۱۳۸۹ آبان ۳, دوشنبه

کرزی دریافت 'پول نقد' از ایران را تائید کرد

حامد کرزی
آقای کرزی گفت که داوودزی، "قیمت وطن دوستی" را می پردازد
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان تائید کرده است که رئیس دفتر او، از نماینده ایران پول نقد دریافت کرده، اما تاکید کرده که این پول، به طور رسمی و از مجرای قانونی به افغانستان داده می شود.
آقای کرزی سخنان خود را در واکنش به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز بیان کرده است. این روزنامه روز گذشته در یک گزارش، عمر داوودزی، رئیس دفتر حامد کرزی را به دریافت "پول نقد" از سفیر ایران در کابل متهم کرد.
در گزارش نیویورک تایمز آمده است که آقای داوودزی این پول را در داخل هواپیمای حامل آقای کرزی در جریان سفری به ایران در ماه آگوست سال گذشته میلادی گرفته است.
آقای داوودزی در گذشته سفیر افغانستان در تهران بود.
نویسنده گزارش نیویورک تایمز افزوده است که این پول اسکناس های یورو، پول واحد اروپا بوده که در میان چندین پاکت به صورت یک بسته پلاستیکی به آقای داوودزی داده شده است.
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان که پس از دیدار با امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجکستان در کاخ ریاست جمهوری افغانستان، با خبرنگاران صحبت می کرد، در جریان این کنفرانس خبری، با سوالهایی در رابطه با گزارش نیویورک تایمز روبرو شد.

فرازهایی از روابط ایران و افغانستان

  • ایران با دولت طالبان که بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر سر قدرت بود مخالفت و از گروه مخالف آنان،‌ یعنی ائتلاف شمال حمایت می کرد
  • در سال ۱۹۹۸ طالبان هشت دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی را به قتل رساندند
  • از جمله نگرانی های ایران، قاچاق مواد مخدر از طریق مرز افغانستان به داخل ایران است
  • هنوز،‌ بیش از یک میلیون پناهنده و تعداد زیادی مهاجر غیرقانونی افغان در ایران زندگی می کنند
  • به گفته دولت ایران،‌ این کشور یک سرمایه گذار عمده در افغانستان است. ایران، جاده، پل، خطوط انتقال نیرو و ایستگاه های مرزی در افعانستان ساخته است
  • نفوذ روزافزون ایران در افغانستان،‌ موجب نگرانی آمریکا و متحدانش شده است
'بهای وطن دوستی'
آقای کرزی در جواب به یکی از این سوالها گفت: "در کشورهایی مثل افغانستان، در کشورهای فقیر، وطن دوستی قیمت دارد... این قیمت را هر روز می پردازیم."
او از آقای داوودزی که با اتهامات روزنامه نیویورک تایمز روبرو شده، به شدت دفاع کرد و گفت که "وطن دوستی" رئیس دفتر او، باعث شده تا نیویورک تایمز او را هدف قرار دهد.
اما رئیس جمهور کرزی گفت که ظرف 9 سال اخیر، کشورهای متعددی به افغانستان پول نقد کمک کرده اند که جمهوری اسلامی ایران نیز از این جمع مستثنا نیست.
آقای کرزی گفت: "ایران، سالی یک بار یا دو بار، گاهی پنج صد هزار، گاهی ششصد هزار یورو کمک می کند."
او افزود: "این کمک، رسمی است و داوودزی، به امر من این پول را می گیرد."
نیویورک تایمز اما، در گزارش خود به نقل از منابع مختلف غربی و افغان نوشته که این پول بخشی از پولهای ایران است که به صورت "سری و مداوم" برای خریدن صداقت و وفاداری آقای داوودزی و تامین منافع ایران در کاخ ریاست جمهوری افغانستان به کار می رود.
نیویورک تایمز افزوده که عمر داوودزی و حامد کرزی بخشی از این پول ها را به شماری از اعضای مجلس، رهبران قومی و حتی فرماندهان طالبان می دهند.
شرکت های امنیتی
سفارت ایران در کابل این گزارش را تکذیب کرده و آن را "اهانت آمیز" توصیف کرد.
این سفارت در یک اعلامیه گفت: "اینگونه شایعات بی اساس، از سوی بعضی رسانه های غربی منتشر می شود تا اذهان عامه را مغشوش کرده و روابط محکم میان دولت ها و ملت های جمهوری اسلامی افغانستان و ایران را آسیب بزند."
رئیس جمهوری افغانستان اتهامات نیویورک تایمز علیه آقای داوودزی را به مسئله بستن شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان ربط داد
رئیس جمهوری افغانستان در بخشی از سخنان خود در واکنش به این گزارش، اتهامات نیویورک تایمز علیه آقای داوودزی را به مسئله بستن شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان ربط داد.
آقای کرزی گفت که رئیس دفتر او، از جمله افرادی بوده که با جدیت در پی تعطیل شرکت های خصوصی امنیتی بوده است، برنامه ای که به باور آقای کرزی، در کشورهای غربی طرفدار زیاد ندارد.
آقای کرزی گفت که اقدامات او در زمینه تعطیل شرکت های خصوصی امنیتی که حدود نیم آن مربوط به منابع خارجی می شود، با مخالفت حلقه های غربی روبرو بوده است.
آقای کرزی خطاب به روزنامه نگاران افغان و به شوخی گفت: "نیویورک تایمز بر اساس منافع ملی خود عمل کرده است، شما هم از نیویورک تایمز یاد بگیرید. آنها ما را بدنام می کنند و شما هم آنها را بدنام کنید."
افغانستان شرکت های خصوصی امنیتی را که هزاران نفر در آن کار می کنند، باعث افزایش نا امنی در این کشور می داند و آقای کرزی، از آن به عنوان "دولتی موازی با دولت افغانستان" یاد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: