۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

اینترنت،"ابری بدون شکل در زندگی انسانها" آیا اینترنت جای مدرسه ودانشگاه را میگیرد؟


نوامبر 2010
  
  

پروفسور اسراییلی مناخم بلوندهایم، پژوهشگر امور تاریخی که مدیرصنایع "های تک" (تکنولوژی دانش بنیان) نیز هست، می گوید: در ترسیم های فنی اینترنت را می توان ابری بدون شکل نقش کرد.
در زندگی روزمره هریک از ما نیز اینترنت مانند ابری بدون شکل اما مهم است که هر کسی می تواند آن را آن گونه که می خواهد تعریف کند و تجسم نماید.
وی تاکید دارد که اینترنت به تنهائی یک "مدیا" و رسانه نیست، بلکه زیربنا و اساس ارتباط جهانی است؛ ازچت ها گرفته، ای میل، گروههای بحث و سخن و تا صفحات پایان ناپذیر اطلاعات در هر زمینه ای که تنها تصورش را می کنید.
وبلاگ ها و اطلاعات نامحدود ذخیره شده در اینترنت، که هر لحظه نیز به تمامی زبان های جهان بر این ذخیره عظیم اطلاعاتی میلیون ها صفحه افزوده می شود، و تمامی امکانات دیگری که اینترنت دراختیارما قرارداده، چیزی فراتر از هر رسانه ای است که انسان در قرن بیستم تصورش را می کرد.
به دلیل نامحدود بودن اطلاعات موجود در اینترنت، همه ما آموخته ایم که تنها با اموری که برای ما جالب است و یا کار ما را آسان تر می کند، به اینترنت مراجعه کنیم و امور روزانه خود را از اخذ اطلاعاتی درباره بیماری های معمولی گرفته تا تهیه بلیط قطار و هواپیما و یافتن شماره تلفن های لازم با توسل به اینترنت تهیه کنیم.
پروفسور بلوندهایم می گوید: هنگامی که کاغذ اختراع شد و کتاب چاپ شد و یا خطوط تلگراف ابداع گردید و یا برق به وجود آمد و یا تلفن به کار افتاد و یا رادیو و سپس تلویزیون درست شد، به راستی تحولی شگرف در زندگی انسان ها به وجود آمد و هر بار فصلی نوین در زندگی همه انسان های جهان رقم زده شد. اما اینترنت در عین حال که به شدت شگفت انگیز و خیره کننده است و گنجینیه ای است پایان ناپذیر از اطلاعات و امکانات، اما یک ابداع کاملا غیرعادی نیست و در روند ادامه اختراعات بشری، امری طبیعی بود.
او می گوید، چت اینترنتی ادامه طبیعی اختراع تلگراف بوده است و حدود دو قرن پس از تلگراف، طبیعی است که این امر به شیوه چت امروزی در اینترنت درآمده باشد.
پروفسور بلوندهایم می گوید: به نظر او تلفن همراه مهمترین تغییری است که در دو دهه آخر قرن بیستم برای زندگی انسان ها رخ داد، و به گفته او، نباید شگفت زده شد اگر تلفن همراه را به عنوان تاثیرگذارترین اختراع بشر در قرن بیستم نام نهند.
با وجود این، پروفسوربلوندهایم تاکید دارد که سرعت بالای اینترنت در دادن اطلاعات گسترده به کاربران، و این واقعیت که به کمک خطوط فیبر نوری می توان عکس ها، اوراق، فیلم ها و ویدئوهای زیادی را در کوتاهترین زمان ممکن و به صورت ارزانترین راه به دست افراد رساند، رخدادی فوق العاده عظیم در زندگی بشر است. رایانامه (ای میل) که می توان علاوه بر نامه، عکس، ویدئو و قطعات بسیار دیگری را ضمیمه آن کرد، همراه با امکاناتی که برای گفتگوی رایگان تلفنی ماهواره ای در اختیار بشریت قرار گرفته، نباید دست کم گرفته شود، زیرا اهمیتی شگرف به سرعت و آهنگ تحولات در زندگی همه ما داده است.
قدرت دیجیتالی که امکان می دهد نامه، اطلاعات، سند، صدا، عکس و ویدئو را ضمیمه یک پیام کرد، مهمترین خصوصیت اینترنت است و ظرافت وحساسیت قدرت دیجیتالی این امکان را نیز فراهم می کند که اطلاعات و تصاویرو صدای زیادی را در کوچکترین حجم ممکن ذخیره کرد.
امکان افزایش چشمگیر هر بخش از ایستگاه ها و صفحات موجود در اینترنت نیز، به گفته پروفسور بلوند هایم، یکی دیگر از مهمترین خصوصیات اینترنت است. در حالی که برای گسترش شبکه برق، تلفن و ارتباطات جاده ای می بایست زحمات زیادی کشید و به این سرعت نمی شد که این خطوط مواصلاتی و ارتباطی را چند برابر کرد.
هرعبارت و واژه ای را درهر صفحه اینترنتی می توان چنان گسترش داد که به مانند درآوردن جن از بطری علاالدین باشد. کافی است که روی هر کلمه ای که شما را به اوراق دیگر می برد کلیک کنید، و با دنیای دیگری از اطلاعات و داده ها روبرو شوید.
پروفسور بلوندهایم می گوید: به همین دلیل است که اصلا اغراق نیست اگر بگوئیم که جهان امروز بدون مرز است.
پروفسوربلوندهایم درمورد اثرات اینترنت بر زندگی هریک از ما می گوید: نباید دچار سرگیجه شویم، و اصولا انسان موجود ثابتی است و به گونه افراطی تغییر نمی کند و استفاده انسان از اینترنت بر اساس آگاهی است، نه به حالتی که انسان به صورت غیرارادی دنبال آن کشانده شود و اگر حالاتی غیرعادی و غیرارادی نیز دیده می شود، امری طبیعی و ناشی از ذوق زدگی های اولیه است و اکثر انسان ها می توانند خود را کنترل کرده و کارهایشان را با استفاده از تکنولوژی روز به صورت هوشیارانه انجام دهند.
پروفسور بلوندهایم در عین حال تاکید دارد که اینترنت می رود تا جای خدمات دولتی و کشوری را بگیرد و نیز در تشکیل دولت ها و احزاب نقشی بس مهم دارد؛ به گونه ای که دولت ها باید سریعا خود را با این پیشرفت مهم همآهنگ کنند؛ زیرا انسان ها می روند که از وجود دولت ها بی نیاز شوند و قریب به اتفاق امور خود را با اینترنت انجام دهند و  نیزبرای سازماندهیه ای اجتماعی نیز اینترنت نقشی بس خطیر در بیست سال اخیر یافته و نقش نسبتا عادی و شناخته شده سازمان های اجتماعی، نه تنها در حال کمرنگ شدن است، بلکه به سرعت از بین می رود.
پروفسور بلوندهایم می گوید: کودکانی که ده سال دارند، دنیای گذشته را نمی شناسند. آن ها اینترنت را جایگزین گرفتن رهنمود از والدین و پرسش از آنان و معلم ها درباره هر مساله ای کرده اند.
برای آن ها طبیعی است که برای هرکاری، از نوشتن تکلیف روزانه خود تا صحبت کردن با دوستان خویش، به کامپیوترپناه برند.
برای کودکان سئوال برانگیزاست اگر که بزرگترها و والدینشان خوب با کامپیوتر و امکانات اینترنت آشنائی نداشته باشند. کودک دنیای مدرن در این صورت، والدین خود را مانند بیسوادان تلقی می کند و از این که در کنار آن ها زندگی می کند، شرمنده می شود.
پروفسور بلوندهایم می گوید: اینترنت  وابستگی ها و تعلقات مذهبی، اجتماعی، قومی، ایدئولوژیک، فرهنگی، جنسی، حرفه ای و غیره را به شدت افزایش داده است.
اثرات اخیر آن را در رخدادهای اجتماعی و سیاسی فرانسه، بلژیک و یوگسلاوی به خوبی می توان دید.
پروفسور بلوندهایم می گوید: به رغم تمامی پژوهشهای زیادی که وی و محققان علم و تکنولوژی انجام داده اند، او نمی تواند به قاطعیت بگوید، این اینترنت است که زندگی انسان را دستخوش تغییرات عظیم کرده، و یا این انسان درحال تغییرات شگرف است که اینترنت را به سان همزادی برای خود اختراع کرده است.
او می افزاید: پاسخ هرچه که باشد، باید این واقعیت را مد نظر داشت که انسان و اینترنت فضائی سازوار برای خود ایجاد کرده اند و بین این دو هارمونی کاملی بوجود آمده که دیگر بدون آن جامعه بشری مفهومی ندارد.
دکتر یفعات بن- داوید کولینکت، بانوی اسراییلی که محقق اینترنت و علوم کامپیوتری است، با قاطعیت بیشتری می گوید: اینترنت اینک جای مدرسه و دانشگاه را نیز می گیرد.
تحقیقاتی که تا کنون این بانوی پژوهشگر اسرائیلی انجام داده، ثابت می کند که دانش آموزان و دانشجویان امروزی، دیگر برای درس و مدرسه به سبک گذشته اعتباری قائل نیستند و به مربیان خود که با این علم "به روز" نشده اند، به دیده احترام نمی نگرند و آنها چون انسان هائی مبتدی و شگفت در نظر نسل امروز جلوه می کنند.
دکتریفعات بن- داوید کولینکت می گوید: اهمیت زیادی دارد که هرچه زودتر مدارس و دانشگاه ها برای در پیش گرفتن شیوه های آموزشی جدید، که با علم کامپیوتری روز همخوانی کامل داشته باشد، فعالیت کنند تا تتمه اعتبار خود را حفظ نمایند. 

هیچ نظری موجود نیست: