۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

ایران هواپیمای بدون سرنشین 'کرار' را به نمایش گذاشت به شرطی که وزش باد کمتر از نیم متر در ساعت باشد


ایران هواپیمای بدون سرنشینی را به نمایش گذاشته که می گوید قادر به حمل مواد منفجره است و می تواند آن را به سوی اهداف پیش بینی شده پرتاب کند.
این هواپیمای بدون سرنشین "کرار" نام دارد و در حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و تعدادی از مقامات دولتی آزمایش شده است.
هواپیماهای بدون سرنشین در ایران به "پهپاد" شهرت دارند که از حروف اول "پرنده هدایت پذیر از راه دور" گرفته شده است.
بنابر گزارش خبرگزاری های ایرانی، این هواپیما قادر به پرواز در مسافتهای دوردست با سرعت بسیار بالاست.
خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است می نویسد: "این پهپاد قادر است ضمن پرواز به اهداف دوردست مقادیر قابل توجهی مواد منفجره را با خود حمل کرده و به سمت هدف مورد نظر پرتاپ کند."
خبرگزاری کار ایران به نقل از آقای احمدی نژاد نوشته که "اين جت بمب افكن (کرار) قبل از اينكه سفير مرگ براي دشمنان بشريت باشد پيام آور عزت و نجات بخش بشريت است و پيام اصلی آن صلح و دوستی و جلوگيری از هر نوع درگيری و تجاوزی است كه منجر به كشته شدن شود."
ایران در سال های اخیر به توسعه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین نظامی پرداخته و آنها را در جریان رژه ها و تمرین های نظامی نمایش داده است.
ایران اواخر سال 2008 گفت که نسل تازه ای از "هواپیماهای بدون سرنشین تجسسی" ساخته است که قادر به ارسال پخش زنده تصاویر "از نواحی تحت کنترل دشمن" است.
هواپیمای بدون سرنشین ایرانی - عکس از خبرگزاری فارس
ایران پیشتر هواپیماهای بدون سرنشینی را در رژه های نظامی نمایش داده بود.
احمد وحیدی وزیر دفاع ایران چند ماه پیش اعلام کرد که دو خط تولید ساخت هواپیماهای "پیشرفته" بدون سرنشین در کشور افتتاح شده است که این هواپیماها قادر به "تجسس، شناسایی و حتی حمله با دقت بالا" هستند.
ارتش آمریکا در عراق و افغانستان به طور گسترده از هواپیماهای جنگی بدون سرنشین که گاه مستقیما از آمریکا کنترل می شوند برای تعقیب و کشتن شورشیان استفاده کرده است.
آمریکا همچنین از این هواپیماها که اکنون ابزار مهمی در جنگ افزار آن تلقی می شود برای شناسایی و هدف قرار دادن اعضای مظنون القاعده و طالبان در پاکستان استفاده کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: