۱۳۸۹ مهر ۲۵, یکشنبه

کاش همه دولت‌های زورگو به مردم برگردند/ پیام تبریک کروبی به رئیس‌جمهور شیلی


جرس: مهدی کروبی در پیامی به آقای سباستین پینیرا، رئیس‌جمهوری شیلی، نجات ۳۳ معدنچی آن کشور از اعماق زمین را تبریک گفت.

 به گزارش سحام نیوز، رئیس اسبق مجلس ایران در این پیام تاکید کرد که "خبر مسرت بخش نجات ۳۳ معدنچی آن کشور بعد از ۶۹ روز از اعماق زمین، موجی از خوشحالی در میان تمامی ملل جهان از جمله مردم بزرگ ایران ایجاد کرد".
 کروبی در این پیام به دنبال کردن لحظه به لحظه اخبار مربوط به معدنچیان اشاره کرد و آن را نشان از توجه ویژه افکار عمومی جهانیان به شان و کرامت ذاتی انسان ها دانست.
 وی با اشاره به آیه "وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی ( و در او [انسان] از روح خود دمیدم)"، کرامت انسان را ناشی از رابطه زیبا و با ارزش خدا با انسان دانست؛ یکتایی که پس از خلقت انسان، خود را ستایش کرد و سپس او را شایسته سجده فرشتگان دانست و گرفتن نامشروع نفس یک انسان را برابر با کشتن همه مردم و نجات جان یک انسان را برابر با نجات جان تمامی انسان‌ها تلقی کرده است.
 رئیس مجلس ششم در این پیام همچنین ریشه تحول بزرگ در نگرش دولتمردان کشور شیلی به کرامت و شان انسانی را تغییر در ساختار نظام حقوقی آن کشور از دیکتاتوری به دموکراسی دانست و با یادآوری کودتای ۱۹۷۳و سرنگونی دولت مردمی سالوادور آلنده، به دو دهه سیاه آن کشور اشاره کرد که در آن مقطع جان، مال و حیثیت و شان انسانی از سوی دیکتاتور وقت به راحتی نادیده گرفته می شد.
 کروبی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت‌هایی که تاکنون مطالبات مشروع ملت‌های خود را نادیده گرفته اند و یا با زور به آن پاسخ می دهند، با درس گرفتن از این حادثه به مردم بازگردند و لذت با مردم بودن را تجربه کنند.
  

هیچ نظری موجود نیست: