۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

سوخت گذاری نیروگاه هسته ای بوشهر آغاز شد


نیروگاه اتمی بوشهر
قرارداد احداث نیروگاه بوشهر در سال های قبل از انقلاب سال ۱۹۷۹ با یک شرکت آلمانی بسته شد
مهندسین ایرانی و روس عملیات سوخت گذاری نیروگاه هسته ای بوشهر را آغاز کرده اند.
ایران می گوید سوخت گذاری نیروگاه بوشهر نقطه عطفی در تولید انرژی هسته ای در داخل این کشور است.
عملیات سوخت گذاری تا اواسط سپتامبر ادامه خواهد داشت و نیروگاه در ماه اکتبر یا نوامبر برق تولید خواهد کرد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روند سوخت گذاری نظارت خواهد داشت.
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ورود سوخت به قلب نیروگاه را معادل آغاز راه اندازی آن دانسته و گفته است که پس از راه اندازی، برای اتصال نیروگاه به شبکه برق کشور به دو ماه زمان نیاز است.
او همچنین به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته است: "در حال حاضر سوخت قلب رآکتور را برای یک سال در اختیار داریم ولی یک سوم آن هر سال باید عوض شود."
سرگئی کرینکو ، رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه پیشتر ضمن اعلام خبر نزدیک شدن به سوخت گذاری در نیروگاه بوشهر، تاکید کرده بود که روسیه به تعهداتش در قبال این نیروگاه پایبند است.
او گفته بود: "این شنبه ۲۱ اوت ما مرحله راه اندازی فیزیکی نیروگاه را شروع می کنیم. با هم و با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی. کانتینرهای سوخت که یک سال پیش با موافقت متحدانمان به ایران تحویل دادیم، باز خواهد شد."
این مقام روس افزود: "این یک پروژه عظیم بین المللی است که یک بار دیگر نشان می دهد ایران می تواند با نظارت آژانس و رعایت قوانین بین المللی انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشد و اینکه روسیه به تعهداتش پایبند است."
آمریکا تاکید دارد که راه اندازی نیروگاه بوشهر ثابت می کند که ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم ندارد.
به گفته کاخ سفید، از آنجایی که روسیه سوخت این نیروگاه را تامین می کند و سپس سوخت مصرف شده را پس می گیرد، ایران نیاز ندارد که به توانایی غنی سازی دست پیدا کند.
اما علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکید کرده است که با راه اندازی نیروگاه بوشهر چرخه هسته ‌ای کشورش کامل خواهد شد.
به گزارش خبرگزای ایرنا وی گفته است: "پروژه نیروگاه اتمی بوشهر در تاریخ صنعت هسته‌ای و صنابع بطور کل منحصر بفرد است زیرا پس از نزدیک به سه دهه تاخیر راه اندازی می‌شود. این تاخیر ناشی از سیاست‌های غیرمنطقی غرب در سیاسی کردن یک پروژه کاملا فنی و با اهداف صلح آمیز است."
قرارداد احداث نیروگاه بوشهر در سال های قبل از انقلاب سال ۱۹۷۹ با یک شرکت آلمانی بسته شد اما بعد از انقلاب، این طرح متوقف شد.
در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی، ایران قرارداد ساخت این نیروگاه را با یک شرکت روس منعقد کرد و انتظار داشت تولید برق از این نیروگاه حدود پنج سال بعد از امضای قرارداد آغاز شود.
تاکنون چند بار دو طرف از آغاز به کار نیروگاه در تاریخی مشخص خبر داده اند اما هر بار طرف روس راه اندازی این نیروگاه را با ذکر دلایل مختلف به تعویق انداخته است.
سوخت نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه تامین می شود و پس مانده سوخت نیز به روسیه انتقال می یابد.
به همین دلیل، فعالیت این نیروگاه با اعتراضی از سوی کشورهای غربی مواجه نشده است هرچند این کشورها نسبت به صلح آمیز بودن برنامه های اتمی ایران ابراز تردید کرده کرده اند.
روسیه ارسال سوخت به نیروگاه بوشهر را از اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز کرد.

هیچ نظری موجود نیست: