۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

وزیرخارجه اسرائیل: «اگردنیا نتواند جلو تعرض کره شمالی را بگیرد، چگونه اتم ایران را متوقف میکند؟»



  
  


«اگر دنیا نتواند خودسری های کره شمالی و عملیات تحریک آمیز و اقدامات جنگ طلبانه سران آن را متوقف سازد، چگونه می توان انتظار داشت که موفق شود جلوی ادامه برنامه های اتمی جمهوری اسلامی ایران را بگیرد و نگذارد که آن رژیم به بمب هسته ای مجهز گردد؟»
این پرسشی است که اویگدور لیبرمن معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به تعرض جنگی کره شمالی علیه کره جنوبی و برنامه های اتمی ایران نشان داد که در آخرین گزارش رئیس آژانس بین المللی انرژی اتم ارزیابی شده که فعالیت در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز از هشت روز پیش متوقف گردیده، که هنوز معلوم نیست آیا در نتیجه آسیب رسانی بد افزار کامپیوتری استاکس نت بوده و یا علت فنی داشته و سانتریفوژهائی که ایران خود مونتاژ کرده از کیفیت لازم برخوردار نبوده است.
وزیر خارجه اسرائیل در سخنان امروز خود (چهارشنبه 3 آذرماه – 24 نوامبر) این دیدگاه را مطرح ساخت که دنیا در برابر تعرض کره شمالی ضعف نشان داده و معلوم نیست با چه قدرتی می خواهد جلوی برنامه های اتمی ایران را بگیرد.
مقامات رسمی جمهوری اسلامی هنوز نسبت به ارزیابی یوکیا آمانو رئیس آژانس در آخرین گزارشی که شامگاه روز گذشته انتشار یافت، واکنش رسمی نشان نداده اند. ولی علی اکبر صالحی سرپرست برنامه های اتمی ایران روز گذشته ادعا کرده بود که برنامه های اتمی ایران به روال گذشته ادامه دارد و هیچ گونه وقفه ای حاصل نشده است.
صالحی که تا چند هفته پیش ادعا می کرد که بد افزار استاکس نت نتوانسته به برنامه های اتمی ایران رخنه کند و به آن آسیب برساند، این بار تلویحا تائید کرد که این کرم کامپیوتری برای تاسیسات نطنز و سایت های دیگر نیز فرستاده شده بود، "ولی مانع ادامه کار نگردید".
برخی از آگاهان امور این سخنان صالحی را یک "بلوف" می دانند و بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای پرده پوشی ناکامی های فنی خود، به "ضد اطلاعات" متوسل شده است.
«بین برنامه های اتمی ایران و کره شمالی شباهت زیاد وجود دارد»
اویگدور لیبرمن در مصاحبه امروز خود گفت: «ناتوانی جهان در جلوگیری از اتمی شدن کره شمالی و همچنین ضعفی که دنیا در برابر تهاجم و تعرض رژیم کیم یونگ ایل در پیونگ یانگ نشان داده، به توان جامعه جهانی برای رویاروئی با دیگر بحران های بین المللی و از جمله (معضل اتمی) ایران آسیب می رساند» – همان ایرانی که اسرائیل و کشورهای غربی از سال ها پیش آن را متهم می سازند که در تلاش برای ساخت بمب هسته ای است.
وزیر خارجه اسرائیل در سخنان امروز خود پرسید: «اگر دنیا نتوانسته و نمی تواند جلوی سرکشی های دولت کمونیستی پیونگ یانگ را بگیرد، چگونه می توان انتظار داشت که برای پایان بخشیدن به برنامه های اتمی رژیم ایران وارد عمل شود؟»
آگاهان می گویند: بین برنامه های اتمی جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی شباهت های بسیار وجود دارد. هر دو رژیم از ابتدا به پنهان کاری روی آوردند و در طول زمان از همکاری با آژانس بین المللی شانه خالی کردند و فشارهای بین المللی نتوانست آن ها را از ادامه برنامه ها بازدارد.
همچنین یاد آوری می شود که همانند گروه 1+5 در مورد ایران، برای رسیدگی به معضل اتمی کره شمالی نیز کشورهای مذاکره کننده با حضور چین، ایالات متحده، ژاپن و چند کشور دیگر فعال بوده و هستند؛ ولی از کوشش های خویش هنوز هیچ نتیجه ای نگرفته اند.
کره شمالی که ادعا می کند بمب اتمی نیز تولید کرده و آزمایش هائی نیز انجام داده، هفته پیش فاش ساخت که سایت بزرگ دیگری برای غنی سازی اورانیوم برپا ساخته که دنیای غرب هنوز از چند و چون آن آگاهی کامل ندارد.
دولت واشنگتن، در کنار کره شمالی، از رژیم ایران نیز انتقاد کرد
ایالات متحده که روز گذشته تعرض کره شمالی علیه کره جنوبی را محکوم دانست و به دولت پیونگ یانگ هشدار داد، بیانیه ای نیز علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر ساخت و آن رژیم را متهم کرد که همچنان از همکاری صادقانه با آژانس بین المللی برای روشن ساختن ماهیت برنامه های هسته ای خود طفره می رود.
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در این رابطه گفت: «ما نیز گزارش آژانس بین المللی را (در مورد این که ایران با مشکلات فنی بسیار رویرو گردیده و فعالیت در نطنز به میزان چشمگیری کاهش یافته و حتی چندین روز است که متوقف شده) به دقت دنبال می کنیم و آن را مطالعه خواهیم کرد، ولی اصل مطلب در این است که حکومت ایران به شانه خالی کردن از همکاری کامل با آژانس و خواسته های آن (در مورد توقف کامل فعالیت غنی سازی اورانیوم در ایران) ادامه می دهد.
اکنون هشت سال است که آژانس بین المللی می کوشد از ماهیت واقعی برنامه های اتمی ایران آگاه شود. در حالی که جمهوری اسلامی مدت هیجده سال به پرده پوشی پرداخته و کوچکترین اطلاعی درباره برنامه های اتمی خود منتشر نساخته بود، در هشت سال اخیر نیز که این موضوع فاش شده، از همکاری با آژانس و پاسخگوئی به پرسش های حساس آن، و ارائه اسناد و مدارک قانع کننده خودداری می ورزد و به بازرسان آژانس اجازه نمی دهد از برخی نقاطی که احتمال می رود ایران در آن جا فعالیت هسته ای دارد دیدن کنند.
جمهوری اسلامی همچنین دستور آژانس بین المللی را در مورد توقف غنی سازی در داخل ایران زیرپا گذاشته و به فعالیت در این زمینه ادامه می دهد و چهار قطعنامه شورای امنیت هنوز نتوانسته ایران را از این برنامه بازدارد.
در آخرین گزارش آژانس بین المللی که شامگاه روز گذشته جزئیاتی از آن انتشار یافت فاش شده که ایران از هشت روز پیش (دوشنبه 25 آبان ماه – 16 نوامبر) فعالیت سانتریفوژها را در نطنز متوقف ساخته که احتمال می رود به علت آلوده شدن کامپیوترهای این سایت به بد افزار استاکس نت باشد که دستگاه های کنترل را از کار انداخته و یا به آن ها آسیب جدی وارد ساخته است.
آگاهان سیاسی سخنان علی اکبر صالحی رئیس آژانس اتمی ایران را که ادعا کرده کرم استاکس نت نتوانسته وارد کامپیوترهای مراکز اتمی ایران (جز نیروگاه بوشهر) شود، بی اعتبار می دانند – به ویژه آن که وی در هفته های پیش ادعا کرده بود که استاکس نت نتوانسته است از دیوار تدافعی کامپیوترهای اتمی ایران بگذرد.
در گزارش های آژانس بین المللی گفته شده که ایران توانسته است تا کنون 1ر3 تن اورانیوم با غلظت پائین تولید کند، که برای ساخت دو بمب اتمی کافی می باشد.

هیچ نظری موجود نیست: