۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

طرفداران احمدی نژاد در مجلس علیه مشایی نامه نوشته اند


مشایی
نمایندگان طرفدار دولت نسبت به سخنان مشایی اعتراض کرده اند
نمایندگان اصولگرای طرفدار رئیس جمهوری ایران در اعتراض به اظهارات رئیس دفتر او نامه ای تهیه کرده اند.
روز چهارشنبه، 27 مرداد (18 اوت)، ولی اسماعیلی، از نمایندگان عضو فراکسیون "انقلاب اسلامی" در مجلس گفت که "نامه اعتراضی نمایندگان مجلس نسبت به سخنان رئیس دفتر رئیس جمهوری فردا با امضای یکصد و هشتاد و سه نماینده به دفتر رئیس جمهوری ارسال می شود."
فراکسیون انقلاب اسلامی اوایل سال گذشته شمسی و کوتاه مدتی پیش از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به منظور حمایت از محمود احمدی نژاد به عنوان نامزد جناح موسوم به اصولگرا تشکیل شد.
برخی از اعضای این فراکسیون از جمله حامیان تندرو دولت محسوب می شوند و در جریان اعتراضات نسبت به نتیجه بحث برانگیز این انتخابات، خواستار شدت عمل هر چه بیشتر علیه کسانی شدند که پیروزی آقای احمدی نژاد را حاصل تقلب گسترده انتخاباتی می دانستند و نسبت به آن اعتراض می کردند.
خبرگزاری کار ایران - ایلنا - به نقل از آقای اسماعیلی نوشته است که جمع آوری امضا برای این نامه بعد از ظهر روز گذشته پایان یافت اما قرار نیست متن آن در جلسه مجلس قرائت شود.
به گفته این نماینده مجلس، پس ازدریافت واکنش محمود احمدی نژاد نسبت به این نامه، جلسه ای با شرکت رئیس جمهوری برگزار خواهد شد.
همچنین، به گزارش خبرگزاری مهر، ولی اسماعیلی گفته است که این نامه پس از آن تهیه شد که بیست نفر از نمایندگان مجلس در مورد حمایت رئیس جمهوری از اسفندیار رحیم مشایی و سخنان او با آقای احمدی نژاد گفتگو کردند اما این دیدار "نتیجه مثبتی نداشت."
احمد خاتمی
بعضی نظرات مشایی حتی مدافعان احمدی نژاد را هم به خشم آورده است
چند هفته پیش، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر آقای احمدی نژاد، در سخنانی گفت که "از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد، اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم."
این سخنان، که در همایش ایرانیان مقیم خارج ایراد شد، با انتقاد شماری از مقامات سیاسی و روحانی محافظه کار در جمهوری اسلامی از جمله تعدادی از حامیان شناخته شده آقای احمدی نژاد مواجه شد که آقای رحیم مشایی را به تفوق بخشیدن به "مکتب ایرانی" در برابر "مکتب اسلامی" متهم می کردند.
از جمله احمد خاتمی، روحانی تندرو طرفدار دولت، و محمد تقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان که از او به عنوان رهبر عقیدتی محمود احمدی نژاد یاد می شود، چنین اظهاراتی را محکوم کردند.
احمد خاتمی به عنوان امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز روز جمعه، 15 مرداد، اظهار داشت که "ایرانی که بخواهد در برابر اسلام قرار گیرد، ملی گرایی شرک آلود است" و آقای مصباح یزدی در سخنانی که به وضوح به اظهارات آقای مشایی اشاره داشت، گفت که با کسی عهد اخوت نبسته و اگر کسی از اسلام منحرف شود "اول تذکر می دهیم و بعد به او چوب می زنیم."
مقاله روزنامه اسرائیلی
با اینهمه، با توجه به سخنان ولی اسماعیلی، به نظر می رسد که این واکنش ها و اعتراضات قبلی نمایندگان حامی دولت در مجلس مورد توجه آقای احمدی نژاد قرار نگرفته است.
مشایی و احمدی نژاد
احمدی نژاد همواره از مشایی در برابر حملات منتقدان حمایت کرده است
همزمان، انتقادات رسانه های خبری محافظه کار از آقای رحیم مشایی ادامه داشته و از جمله روز چهارشنبه، خبرگزاری فارس چکیده مقاله یک روزنامه اسرائیلی در مورد سخنرانی رئیس دفتر رئیس جمهوری را تحت عنوان "استقبال روزنامه صهیونیستی هاآرتص از رفتار و گفتار مشایی" چاپ کرد.
منبع گزارش این خبرگزاری طرفدار دولت مقاله ای است که روز چهارشنبه در سایت اینترنتی هاآرتص با عنوان "همسایگان/ایران برتر از اسلام" انتشار یافته است.
نویسنده این مقاله با بازگویی سخنان آقای مشایی در اجلاس ایرانیان مقیم خارج، گفته است که "اگر یک شهروند عادی چنین نظراتی ابراز می کرد، احضار و بازجویی و حتی محاکمه او در ایران بیرون از تصور نبود" و افزوده است که کلمات رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران در برتر شمردن کشورش بر اسلام، مشابه واژگانی است که در نظام های لیبرال غربی شنیده می شود.
این روزنامه می افزاید که پیش از این هم نظرات اسفندیار رحیم مشایی باعث ناخرسندی محافظه کاران حکومتی در ایران شده بود و از جمله یادآور می شود که آقای مشایی یک بار دیگر مردم اسرائیل را دوست خود خوانده بود حال آنکه محمود احمدی نژاد خواستار محو اسرائیل از نقشه جهان شده بود.
در تمامی این موارد، محمود احمدی نژاد، که پسرش داماد اسفندیار رحیم مشایی است، از آقای مشایی حمایت کرده است.
هاآرتص
به گفته هاآرتص اظهارات مشایی از زبان یک شهروند عادی ایران باعث بازجویی و محاکمه می شد
آقای مشایی در توجبه سخنان خود در همایش ایرانیان مقیم خارج گفته است که از نظر او، تنها اسلامی قابل قبول است که در ایران وجود دارد و افزوده که نظرات او پیش از توسط آیت الله روح الله خمینی هم ابراز شده بود.
خبر تهیه نامه اعتراضی نمایندگان تندرو طرفدار دولت به آقای احمدی نژاد در حالی انتشار می یابد که به نظر می رسد اختلاف نظر بین قوه مقننه و مجریه، همراه با اظهارنظرها و اقدامات متقابل علی اردشیر لاریجانی، رئیس مجلس، و محمود احمدی نژاد علیه یکدیگر، اخیرا شدت گرفته است.
از جمله مجلس برخی از مصوبات دولت را مردود اعلام کرده و رئیس جمهوری نیز از امضا و ابلاغ به موقع بعضی مصوبات مجلس و شورای نگهبان خودداری ورزیده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری، از برگزاری جلسه مشترک فصلی دولت و مجلس در روز 31 مرداد خبر داده است.
به گفته آقای میرتاج الدینی، این جلسه با هدف بررسی مباحث حقوقی بین دو قوه و مباحث روز کشور تشکیل می شود و در طول آن، رئیس مجلس، رئیس جمهوری و تعدادی از نمایندگان سخنرانی خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست: