دبى - العربيه
وى در برنامه "اضاءات" (روشنگريها) بويژه از حرام نبودن آواز و نيز عدم ممنوعيت اختلاط يا همنشينى و هم صحبتى زن و مرد بيگانه دفاع کرده است.
اين متفکر سعودى ابراز عقيده کرده است که: "هيچ دليل و مدرک دينى وجود ندارد که آواز را بر اساس آن حرام بدانيم". او همچنين گفته است: "دليلى بر لزوم پوشاندن چهره از سوى زنان عادى مسلمان وجود ندارد".
الحميدى العبيسان با تلاشهايى که در صدد است بر علم کسوت دينى بپوشاند و يا دين را رنگ و لعاب دانش ببخشد ابراز مخالفت کرده است. او معتقد است: "نمى توان دين را مانند تئوريهاى علمى و علوم تجربى به بوته آزمايش سپرد".
اين پزشک انديشمند و نويسنده سعودى در جديدترين برنامه "إضاءات" که تلويزيون ماهواره اى "العربيه" امشب جمعه 30-7-2010 پخش شد، ابراز عقيده کرده است: "اينکه علماى دين، در برابر آواز موضع سختگيرانه اى گرفته اند، به دليل حاشيه ها و جوانب غير اخلاقى است که آواز را احاطه کرده اند".
الحميدى العبيسان گفته است: "اگر آواز همراه با مستى و ساير امور حرام باشد، به ديده ى نامطلوبى به آن نگريسته مى شود، و گرنه از لحاظ تاريخى فتواهايى مبنى بر مباح بودن آواز وجود دارد". وى به عنوان مثال از فتواى امام ابن حزم اندلسى ياد کرده است.
العبيسان توضيح داده است: آنان که آواز را حرام دانسته اند مى گويند آواز را در شکل و شمايل دوران پيامبر (ص) يعنى مثلاً با ضرب دف حرام نمى دانند. وى افزوده است: ساز و آواز کنونى که ما مى بينيم و مى شناسيم در زمان رسول اکرم (ص) وجود نداشت، پس چگونه مى توان آن را بدون دليل حرام نمود.
اين متفکر سعودى، حديث موجود در "صحيح بخارى" به نقل از پيامبر را که در اين باره هشدار داده است حديثى ضعيف دانسته و علما را به مراجعه مستقيم به قرآن کريم و بررسى شأن نزول آيات دعوت کرده است.
الحميدى العبيسان در باره گفتگو و مجالست زن و مرد نامحرم و نيز رونپوشاندن زنان اظهار داشته است که "هر دو مورد منع مذهبى ندارد. امام شافعى يکى از کسانى بوده است که رو نپوشاندن را مجاز و مباح دانسته اند. اصولا بايد به شأن نزول آيات مراجعه کرد. آنچه که خداوند بر زنان پيامبر حرام کرده قابل تعميم بر همگان نيست".
وى مى افزايد: ازدواج مجدد زنان پيامبر (ص) بعد از فوت ايشان از سوى خداوند منع و حرام شد، ولى آيا اين ممنوعيت شامل هر بيوه مسلمانى مى شود؟"
از اين پزشک نويسنده پرسيده شده که چرا پيامبر اسلام براى خواستگار "يک نظر را حلال کرده است" يعنى آنکه حجاب بوده است که بايد براى ديده شدن چهره از سوى خواستگار کنار رود، والعبيسان ابراز عقيده کرده است که "حجاب يک عادت بوده است و نه عبادت".
العبيسان در آخرين بخش از سخنان خود با صادرکنندگان فتواهاى تکفير و قتل دگرانديشان بشدت ابراز مخالفت کرده و تلاش کسانى را نيز تخطئه نموده که مى کوشند دين را در بوته آزمايشهاى علمى قرار دهند و در برابر آموزه هاى دينى از روش آزمون و خطا استفاده کنند. وى معتقد است: "دين، يعنى ايمان و تسليم و بايد از اين ديد بدان نگريست".
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر