۱۳۸۹ آبان ۳, دوشنبه

انتقاد از اظهارات احمدى نژاد درباره «اسلام ايرانى» در همايش جنگ نرم


محمود احمدى‌نژاد در بخشى از اظهارات روز دوشنبه خود از نظام بين‌المللى به عنوان «نظام سلطه» نام برد و گفت كه «هيچ نظريه‌اى غير از جامعه مهدوى نمى‌تواند جايگزين وضع موجود دنيا شود.»
محمود احمدى‌نژاد در بخشى از اظهارات روز دوشنبه خود از نظام بين‌المللى به عنوان «نظام سلطه» نام برد و گفت كه «هيچ نظريه‌اى غير از جامعه مهدوى نمى‌تواند جايگزين وضع موجود دنيا شود.»
۱۳۸۹/۰۸/۰۳
محمود احمدى‌نژاد، رئيس جمهور اسلامى ايران كه براى شركت در همايش «جنگ نرم» به دانشگاه تهران رفته بود در سخنانى گفت: «برداشتى از اسلام براى ما ملاک عمل است كه ايرانى است». اظهاراتی که با انتقاد برخى از حاضران در اين نشست روبه‌رو شد.

گزارش خبرگزارى‌هاى ايرنا و فارس حاكى است كه محمود احمدى نژاد در سخنان روز دوشنبه خود با تأكيد بر «انديشه اسلام ايرانى» گفته است كه اين انديشه «يعنى فهم ايرانى از اسلام كه همان انديشه ولايت و امامت و اسلام ناب محمدى در مقابل اسلام آمريكايى و اسلام متحجر است.»

رئيس جمهور ايران افزوده است: «دريافت‌هاى فراوانى از اسلام وجود دارد و برداشت واحدى از اسلام در دنيا صورت نمى‌گيرد. بنابر اين برداشتى از اسلام براى ما ملاك عمل است، [كه] ايرانى است.»

وى «فرهنگ و فهم ايرانى از حقيقت را نزديک‌ترين برداشت به حقيقت» عنوان كرده و گفته است: «با فهم ايرانى از اسلام و مبنا قرار دادن آن برنامه‌هاى خود را تنظيم مى‌كنيم.»

گزارش خبرگزارى فارس حاكى است كه سخنان آقاى احمدى‌نژاد با اعتراض و انتقاد برخى از حاضران روبه‌رو شده و این اظهارات را موجب «خدشه‌دار شدن انديشه امت محورى نظام جمهورى اسلامى» معرفى كرده‌اند.

بر اساس اين گزارش، رئيس جمهور ايران اين انتقادها را «تأييدى بر حرف‌هاى خود» دانسته و گفته است: «اسلام ايرانى اسلام ناب ولايت و امامت است.»

اظهارات اخير محمود احمدى‌نژاد در حالى بيان مى‌شود كه اصولگرايان حامى دولت پيشتر انتقادهاى شديدى از سخنان مشابه اسفنديار رحيم مشايى، رئيس دفتر وى در باره «مكتب ايرانى» صورت داده بودند.

آقاى مشايى مرداد ماه سال جارى در مراسم پايانى همايش ايرانيان خارج از كشور گفته بود: «از مكتب اسلام دريافت‌‌هاى متنوعى وجود دارد، اما دريافت ما از حقيقت ايران و حقيقت اسلام، مكتب ايران است و ما بايد از اين به بعد مكتب ايران را به دنيا معرفى كنيم.»

اصولگرايانى نظير احمد خاتمى، امام جمعه موقت تهران، اين سخنان را «ملى‌گرايى شرک‌آلود» توصيف كرده و احمد توكلى، نماينده تهران در مجلس، نيز از محمود احمدى‌‌نژاد خواسته بود تا «تكليف خود را نسبت به مشايى و موضع‌گيرى‌هايش روشن كند.»

اما رئيس جمهور ايران در مصاحبه‌اى با خبرنگاران از سخنان رحيم مشايى دفاع كرد و گفت كه به او «اعتماد كامل» دارد.

برخى از اصولگرايان مواضع جنجالى محمود احمدى‌نژاد و اسفنديار رحيم مشايى را بى‌ارتباط با انتخابات آينده رياست جمهورى در ايران نمى‌دانند و هدف از اظهارات متفاوت آنها را جذب آرای مخالفان دولت با استفاده از شعارهاى «ملى‌گرايانه» عنوان مى‌كنند.

پيشتر آيت‌الله محمدتقى مصباح يزدى كه از وى به عنوان «پدر معنوى دولت احمدى‌نژاد» ياد مى‌شود در سخنانى برخى مقام‌هاى دولتى را به تكرار سخنان مهدى بازرگان، اولين نخست‌وزير ايران پس از انقلاب، متهم كرده بود كه به گفته وى معتقد بود، «ما اسلام را براى ايران مى‌خواهيم».

تئورى «جامعه مهدوى» در مقابل تئورى «نظام سلطه»

محمود احمدى‌نژاد در بخش ديگرى از اظهارات روز دوشنبه خود از نظام بين‌المللى به عنوان «نظام سلطه» نام برد و گفت كه «هيچ نظريه‌اى غير از جامعه مهدوى نمى‌تواند جايگزين وضع موجود دنيا شود.»

وى با بيان اينكه «بايد بستر نگرش‌ها و انديشه‌ها را در دنيا تغيير بدهيم» از دانشگاه‌ها و حوزه‌ها خواست تا «انقلاب كرده و خود را از قالب‌هاى موجود خارج و آزاد كنند و حتى از بسيارى از قالب‌هايى كه به نام احكام الهى، فقه و انديشه وجود دارد خود را نجات دهند و به سراغ حقيقت دين بروند.»

در ماه‌هاى اخير پاره از اصولگرايان از آنچه كه ترويج «اسلام منهاى روحانيت» از سوى برخى از هواداران دولت خوانده‌اند شديداً انتقاد كرده‌اند.

در همين رابطه مرتضى نبوى، از چهره‌هاى سرشناس اصولگرايان، گفته بود: «طيفى از اصولگرايان، طرفدار كنار گذاشتن نقش روحانيت در جامعه در همه امور دينى، فقهى و سياسى هستند. اينها به ولايت فقيهى كه حضرت امام راحل تبيين كرده و ما به آن معتقديم، اعتقادى ندارند.»

همایش «جنگ نرم» از سوی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شده است و به مدت دو روز ادامه دارد. قرار است در این همایش برخی از مقام های دولت احمدی نژاد، فرماندهان سپاه و روحانیون هوادار دولت سخنرانی کنند.

مقام های جمهوری اسلامی ایران از مخالفت ها و اعتراض به عملکرد نظام جمهوری اسلامی به عنوان «جنگ نرم» یاد می کنند و مدعی شده اند که صدها سایت و رسانه خارجی علیه جمهوری اسلامی فعالیت می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: