۱۳۸۹ شهریور ۴, پنجشنبه

پیشنهاد ایران برای ایجاد 'کنسرسیوم سوخت اتمی' با روسیه


صالحی
به گفته صالحی هدف از تشکیل کنسرسیوم جدید، تامین سوخت هسته ای بوشهر و "نیروگاههای آینده" در ایران است
ایران به روسیه پیشنهاد کرده است دو کشور یک کنسرسیوم مشترک تامین سوخت هسته ای تشکیل دهند.
روز پنجشنبه، 3 شهریور (26 اوت)، علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در گفتگویی با تلویزیون دولتی این کشور گفت که جمهوری اسلامی پیشنهادی را برای ایجاد کنسرسیوم سوخت هسته ای به روسیه داده است که هدف از آن تامین سوخت نیروگاه بوشهر و نیروگاه های هسته ای است که در آینده در ایران ساخته خواهد شد.
به گفته آقای صالحی، قرار است این کنسرسیوم تحت لیسانس روسیه فعالیت کند و بخشی از کارها در روسیه و بخش دیگری در ایران انجام شود و روسیه در حال بررسی این پیشنهاد است.
وی ادامه غنی سازی اورانیوم در داخل کشور را برای مقاصد تجاری ضروری توصیف کرد و گفت که "ما باید به دنیا توانمندی بالقوه و بالفعل خود در تولید اورانیوم و تبدیل آن به مجتمع سوخت هسته ای را نشان دهیم چرا که آن وقت، در بحث تجارت بین المللی، مساله تامین سوخت راحت تر می شود."
آقای صالحی در عین حال گفت: "ما قصد نداریم سوخت تمام نیروگاههایمان را در داخل تولید کنیم."
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، تا کنون حدود بیست و پنج کیلو اورانیوم با خلوص 20 درصد در داخل کشور تولید شده و افزود که تلاش می شود اولین مجتمع صفحه سوخت هسته ای در شهریور ماه سال آینده تولید شود.
صفحه سوخت هسته ای برای نصب در رآکتور ساخته می شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد زمان آغاز به کار نیروگاه اتمی بوشهر ابراز امیدواری کردکه تزریق سوخت به قلب رآکتور در اواخر شهریور ماه سال جاری شروع شود و تا اواخر مهرماه پایان یابد.
رآکتور هسته ای ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از تهیه مقادیری سوخت برای رآکتور تهران خبر داده است
علی اکبر صالحی بر اهمیت نمادین راه اندازی نیروگاه بوشهر تاکید کرد و گفت "فرآیند راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر درست در زمانی که اوج تحریم ها، فشارها و سختی هاست آغاز شده است و ما شاهد بزرگترین نماد صنعت هسته ای ایران هستیم."
روسیه سوخت اتمی نیروگاه بوشهر را تامین می کند و پسمانده سوخت را نیز در اختیار می گیرد و به همین دلیل، کشورهای غربی گفته اند که همکاری روسیه در این زمینه ثابت می کند که ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم و تولید سوخت نیروگاهی در داخل ندارد.
خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از "یک منبع نزدیک به طرفین مذاکره" گزارش کرد که روسیه "امکان تولید سوخت نیروگاه های هسته ای در ایران را منتفی نمی داند."
ایران روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی با روسیه دارد و در گذشته، گاه مقامات دولتی ایران با تاکید بر این روابط، از روسیه انتظار داشته اند با تلاش های غرب برای وارد کردن فشار بین المللی بر ایران مخالفت ورزد.
تحریم بین المللی و 'عدم توازن' در رویکرد آژانس
جمهوری اسلامی در حال حاضر با تحریم های بین المللی مواجه است که هدف از اعمال آنها، وادار کردن این کشور به برآوردن خواست شورای امنیت سازمان ملل متحد در تغییر بخشی از برنامه های اتمی و به خصوص توقف غنی سازی اورانیوم است.
مقامات ایران ادامه غنی سازی را به منظور دستیابی به چرخه سوخت اتمی مورد تاکید قرار داده و این فعالیت را برای تامین سوخت مورد نیاز چندین نیروگاه هسته ای دیگر، که به گفته آنان قرار است در آینده ساخته شود، لازم دانسته اند.
آژانس بین المللی
آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز خواستار توقف غنی سازی اورانیوم در ایران شده بود
در مقابل، شورای امنیت سازمان ملل به دلیل آنچه که پنهانکاری در برنامه های اتمی ایران خوانده شده، نسبت به هدف های واقعی این برنامه ها ابراز تردید کرده اند و با صدور قطعنامه هایی، که از حمایت روسیه نیز برخوردار بوده، خواستار توقف بخشی از این برنامه ها شده اند.
برخی کشورهای غربی ایران را متهم کرده اند که در پوشش فعالیت های صلح آمیز هسته ای، در صدد دستیابی به تسلیحات اتمی است اما دولت ایران همواره این اتهام را به شدت رد کرده است.
پیش از آنکه پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت ارجاع شود، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور قطعنامه هایی از ایران خواسته بود غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد.
آقای صالحی در سخنان خود، با ابراز این نظر که وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی شامل سه اصل ایمنی فعالیت های اتمی، کمک فنی به کشورهای عضو و اجرای پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی - ان پی تی - است، گفت که در حال حاضر، این نهاد بیشتر به اجرای این پیمان می پردازد و دو اصل دیگر را کمتر مورد توجه قرار می دهد.
وی گفت که ایران نسبت به محدودیت های کمک فنی آژانس به کشورهای عضو معترض است و افزود که در مورد استفاده از تجارب کشورهای دیگر در زمینه ایمنی نیروگاه های اتمی، آژانس باید "تسهیل کننده باشد و نه سد ایجاد کننده."
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مورد اجرای ان پی تی هم گفت که آژانس بین المللی در مورد جلوگیری از اتمی شدن کشورهای فاقد تسلیحات هسته ای حساسیت زیادی نشان می دهد اما در مورد بخش دیگر این پیمان راجع به خلع سلاح قدرت های اتمی تلاش چندانی ندارد.
آقای صالحی فشار بین المللی برای وادار کردن ایران به تغییر برنامه های اتمی خود را مورد انتقاد قرار داد و با تکرار موضع مقامات جمهوری اسلامی گفت: "تا کنون هر چه آنها فشار را بیشتر کرده اند، ما بیشتر پیشرفت کرده ایم."
رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد اظهارات اخیر وزیر اطلاعات که گفته بود مدارکی در دست دارد که حسین موسویان، از مذاکره کنندگان ارشد هسته ای سابق ایران، جاسوسی می کرده، گفت که در این مورد اطلاعات کافی ندارد.
قوه قضائیه ایران اتهام جاسوسی علیه آقای موسویان را وارد ندانسته است.
حسین موسویان، که از دیپلمات های با سابقه در ایران پس از انقلاب و از افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می شده، در حال حاضر در یک سفر مطالعانی در خارج از ایران به سر می برد.

هیچ نظری موجود نیست: