۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

فرار هزاران نفر از جاری شدن سیل در جنوب پاکستان


سیل در پاکستان
سیل در پاکستان تا کنون بر زندگی و معیشت حدود بیست میلیون نفر تاثیر گذاشته است.
سیل در پاکستان به دروازه شهر شهداد کوت در ایالت سند رسیده است. در حالی که نواحی جدیدی از جنوب پاکستان با خطر سیل مواجه شده، دهها هزار نفر از ساکنان منطقه از خانه های خود می گریزند.
ارتش و نیروهای داوطلب محلی، با شتاب در حال ساختن حصاری از گل هستند تا سدی در برابر جاری شدن سیل در شهر شهداد کوت ایجاد کنند. اما بیم می رود که این سنگر دوام نیاورد و در هم شکسته شود و سیل این شهر را در برگیرد.
قایق های ماهیگیری در آب سیل در ترددند و امدادگران تلاش دارند مردم را نجات دهند. نیم میلیون جمعیت ساکن شهر شهداد کوت سوار بر قاطر، کامیون و پای پیاده در حال فرارند.
در همین حال، یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان برای هماهنگ کردن امدادرسانی به سیل زدگان این کشور، نشستی اضطراری با حضور مقامات بهداشتی، فرمانداران محلی و سازمان های امدادی برگزار می کند.
این نشست در حالی برگزار می شود که مقام های پاکستانی به تلاش های خود برای مقابله با تهدید روزافزون گسترش بیماری ها در مناطق سیل زده افزوده اند.
واکنش دولت نسبت به سیل اخیر و نحوه کمک رسانی آن اخیرا با انتقادهایی همراه بوده است.
سازمان مل هشدار داده که تعداد زیادی از نزدیک به سه میلیون کودک سیل زده در پاکستان در معرض بیماری های خطرناک هستند.
در همین حال صندوق بین المللی پول نیز نسبت به تبعات اقتصادی سیل پاکستان هشدار داده و گفته است این کشور با یک چالش عظیم اقتصادی رو به رو است.
قرار است مقام های صندوق بین المللی پول با هیات اعزامی پاکستان، روز دوشنبه، بیست و سه اوت در واشنگتن دیدار و در باره راه های کمک به پاکستان مذاکره کنند.
بانک جهانی نیز چند روز پیش تاثیر سیل اخیر در وضعیت اقتصادی پاکستان را فاجعه آمیز خواند و گفت این سیل سبب شده که معادل یک میلیارد دلار به محصولات کشاورزی این کشور خسارت وارد شود.
مایک وولریج، خبرنگار بی بی سی در اسلام آباد می گوید نگرانی هایی در باره افزایش تورم و افزایش نرخ مواد غذایی میان مردم پاکستان وجود دارد.
او می گوید ضربه ای که این سیل به بخش کشاورزی پاکستان وارد کرده، شدید است.
آمار غیر رسمی حاکی از آن است که سیل در پاکستان تا کنون بر زندگی و معیشت حدود بیست میلیون نفر تاثیر گذاشته است.
شمار تلفات این سیل دست کم یک هزار و ششصد نفر گزارش شده است و سازمان های امدارسانی گفته اند که نزدیک به شش میلیون نفر به کمک های غذایی و دارویی نیاز فوری دارند.
به دلیل خساراتی که به زیرساخت های اقتصادی از جمله راه های ارتباطی و پل ها وارد شده، توزیع کمک در میان سیل زدگان با دشواری همراه است هر چند در این زمینه پیشرفت هایی گزارش شده است.
سیل زدگان از آنچه که واکنش کند و ناکافی دولت در مراحل اول جاری شدن سیل خوانده اند انتقاد کرده اند.
مقامات پاکستانی گفته اند که تامین نیازهای فوری سیل زدگان مستلزم دریافت حدود یک میلیارد دلار کمک است و باسازی خسارت های ناشی از واقعه دست کم پانزده میلیارد دلار و پنج سال وقت لازم دارد.

هیچ نظری موجود نیست: