۱۳۸۹ مهر ۱۱, یکشنبه

بلیت هواپیما در ایران ۳۰ درصد گرانتر می شود


سازمان هواپیمایی کشوری در ایران اعلام کرده که قیمت بلیت تمام پروازهای داخلی از پانزدهم مهر ماه به میزان ۳۰ درصد افزایش می یابد.
استدلالی که سازمان هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما مطرح کرده این است که ایران در بین کشورهای جهان جزو کشورهایی است که نرخ بلیت پروازهای داخلی آن بسیار پائین است.
علاوه بر این، شرکت های هواپیمایی از سالها پیش نسبت به قیمت پائین بلیت پروازهای داخلی شکایت داشته اند و سازمان هواپیمایی کشوری می گوید که افزایش قیمت بلیت، به درخواست مکرر شرکت های هواپیمایی انجام شده است.
برخی شرکت های هواپیمایی می گویند قیمت بلیت هواپیما از شش سال پیش که طرح تثبیت قیمت ها در مجلس تصویب شد با فشار دولت تقریبا ثابت مانده است و ادامه این وضعیت دیگر ممکن نیست.
البته در طول چند سال اخیر برخی شرکت های هواپیمایی مبالغی به قیمت بلیت پروازهای داخلی اضافه کرده اند و گاهی این افزایش قیمت نیز با اجازه سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است.
برخی گزارشها نشان می دهد که شرکت های هواپیمایی داخلی به دلیل پائین بودن نرخ بلیت هواپیماها، مقادیر زیادی بدهی دارند و برای همین هم کیفیت خدمات آنها مدام در حال کاهش است.
این افزایش قیمت همزمان با مرحله اول اجرای قانون حذف یارانه ها صورت می گیرد و قرار است در طول پنج سال آینده قیمت تعدادی از کالاها و خدمات از جمله بلیت هواپیما به قیمت های بین المللی برسد.
سازمان هواپیمایی کشوری امیدوار است با افزایش قیمت، شرکت های هواپیمایی بتوانند به بازسازی ناوگان هوایی خود بپردازند.
روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه که منتشر کرده، ابراز امیدواری کرده که "با نزدیک شدن نرخ بلیت هواپیما به قیمت واقعی، مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی کشور کمتر شود و شرکت های هواپیمایی بتوانند با تامین قطعات و تجهیز و نوسازی ناوگان، خدمات مطلوبتری را در آینده به مسافران ارائه کنند."
مشکل شرکت های هواپیمایی ایران کمبود منابع مالی برای خرید هواپیما نیست بلکه این کشور از سه دهه پیش به دلیل تحریم های آمریکا نتوانسته ناوگان هوایی خود را بازسازی و نوسازی کند.
این تحریم‌ها بعد از انقلاب‌ ۱۹۷۹ میلادی آغاز شده و بر اساس آن ایران نمی تواند هواپیماهایی که بیش از ۱۰ درصد قطعات تشکیل دهنده آنها آمریکایی باشد خریداری کند حتی اگر این هواپیماها در کشورهای دیگر ساخته شود.
ناتوانی ایران در خرید هواپیماهای نو باعث شده تا این کشور برای تامین نیازهای خود دست به خرید هواپیماهای دست دوم و هواپیماهای روسی بزند.
این راه حل در کوتاه مدت جوابگوی نیازهای داخلی و بین المللی ناوگان هوایی بوده اما سقوط پی در پی هواپیماها باعث شده تا ناوگان هوایی این کشور با مشکلات تازه ای رو به رو شود و نتواند مشکل سی ساله را حل کند.

هیچ نظری موجود نیست: