۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

سیلاب پاکستان: شیوع امراض، گران شدن موادغذایی، مختل شدن زندگی


سیل پاکستان موجب بی خانمان شدن افراد شده است
وقوع سیل در پاکستان موجب شده است که میلیونها نفر بی خانمان شوند
برخی گزارش ها حاکی است که به دنبال وقوع سیلاب بی سابقه در پاکستان، روزانه ده ها نفر بر اثر امراض مختلف مربوط به سیل جان خود را از دست می دهند.
سیل پاکستان که شدت آن در هشتاد سال گذشته بی سابقه خوانده شده، به حدود هفده درصد از مساحت این کشور آسیب رسانده و میلیونها نفر را بی خانمان کرده است. اکنون شیوع امراض مختلف، نبودن دارو و افزایش قیمت ها و کمبود مواد غذایی، زندگی مردم را تهدید می کند.
پیشرفت سیل و زیر آب رفتن مناطق بیشتر در ایالت جنوبی سند، موجب صدور هشدارهای تازه شده است.
بالارفتن سطح آب منجر شده است که ده ها هزار نفر از مردم این منطقه خانه های خود را تخلیه کنند و این تعداد نیز به چندین میلیون نفری که به کمک های اضطراری نیازمند بودند افزوده شده اند.
در شمال این کشور، آب سیل عقب نشینی کرده است و میزان خرابی های به بار آمده از سیل به وضوح آشکار شده است.
بر اثر سیلاب بسیاری از مردم در زیر گل و لای مدفون شده اند، هزارها حیوان اهلی تلف شده و اکنون با گذشت هر روز بوی بد، به ویژه بوی احشام کشته شده، در مناطق سیل زده به مشام می رسد و باعث شیوع امراض مختلف شده است.
گزارشها حاکی است که ایالت خیبرپختونخوا نسبت به ایالت سند و پنجاب بیشترین آسیب را متحمل شده است و بزرگترین مانع کمک رسانی و گیر افتادن مردم در شهرها و روستاها، از بین رفتن پل ها و زیر آب رفتن راه ها است.
این گزارشها حاکی است که 90 درصد از محصولات کشاورزی این مناطق نیز به طور کلی از بین رفته است.
این در حالی است که سال گذشته در همین مناطق سیل زده در ایالت خیبر پختونخوا، بر اثر درگیری ها میان ارتش پاکستان و تندرو های اسلامی، بسیاری از مردم مجبور به ترک خانه خود شدند و بسیاری از آنها، پیش از وقوع سیل، تازه به محل زندگی خود بازگشته بودند.
سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده است که نیاز به سرپناه بیشتر از آن است که دولت پاکستان و آژانس های کمک رسانی بین المللی قادر باشند به سرعت آن را فراهم کنند.
سازمان ملل اعلام کرده است که میزان وعده کمک های بین المللی افزایش یافته است و پرداخت نیمی از پولی که سازمان ملل متحد برای کمک های اضطراری در نظر گرفته بود، تضمین شده است.
اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است که 39 میلیون دلار دیگر به سیل زدگان پاکستان که 12 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند کمک خواهد کرد؛ برخی از این افراد در مناطق دورافتاده قرار دارند.

کمبود مواد خوراکی و گران شدن آنها

حیوان تلف شده
به دنبال وقوع سیل هزارها حیوان اهلی تلف شده اند و بوی احشام مرده در مناطق سیل زده به مشام می رسد
زیر آب رفتن زمین های زراعتی و روستاها، که عمده محصولات زراعتی پاکستان از آنها به دست می آید، باعث شده است تا نرخ مواد خوراکی، به ویژه سبزیجات تازه، در شهرها افزایش یابد.
یک هفته پیش از وقوع سیل در پاکستان، قیمت یک کیلو گوجه فرنگی هشت روپیه پاکستانی بود، اما بعد از باران های شدید و زیر آب رفتن زمین های زراعتی، قیمت یک کیلو گوجه فرنگی تا دویست روپیه افزایش یافته است.
به طور کل قیمت تمام مواد خوراکی از جمله آرد، روغن و حبوبات افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.
یک سبزی فروش دوره گرد در پیشاور در این مورد با خنده می گوید: "قبلا وقتی کسی از ما تا سی روپیه سبزی خریداری می کرد، ما مشتی فلفل سبز را به طور رایگان به مشتری می دادیم. اما حالا نه تنها فلفل سبز پیدا نمی شود، اگر هم پیدا شود، هر صد گرم آن صد روپیه ارزش دارد."
افزایش قیمت مواد خوراکی در پاکستان، بیشتر مردم کم در آمد را نگران کرده است؛ زیرا اغلب کسانی که توانایی خریداری گوشت را ندارند، بیشتر از سبزیجات تازه استفاده می کردند که یا پیدا نمی شود و یا قیمت آن بالاست.

مسافران افغان و انتقال 'بادنجان سرخ'

خرابی های ناشی از سیل پاکستان
در شمال پاکستان آب سیل عقب نشینی کرده است و میزان خرابی های به بار آمده از سیل به وضوح آشکار شده است
روزانه هزاران پناهنده افغان از مرز تورخم به پاکستان تردد می کنند. بسیاری از این پناهندگان افغان به خاطر اینکه بتوانند کرایه اتوبوس و به عبارتی خرج مسافرت خود را جبران کنند، تا ده کیلو گرم بادمجان سرخ یا همان گوجه فرنگی را با خود از افغانستان به ویژه از شهر جلال آباد به پیشاور انتقال می دهند که این اقدام در عمل توانسته از افزایش نرخ گوجه فرنگی تا اندازه ای، دست کم در ایالت خیبر پختونخوا، بکاهد.
قبل از باران های موسمی ماه جاری و سیلاب های اخیر این کشور، جریان برق در همه نقاط شهرهای پاکستان به شکل تقسیم بندی و سهمیه ای جریان داشت.
بارانهای شدید و سیلاب، اختلالاتی را نیز در انتقال برق بوجود آورده است.

هیچ نظری موجود نیست: