي‌دهد كه مسئولان اين شركت به بهانه افزايش توليد، كارگران را مجبور به كار در روزهاي تعطيل رسمي كشور از جمله در روزهاي اربعين و تاسوعاي حسيني كرده‌اند. اقدامي كه هم از نظر شرعي و هم ازنظر قانوني به نظر خلاف مي‌رسد.

حادثه‌اي كه شب گذشته در ايران خودرو رخ داد ناشي از همين نوع نگاه به كارگران بوده و نشان مي‌دهد كه مسئولان ايران خودرو به كارگر صرفا به عنوان يك عامل توليد نگاه كرده و براي وي ارزش انساني قائل نيستند.

‌گزارش‌ها ها حاكي است پس از اين حادثه كارگران در مقابل دفترمديرعامل شركت تجمع كرده و نسبت به رويه در پيش گرفته شده توسط مديران ايران خودرو اعتراض كردند.

اين در حالي است كه گفته مي‌شود مديران شركت براي منتشر نشدن اخبار داخل ايران‌خودرو امروز را براي تمام كارگران ستادي ايران خودرو و شركت‌هاي تابعه تعطيل اعلام كرده و سرويس‌ها هم به دنبال كارگران نرفته‌اند.
درخواست براي برخورد با مسببين حادثه 
معاون دبير كل خانه كارگر تهران با ابراز تاسف از حادثه شب گذشته كارخانه ايران خودرو، گفت: مطابق قانون، كارفرما نمي‌تواند بدون پيمان دسته جمعي معتبر براي كارگران بيش از2 ساعت اضافه كاري تعيين كند.

حسن صادقي در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا با يادآوري اينكه در شركت ايران خودرو هيچ تشكل صنفي كارگري فعاليت ندارد،گفت: روز اربعين حسيني، ‌روز تعطيل رسمي است كه مطابق قانون كار، بدون توافق با كارگر ، كارفرما نمي‌تواند در اين روز كارگاه را داير كند.

وي افزود: مطابق قانون كار، در صورت نبود پيمان دسته‌جمعي كارفرما فقط مي‌تواند به صورت توافقي براي هر كارگر تنها تا سقف 2 ساعت اضافه كاري تعيين كند.

وي تاكيدكرد در روزهاي تعطيل و غير تعطيل هرگونه افزايش زمان 2 ساعته اضافه كاري تنها از طريق توافق و پيمان با تشكل صنفي كارگري مقدور است.

وي با ياداوري اينكه در شركت ايران خودرو تنها در سال‌هاي حسين كمالي در وزارت كار و امور اجتماعي، شوراي اسلامي كار براي مدت كوتاهي تشكيل شد، گفت: در حال حاضر به دليل نبود هرگونه تشكيل صنفي كارگري در مجموعه ايران خودرو مديران اين شركت نمي‌توانند براي كارگران خود بيش از 2 ساعت اضافه كاري تعريف كنند.

به گفته صادقي صرفه نظر از ايرادي كه به اضافه كاري كارگران ايران خودرو وارد است در صورت رعايت شدن نكات ايمني در اين شركت حادثه شب گذشته نبايد به هيچ وجه رخ مي‌داد.

وي گفت: در واقع در سال‌هاي گذشته مسوولان ايران خودرو به جاي بازنگري در ساختار سازماني، براي انجام تعهدات خود تنها با تعريف اضافه كاري‌هاي طاقت فرسا بر كارگران فشار آورده‌اند.

صادقي خواستار روشن شدن دليل واقعي اين حادثه، برخورد با مسببين و جبران خسارت مادي و معنوي وارد شده به كارگران قرباني اين حادثه شد. 

هیچ نظری موجود نیست: