۱۳۸۹ آبان ۴, سه‌شنبه

کاخ سفید: ایران هشدار اوباما را جدی بگیرد


دنیس راس
دنیس راس می گوید فشار بر ایران ادامه می یابد
دنیس راس دستیار ویژه رئیس جمهور آمریکا در جمع بزرگترین لابی اسرائیل در ایالات متحده گفت که باراک اوباما به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد است و تهران این هشدار را جدی بگیرد.
او که روز پنجشنبه در نشست کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در فلوریدا صحبت می کرد با مروری بر تحریم های شورای امنیت و فشارهای آمریکا، اروپا، ژاپن و برخی دیگر از کشورهای جهان گفت تردیدی نیست که ایران از شدت این تحریمها و وسعت حمایت های جهانی غافلگیر شده است.
اشاره دنیس راس به قطعنامه های تحریمی سازمان ملل متحد علیه برنامه های اتمی تهران و فشارهای کشورهای غربی بر شرکت های خارجی که در صنایع نفت و گاز ایران است.
ایران این اقدامات را غیرقانونی می داند و می گوید فعالیت های اتمی اش به هیچ وجه جنبه نظامی ندارد.
بر اساس متن این سخنرانی که کاخ سفید منتشر کرده، دنیس راس ابراز امیدواری کرد که این تحریم ها سیاست اتمی ایران را تغییر دهد و برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
او با تاکید بر اینکه فشار بر ایران افزایش می یابد، هشدار داد: "رهبران ایران باید به این صحبت رئیس جمهور که بارها تکرار کرده به دقت گوش فرا دهند: "ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های اتمی هستیم."
این اظهارات در حالی مطرح می شود که احتمال دارد دور جدید مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ طی چند هفته آینده آغاز شود.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا با دعوت مجدد ایران به گفتگوهای اتمی خواسته است تهران هر چه زودتر به پیشنهاد از سرگیری مذاکرات پاسخ دهد.
خانم اشتون چند هفته قبل پیشنهاد داد دور بعدی مذاکرات اواسط نوامبر در وین برگزار شود.
ایران و نمایندگان۱+۵ (اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) پاییز سال گذشته بر سر مبادله بخش اعظم اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته ای راکتور پژوهشی تهران به توافق کلی دست یافتند اما ایران بعدا با جزئیات آن طرح مخالفت کرد و عملا از پذیرش آن سر باز زد.
ایران چند ماه پیش بسته پیشنهادی دیگری تحویل نمایندگان گروه ۱+۵ داد اما آمریکا گفت که محتویات آن به نگرانی ها درباره برنامه اتمی ایران پاسخ نمی دهد.

هیچ نظری موجود نیست: