۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

آمریکا: ایران تا ساخت بمب اتم دست کم یک سال فاصله دارد

کاهش احتمال حمله پیشگیرانه نظامی اسرائیل



دبی – العربیه
دولت ایالات متحده آمریکا می گوید جمهوری اسلامی ایران تا دست یابی به توانایی ساخت بمب اتم، دست کم یک سال دیگر زمان لازم دارد.

روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" جمعه 20-9-2010 نوشت که دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل این اطمینان را داده است که ایران تا تبدیل اورانیوم غنی سازی شده به ماده ای که می توان از آن بمب اتم ساخت، دست کم یک سال دیگر فاصله دارد.

این روزنامه به نقل از مسئولانی در کاخ سفید گزارش داده است که معتقدند این ارزیابی احتمال حمله پیشگیرانه نظامی اسرائیل به مراکز اتمی ایران را کاسته است.

اسرائیل -که بسیاری از کارشناسان معتقدند دارای زرادخانه اتمی کاملی است- بارها تلویحا از حمله نظامی به عنوان راهکاری برای ممانعت از دست یابی ایران به سلاح اتمی سخن گفته است. این در حالی است که تهران همواره از مسالمت آمیز بودن برنامه اتمی خود سخن گفته است.

نیویورک تایمز از "جری سامور" مشاور ارشد اوباما در مسائل اتمی نقل کرده که گفته است: "معتقدیم که ایران هنوز دست کم یک سال برای ساخت بمب اتم زمان نیاز دارد" او همچنین تاکید کرده است که یک سال زمان بسیار زیادی است.

این روزنامه همچنین به نقل از سامور نوشته که ایالات متحده معتقد است بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی گامهای ایران برای ساخت بمب اتم را در هفته های آینده رصد خواهند کرد و سپس واشنگتن و تل آویو فرصت خواهند داشت حمله نظامی به ایران را بررسی کنند.

نیویورک تایمز همچنین در گزارش خود به نقل از مسئولینی در کاخ سفید که خواستند هویتشان فاش نشود نقل کرده که گفته اند دست یابی ایران به بمب اتم در آینده نزدیک نخواهد بود. آن ها به "وجود برخی مشکلات" در برنامه اتمی ایران اشاره کرده اند که مسیر این کشور برای ساخت سلاح اتمی را بیشتر می کند.

این روزنامه آمریکایی امریکایی یادآور شده است که مسئولاتی در سازمان اطلاعات اسرائیل سال گذشته معتقد بودند که ایران در ماههای پیش رو سلاح اتمی خواهد ساخت اما سازمان های اطلاعانی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که ایران زمان بیشتری برای رسیدن به این منظور نیاز دارد.

بالاى صفحه

هیچ نظری موجود نیست: