۱۳۸۹ آبان ۱, شنبه

قبض ۸میلیونی گاز،تهرانی‌هاراشوکه کرد





دنیای اقتصاد: بعد از اینکه قبض‌های ۲۰۰ هزار تومانی برق بسیاری از تهرانی‌ها را شوکه کرد، حالا نوبت به قبض ۸ میلیون تومانی گاز رسیده، تا تهرانی‌ها را حسابی نگران کند.
 در حالی که قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در کشور هنوز اجرا نشده و تعرفه‌ها نیز تغییر نکرده است، افزایش قیمت گاز مشترکان، این نگرانی را ایجاد کرده که در صورت واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، قیمت گاز تا چه میزان افزایش خواهد یافت.
افزایش قیمت به‌رغم کاهش مصرف
روز گذشته یکی از مشترکان گاز، قبض دو دوره اخیر خود را فرستاد و از نحوه محاسبه قیمت گاز گلایه کرد. وی که در یک ساختمان مسکونی ۱۰ واحدی زندگی می‌کند، می‌گوید: «دوره قبل (مرداد ماه)، مصرف گاز آپارتمان ما، ۳۳هزار و ۹۹۸ مترمکعب بود، اما در دوره جدید (مهرماه) ۲۷ هزار و ۸۰۰ مترمکعب گاز مصرف شده که نسبت به دوره قبل ۶هزار مترمکعب کاهش داشته است.»
وی ادامه می‌دهد: «قیمت گاز برای دوره قبلی یک میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان حساب شده بود. اما در دوره جدید که کمتر هم مصرف کرده‌ایم، قیمت پرداختی ۸ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان شده است.» البته ناگفته نماند که در این قبض گاز بیش از ۴ میلیون تومان یارانه دولتی هم در نظر گرفته شده است؛ یعنی بدون احتساب یارانه دولتی قبض گاز این مشترک تهرانی بیش از ۱۲میلیون تومان می‌شد.
هر مترمکعب، ۲۳۶ تومان!
مقایسه میزان مصرف گاز با قیمت محاسبه شده آن نشان می‌دهد، قیمت گاز مصرفی این مشترک تهرانی برای دوره مرداد، ۵۴ تومان و برای دوره مهر، ۲۳۶ تومان به ازای هر مترمکعب محاسبه شده است؛ این در حالی است که در حال حاضر، متوسط قیمت گاز برای بخش خانگی ۱۳تومان به ازای هر مترمکعب است.
اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که قبض این شهروند تهرانی نکته شگفت انگیز دیگری هم دارد.
وی می‌گوید: «دوره قبل که قبض گاز به دستمان رسید، به طور کامل تسویه کردیم؛ اما این دوره باز هم ۵/۱ میلیون تومان بدهی برای ما حساب کرده اند.»
وقتی از وی پرسیدیم، چرا این موضوع را به شرکت گاز اعلام نکرده‌اید، می‌گوید: «این موضوع را مطرح کرده‌ایم، اما مسوولان شرکت گاز منطقه در مقابل اعتراض ما، فقط گفتند که این بدهی به دلیل افزایش قیمت گاز در دوره قبل بوده است.»
با این حساب به نظر می‌رسد، شرکت گاز اعمال جرایم گازی را زودتر از موعد اعلام شده (یعنی مهر ماه)، اعمال کرده و تحت عنوان بدهی معوق در قبض‌های جدید لحاظ کرده است. این درحالی است که بر اساس اعلام مسوولان شرکت ملی گاز ایران قرار بود که افزایش قیمت گاز از اول مهر ماه اعمال شود.

هیچ نظری موجود نیست: