۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

تحریم‏ها گریبان فوتبال ایران را هم گرفت


علی كفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران با اعلام این مطلب به برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفت وگو گفت: متاسفانه در این مورد حتی زور فیفا هم به مقامات امریكایی نمی رسد و پولهای فدراسیون فوتبال ایران در بانكهایی امریكایی توقیف شده است و ما از طریق وكیلمان پیگیر آزاد كردن یك میلیون دلار پولهای این فدراسیون هستیم.
علی فتح الله زاده با رسانه‌ای كردن پیشنهاد علی سعیدلو برای تشكیل كمیته انتخاب سرمربی تیم ملی پس از جام جهانی چند روزی است كه در بورس اخبار ورزشی قرار گرفته. او اولین نفری بود كه این قضیه را علنی كرد. فتح الله زاده می‌گوید ایرادی ندارد كه ما از الان به دنبال ساختن تیم ملی برای جام جهانی 2010 باشیم.

او همچنین می‌گوید قطبی گزینه نخست برای سرمربیگری تیم ملی پس از جام ملت‌هاست اما در عین حال این مساله را مطرح می‌كند كه ممكن است قطبی پس از قهرمان كردن تیم ملی در جام ملت‌های آسیا تمایلی به ادامه همكاری با فدراسیون فوتبال ایران نداشته باشد.

مدیرعامل باشگاه استقلال و عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا هم از تیم‌اش گفت و هم از تیم ملی. او همچنین به سوالاتی درباره بلوكه شدن حساب فدراسیون فوتبال ایران توسط فیفا پس از تحریم دولت آمریكا پاسخ داد. یكی دیگر از موضوعات مهم، خبر افراد پیشنهادی فتح‌الله‌زاده به سعیدلو برای عضویت در هیات مدیره باشگاه استقلال بود. رسانه‌ها نقل كرده‌اند كه فتح‌الله زاده در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اعلام كرده كه علی انصاری، امیدوار رضایی و ... را به سعیدلو پیشنهاد داده اما او خودش این را تكذیب می‌كند و می‌گوید اگر رسانه‌ها فایل صوتی این مصاحبه را دارند، منتشر كنند:
*‌ برخی رسانه‌ها از علی انصاری، امیدوار رضایی و یكی، دو نفر دیگر نام می‌برند كه به پیشنهاد شما عضو هیات مدیره استقلال می‌شوند. حتی گویا شما این را در رادیو گفته‌اید؟
من چنین چیزی را اعلام نكرده‌ام و نمی‌دانم منبع این اخبار كجاست. افرادی كه شما اسم بردید، انسان‌های محترمی هستند اما من چنین اسم‌هایی را اعلام نكرده‌ام.
*‌ یعنی شما با سعیدلو صحبتی نداشته‌اید؟
منتظرم تا در جلسه‌ای كه در چند روز آینده با رییس سازمان تربیت بدنی خواهم داشت، درباره هیات مدیره با سعیدلو صحبت كنم. به هر حال سعیدلو رییس مجمع است و او باید درباره اعضای هیات مدیره تصمیم گیری كند.
* شما نفری را به سعیدلو پیشنهاد داده‌اید؟
اگر سعیدلو بخواهد پیشنهاد می‌كنم. من افرادی را مدنظر دارم و اگر سعیدلو بخواهد این افراد را پیشنهاد می‌كنم.
*‌ دربین افراد مدنظر شما، اسامی كسانی كه رسانه‌ها نام بردند وجود دارند؟
ممكن است باشند، ممكن است هم نباشند.
*‌ گویا صحبت شما درباره تشكیل كمیته برای انتخاب سرمربی تیم ملی بعد از جام ملت‌ها حسابی دردسر ساز شده و كفاشیان هم اصل تشكیل این كمیته را زیر سوال برده است.
كفاشیان درست می‌گوید. متاسفانه برخی دوستان دقت نمی‌كنند كه ما چه می‌گوییم. من در مصاحبه‌هایم گفتم كه سعیدلو به هیات رییسه پیشنهاد داده كه با تشكیل كمیته‌ای برای جام جهانی به فكر باشند. من خودم هم گفته‌ام كه گزینه اول فدراسیون فوتبال قطبی است اما باید تمامی زوایای فوتبال را نگاه كنیم. ضمن این كه سعیدلو من را مسوول این كار نكرده و هنوز كمیته‌ای هم تشكیل نشده است. ابتدا باید جلسه هیات رییسه تشكیل شود، بعد این كار را آغاز كنیم.
* اما شاید طرح این موضوع هم در این روزهای مهم كار چندان درستی نبود.
من با شما هم عقیده نیستم. ما باید حرفه‌ای فكر كنیم. این را لطفا بنویسید. دو فصل پیش اول فصل هیات مدیره اینترمیلان به مورینیو گفت كه آخر فصل از باشگاه جدا می‌شوی اما او طوری كار كرد كه اینتر قهرمان شد و این نتایج نظر سران این باشگاه را تغییر داد. من یك سوال دارم. چرا وقتی من می‌گویم سعیدلو چنین پیشنهادی داده این خبر سریع و شفاف منعكس می‌شود اما وقتی همین فرد می‌گوید كه قطبی گزینه اول ماست این اظهارنظر بازتاب آن چنانی ندارد. به نظر من قطبی زحمات زیادی كشیده و من هم به شدت از قطبی حمایت می‌كنم.
*‌ شما می‌توانستید این كمیته را تشكیل دهید اما آن را رسانه‌ای نكنید. شاید رسانه‌ای كردن این موضوع كار درستی نبوده.
نه، من حتی با رسانه‌ای شدن این موضوع هم مشكلی ندارم. به هر حال ما باید برای جام جهانی برنامه داشته باشیم. اصلا از یك طرف دیگر به این قضیه نگاه كنید. شاید تیم ملی با قطبی قهرمان جام ملت‌های آسیا شد اما دیگر او تمایلی به ادامه همكاری نداشت. ما نمی‌توانیم پس از این اتفاق تازه به دنبال انتخاب سرمربی تیم ملی باشیم. وقت از دست می‌رود و مجبور می‌شویم با رفتن قطبی پس از قهرمانی خیلی عجولانه سرمربی را انتخاب كنیم.
* سازمان تربیت بدنی زیر بار حضور سرمربی خارجی برای جام جهانی می‌رود؟
بله، مشكلی وجود ندارد. سعیدلو گفته اگر مربی خارجی تراز اول آوردید هر چه قدر بخواهید پول می‌دهیم.
*‌ قضیه بلوكه شدن حساب ایران توسط فیفا به كجا رسید؟
فدراسیون فوتبال از تمامی امكانات موجود و قوانین برای حل این مشكل استفاده می‌كند. به هر حال كار جوانمردانه‌ای نیست كه بخواهیم سیاست و ورزش را با هم قاطی كنیم. لابی‌های آمریكا در این تصمیم فیفا تاثیرگذار بوده و این تصمیم درستی نیست. اگر فیفا تحت تاثیر كشور دیگری چنین تصمیمی می‌گرفت، داد و فریاد آمریكا بلند می‌شد. جالب است كشوری كه شعار آزادی در جهان سر می‌دهد خودش چنین كارهایی می‌كند. اگر آزادی این است ما نمی‌خواهیم آزاد باشیم.
*‌ نكته‌ای كه وجود دارد اینكه فیفا خودش به دخالت نكردن دولت‌ها در فوتبال تاكید دارد. حالا چطور می‌شود فیفا چنین كاری را تحت تاثیر دولت آمریكا اتخاذ می‌كند؟
این كار فیفا در تناقض با این سیاست آنهاست. فكر می‌كنم فیفا هم دارد وارد این قضیه می‌شود تا مشكل را حل كند.


آمریكا یك میلیون دلار پولهای فدراسیون فوتبال ایران را توقیف كرد
مقامات امریكایی یك میلیون دلار از پولهای فدراسیون فوتبال ایران كه از طرف فیفا و كنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بود به حساب این فدراسیون واریز شود بلوكه كرد.

علی كفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران نیز با اعلام این مطلب به برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفت وگو گفت: متاسفانه در این مورد حتی زور فیفا هم به مقامات امریكایی نمی رسد و پولهای فدراسیون فوتبال ایران در بانكهایی امریكایی توقیف شده است و ما از طریق وكیلمان پیگیر آزاد كردن یك میلیون دلار پولهای این فدراسیون هستیم.

علی كفاشیان همچنین درباره ادعای علی دایی مبنی بر اینكه اشتباهات داوری بازی دربی از اختلاف او با فدراسیون سرچشمه میگرد افزود: من این ادعای ایشان را رد میكنم ما به همه تیمها به خاطر اینكه متعلق به مردم هستند یكسان نگاه میكنیم كفاشیان درباره قرارداد دایی و رای كمیته استیناف هم گفت: این موضوع تمام شده است و رای كمیته استیناف تغییر نمیكند و در نتیجه پولی به اقای دایی بابت قراردادش بعنوان سرمربی سابق تیم ملی فوتبال نمی دهیم!

هیچ نظری موجود نیست: