۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

پلیس دوبی: بسته ارسالی از یمن حاوی مواد منفجره بود


مواد منفجره
پلیس می گوید این تجهیزات بسیار ماهرانه نصب شده بودند
پلیس دوبی می گوید بسته مشکوکی که دیروز در فرودگاه اصلی این شهر کشف شد، حاوی مواد منفجره بوده و نشان گروه القاعده بر آن نقش بسته است.
این بسته حاوی ماده "پنتا اریتریتول تری نیترات" (پی ای تی ان) است. پیش از این در ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی از همین ماده برای منفجر کردن هواپیمایی که عازم شهر دیترویت آمریکا بود استفاده شد که با دخالت پلیس خنثی شد.
دیروز جمعه (۲۹ اکتبر) نیروهای پلیس در دوبی و بریتانیا دو بسته مشکوک را در هواپیماهای باربری به مقصد آمریکا کشف کردند.
سازمانهای اطلاعاتی می گویند این بسته ها توسط شاخه ای از گروه القاعده در شبه جزیره عربستان که در یمن مستقر است، ارسال شده اند.
این دو بسته که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا آنها را "خطر امنیتی جدی" توصیف کرد، به آدرس کنیسه های یهودیان در شهر شیکاگو ارسال شده بودند.
در پی کشف این بسته ها در هواپیماهای باربری شرکت های "یو پی اس" و "فد اکس"، هشدارهای امنیتی در آمریکا، بریتانیا و خاورمیانه صادر شد.
به علاوه دیگر فرودگاه های آمریکا که بسته های پستی ارسال شده از یمن در آنها ثبت شده بودند، مورد بازرسی امنیتی قرار گرفتند.
بازرسان می گویند یکی از این بسته ها حاوی یک کارتریج چاپگر کامپیوتر بوده که داخل آن با مواد منفجره پر شده بود و به یک مدار الکتریکی و یک سیم کارت تلفن همراه متصل بود.
با وجود کشف این دو بسته پیش از رسیدن به خاک آمریکا، جان برنن، بلندپایه ترین مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور ضد تروریسم می گوید هنوز مشخص نیست که آیا طرح اخیر تروریستی کاملا شناسایی و خنثی شده است یا خیر.
گفته می شود که این تجهیزات بسیار ماهرانه نصب شده بودند.
با وجود کشف این دو بسته پیش از رسیدن به خاک آمریکا، جان برنن، بلندپایه ترین مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور ضد تروریسم می گوید هنوز مشخص نیست که آیا طرح اخیر تروریستی کاملا شناسایی و خنثی شده است یا خیر.
در پی توطئه بمبگذاری در یک هواپیمای آمریکایی در کریسمس سال ۲۰۰۹، که پیکارجویان القاعده مستقر در یمن عامل آن شناخته شدند، توجهات به این کشور جلب شد.
پس از کشف این توطئه، آمریکا کمک های نظامی و اطلاعاتی خود به یمن را افزایش داد و آموزش نظامیان این کشور را شروع کرد.
گروه القاعده در شبه جزیره عربستان، مسئول چندین حمله مرگبار در یمن معرفی شده که از آن جمله حمله به مرکز اطلاعات داخلی این کشور در عدن در ماه ژوئن گذشته است.

هیچ نظری موجود نیست: