۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

آمریکا: ایران و سوریه ثبات لبنان را به خطر می اندازند


۱۳۸۹/۰۸/۰۶
سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه گروه حزب الله و دولت های جمهوری اسلامی ايران و سوريه را متهم کرد که ثبات لبنان را به خطر می اندازند.

در پايان جلسۀ شورای امنيت سازمان ملل و پس از تازه‌ترين گزارش دبير کل اين سازمان در مورد لبنان، سوزان رايس با انتشار بيانيه‌ای از رويکرد ايران و سوريه در قبال لبنان انتقاد کرد.

  نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بيانیۀ روز پنجشنبۀ خود تاکید کرده است که واشینگتن همچنان و عميقا نگران نقش و نفوذ بی‌ثبات کنندۀ حزب الله در منطقه و نقش بازيگران خارجی، از جمله سوريه و ايران در تضعيف استقلال و به خطر افکندن ثبات لبنان است.

خانم رايس انگشت اتهام را به ويژه متوجه دولت سوريه کرد و گفت: «دمشق آشکارا نسبت به حاکميت و استقلال سياسی لبنان بی‌اعتنايی می‌کند و به طور فزاينده و برخلاف قطعنامۀ شورای امنيت، سلاح‌های پيچيده در اختيار حزب الله و ساير گروه‌های شبه نظامی قرار می دهد.»

نمايندۀ آمريکا در سازمان ملل، حزب الله را مهمترين و مسلح‌ترين گروه شبه نظامی در لبنان ناميد که اسلحه و مهمات‌اش را از جمهوری اسلامی و از طريق سوريه تامين می‌کند.

در همين زمينه، روزنامه فرانسوی فيگارو روز دوشنبه با استناد به «داده‌های محرمانه سازمان اطلاعات فرانسه» و اظهارات مقامات بلند پايه آن کشور، گزارشی در باره راه‌های کمک مالی و تسليحاتی مشترک جمهوری اسلامی ايران و سوريه به حزب الله لبنان، نحوه هزينه شدن کمک‌ها و واحدهای ويژه حزب الله در سوريه و لبنان برای انتقال تسليحات به داخل لبنان و نقش سپاه پاسداران ايران در نوسازی توان حزب الله منتشرکرد.

طبق اين گزارش، سه واحد اصلی لجيتسيک حزب الله دست اندرکار فعاليت عمده درخاک سوريه و لبنان برای انتقال تسليحات رسيده از ايران و سوريه هستند. بيشترين تلاش اين واحدهای لجيستيک جهت انتقال راکت‌هايی است که با هواپيما از ايران به سوريه می‌رسد و بايد از راه‌های زمينی به لبنان برده شود تا در نقاط مختلف، بويژه در نواحی که نزديک مرز لبنان با اسرائيل است، پنهان شود.

فيگارو مدعی است که سازمان اطلاعات مخفی فرانسه ارزيابی کرده است که شمار راکت‌های کوتاه برد و ميان بردی که حزب الله در چهار سال اخير دوباره به آن دسترسی يافته، به چهل هزار فروند می‌رسد.

گزارش درباره لبنان

شورای امنيت سازمان ملل، پيش از ظهر پنجشنبه در پشت درهای بسته، تازه‌ترين گزارش بان کی مون دبير کل اين سازمان در مورد لبنان را استماع کرد.

خانم رايس در اين زمينه گفت که ايالات متحده از گزارش دبير کل سازمان ملل استقبال می‌کند؛ گزارشی که به گفتۀ وی، بر ادامۀ روند تهديد حاکميت و امنيت لبنان از سوی حزب الله و ساير گروه‌های شبه نظامی تاکيد کرده است.

در بيانیۀ دولت آمريکا گفته شده که سوريه با صدور دستور بازداشت سی و سه تن از مقام‌های ارشد لبنانی و شهروندان خارجی، مستقيما حاکميت لبنان و تعهد دمشق برای محترم شمردن استقلال آن کشور را تحت الشعاع قرار داده است.

دولت سوريه مدعی است که برخی از مقام‌های لبنانی و چند تبعۀ خارجی،  در جریان تحقیقات درباره ترور رفيق حريری نخست وزير فقيد لبنان، اطلاعات گمراه کننده  ارائه کرده اند. پيش از اين بعضی از مقام های دولت سوريه به شرکت در ترور آقای حريری متهم شده‌اند. در بيروت همچنين از احتمال شرکت چند تن از مقام‌های حزب الله در اين ترور و تاکيد برآن در گزارش جديد سازمان ملل صحبت می‌شود.

 در همین زمینه، حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، روز پنج شنبه از تمامی لبنانی ها خواست تا در تحقيقات قضايی درباره ترور رفيق حريری، با سازمان ملل همکاری نکنند و از دادن هرگونه اطلاعات به دادگاه بین المللی رسیدگی کننده به این پرونده خودداری کنند.

بشار جعفری نمايندۀ سوريه در سازمان ملل متحد در واکنش به بيانیۀ نمايندۀ آمريکا گفت: «خانم رايس به اطلاعات نادرست اعتبار داده، چرا که براساس گزارش دبيرکل سازمان ملل، مقام‌های لبنانی گفته‌اند که هيچگونه سلاحی از مرزهای سوريه به لبنان قاچاق نشده است.»

بيانیۀ دولت آمريکا با تاکيد براين که حزب الله به هيچيک از نهادهای دموکراتيک لبنان پاسخگو نيست، از همسايگان و دوستان لبنان خواسته است تا نقشی سازنده در اين کشور ايفا کنند.

هیچ نظری موجود نیست: