۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

مادر شیوا نظر آهاری: دخترم به محاربه متهم شده است


شیوا نظر آهاری
شیوا نظر آهاری یکی از ده ها فعال مدنی بازداشت شده در وقایع پس از انتخابات در ایران است
مادر شیوا نظر آهاری، یکی از فعالان حقوق بشر که در ایران زندانی است، از متهم شدن دخترش به "محاربه" خبر داد.
شهرزاد کریمان، مادر خانم نظر آهاری روز چهارشنبه ۲۷ مرداد (۱۸ اوت) به بی بی سی فارسی گفت که محمد شریف، یکی از وکلای دخترش در پرونده او اتهام محاربه را دیده است.
به گفته خانم کریمان، سال گذشته هم در تفهیم اتهام به خانم نظر آهاری، چنین اتهامی مطرح شده بود اما "دخترم و وکلایش، چون فکر می کردند دلیلی ندارد این موضوع را جدی نگرفتند و از کنار این مساله گذشتند."
او با ابراز نگرانی شدید از این اتهام به نقل از آقای شریف گفت که حتی یک برگ سند یا مدرکی دال بر این اتهام در پرونده دخترش وجود ندارد، "اما این اتهام هست و ما نگرانیم."
شیوا نظر آهاری، از فعالان حقوق بشر و از موسسان کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران است و سال گذشته، یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شد.
او پس ازنزدیک به صد روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد، اما اواخر آذر ماه سال گذشته خورشیدی، زمانی که قصد شرکت در مراسم درگذشت آیت الله منتظری را داشت، بار دیگر بازداشت شد.
خانم کریمان از تاخیر طولانی در برگزاری دادگاه دخترش انتقاد کرد و گفت که بازداشت طولانی او بدون برگزاری محاکمه اش، غیر قانونی بوده است.
او با اشاره به اینکه ۱۳ شهریور ماه، به عنوان تاریخ برگزاری دادگاه خانم نظرآهاری تعیین شده است، ابراز امیدواری کرد: "پس از رفت و آمد های مکرر به من قول داده اند دادگاه او زودتر از این تاریخ برگزار شود."
'همه ما شیوا نظر آهاری هستیم'
سایت خبری کلمه یادداشتی از زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران منتشر کرد که در آن از طرح اتهام "محاربه" علیه شیوا نظر آهاری ابراز نگرانی شده است.
خانم رهنورد در این یادداشت نوشته است: "ما نیمی از جمعیت ایران، ما زنان همه شیوا نظر آهاری هستیم. به گفته شیوا، به او سه اتهام تفهیم شده است."
به نوشته خانم رهنورد این اتهامات، "محاربه، تبانی برای ارتکاب جرم و در نهایت تبلیغ علیه جمهوری اسلامی" عنوان شده است.
خانم رهنورد در این یادداشت با تاکید بر اینکه شیوا نظر آهاری، هیچکدام از این اتهامات را نمی پذیرد از دستگاه قضایی ایران خواسته است، بیش از این به زنان ایران "اهانت" نکنند.
پیش از این نیز، شادی صدر، وکیل و فعال حقوق زنان، جایزه "زنان شجاع" را که از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به او اعطا شد، به شیوا نظر آهاری تقدیم کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست: