۱۳۸۹ شهریور ۱, دوشنبه

اخبار کردستان ایران
















ایجاد رکود کاری در واحدهای تولیدی و صنعتی کردستان


رئیس سازمان صنایع و معادن استان کردستان، عدم خرید محصولات و کالاهای تولیدی کارخانجات استان را عامل اصلی رکود کاری در این واحدها عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سیروس شاه‏غیبی در جلسه شورای برنامه‏ریزی و توسعه استان کردستان، عنوان کرد: "در حال حاضر دستگاه‏ها و سازمانهای مختلف کالاهای مورد نیاز خود را از واحدهای تولیدی استان خریداری نمی‏کنند و به همین دلیل رکود کاری و مشکلات مالی گریبانگیر تعدادی از این واحدهای تولیدی در سطح استان کردستان شده است".
وی عنوان کرد: به دلیل عدم فرهنگ‏سازی و همچنین نبود نظارتهای لازم، محصولات و کالاهای مورد نیاز برای ساخت پروژه‏ها و طرحهای مختلف در سطح استان کردستان از واحدهای تولیدی سایر استانهای کشور تأمین می‏شود و این روند باعث شده است که تعدادی از کارخانجات و واحدهای تولیدی استان کردستان نیز با مشکلات جدی و رکود کاری مواجه شوند.


آمار طلاق در سقز رو به افزایش است

بنا به گزارش سایت خبری سقز، محمد جباری رئیس دادگستری سقز، مورخه 30 مرداد در جلسه شورای اجتماعی شهرستان سقز اعلام کرد: افزایش آمار طلاق شهر سقز، درآینده موجبات بحران‏های اجتماعی را فراهم می‏آورد.
جباری ضمن اعلام این موضوع افزود: وضعیت کنونی و از هم‏پاشیدن خانواده‏ها نگران کننده می‏باشد، در ادامه تأکید کرد که خانواده‏ها به تشکیل زندگی مشترک فرزندانشان اهمیت بیشتری بدهند. همچنین فعال کردن مؤسسه‏های مشاوره‏ای در جهت پایین آوردن مشکلات اجتماعی را مؤثر خواند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، کردستان پس از تهران بالاترین آمار طلاق را در کشور دارد و در تهران و کردستان به ترتیب به ازای هر پنج و هفت ازدواج، یک ازدواج به طلاق می‏انجامد.
هم‏اکنون در استان کردستان، شهرستان سقز با آمار 5/15 درصد نسبت طلاق به ازدواج بعد از سنندج بالاترین نرخ طلاق را در استان دارد.


آتش زدن جنگل و مراتع کردستان از سوی نیروهای رژیم ادامه دارد


به گزارش خبرگزاری کردستان، در ادامه این آتش زدنها از سوی مأموران رژیم، امروز شنبه ساعت 4 بعد از ظهر در کوه‏های شاهو در اطراف دهستان شمشیر 2 نقطه طعمه حریق شدند که با هشیاری مردم خاموش گشتند و از بروز آتش به نقاط دیگر جلوگیری شد، ولی خسارتی هم به مراتع و جنگلهای این دهستان وارد گشت.
در همین رابطه، همزمان با این آتش سوزی مأموران و مزدوران حکومت در همین روز و همین ساعت قسمتی از جنگل و مراتع کوه آتشگاه در نزدیکی پاوه را آتش زدند که خساراتی به جنگلها و مراتع اين منطقه وارد شده و قسمتهایی از آن طعمه حریق گشتند.
شایان ذکر است که در این 2 مورد آتش‏سوزی با وجود مشاهده دود آن از کیلومترها دورتر از محل آتش‏سوزی نیروهای آتش‏نشانی و ارگانهای مربوطه هیچگونه اقدامی برای خاموش کردن آتش انجام ندادند.



وضعیت نامناسب جسمانی زندانی سیاسی کرد


بنا به گزارش خبرگزاری کردستان، وضعیت جسمانی هیوا رحمانی دانشجوی بازداشت شده در زندان ارومیه نامناسب گزارش شده است.
منبع مذکور در ادامه افزود، هیوا رحمانی چند ماه پیش توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و مطرح نمودن مسئله ملی و ناسیونالیسم کرد، دستگیر شد.
شایان ذکر است نامبرده، مسئول نشریه دانشجویی "روانگه" در دانشگاه ارومیه بود. نشریه روانگه یک نشریه دانشجویی بود که توسط دانشجویان کرد دانشگاه ارومیه منتشر می شد که پس از به چاپ رساندن دو شماره، از سوی حراست دانشگاه بسته و هیوا رحمانی مسئول نشریه نیز بازداشت گردید.


تداوم کشتار کاسبکاران مرزی توسط نیروهای رژیم


خبر رسیده از شهر اشنویه حاکی است روز شنبه 30 مردادماه نیروهای انتظامی رژیم در نوار مرزی این شهر ضمن یورش به کاروان کاسبکاران مرزی 2 تن را کشتند و زخمی کردند.

در جریان این یورش ماموران رژیم در منطقه مرزی "زڕمازوی" یک کاسبکار با نام "مصطفی چایچی" اهل روستای "تاچین آباد"‌ کشته و کاسبکار دیگری با نام "معتصم" اهل شهر اشنویه به شدت زخمی گردیده است.
کردستان میدیا/ارسال از شهریار ایازی

هیچ نظری موجود نیست: