۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

تشدید تنش میان دولت و مجلس پس از اظهارات سخنگوی شورای نگهبان


نوشتۀ فواد روستائی
تلاش "کار- گروه مسئول رسیدگی به اختلافات دولت و مجلس" نه تنها به نتیجه نرسیده و اختلافات دو طرف را برطرف نکرده است بلکه بر شدت تنش میان این دو نهاد جمهوری اسلامی ایران افزوده است.
درپی سخنان اخیرعباسعلی کدخدائی، سخنگوی شورای نگهبان در مورد جمع بندی ١٨ نشست این کار- گروه، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ، تأکید کرد که "مجلس اظهارات کدخدائی در بارۀ نتایج کار- گروه حل اختلاف را قبول ندارد."
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود سخنان عباسعلی کدخدائی "تنها نظر شورای نگهبان" است.
در این کار- گروه چهار نمایندۀ مجلس، سه استاد دانشگاه که قبلاًًً عضو شوراای نگهبان بوده اند، سه عضو کنونی شورای نگهبان از جمله آیت الله جنتی، دبیر این شورا، و بالاخره سه نفر از دولت شرکت داشته اند. قرار بر این بوده است که این کار- گروه نتیجۀ کار خود را در اختیار آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، قرار دهد.
در گفتگوئی با مجید محمدی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل ایران در آمریکا، موارد اختلاف دولت و مجلس، رئوس مطالب عنوان شده از سوی سخنگوی شورای نگهبان و پیامدهای این سخنان یا جمعبندی را جویا شده ایم.
از نظر مجید محمدی آن چه که به عنوان نتایج کار این کار- گروه از سوی عباسعلی کدخدائی عنوان شده است پیامد دیگری جز تضعیف بازهم بیشتر مجلس و تقویت جناح طرفدار محمود احمدی نژاد نخواهد داشت. این تحلیلگر مسائل ایران بر این باور است که با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و برآمدن سپاه در این دولت، نهاد های انتخابی در جمهوری اسلامی ایران روز به روز ضعیف تر خواهند شد و آیت الله خامنه ای نیز مألاًً جانب احمدی نژاد و سپاه را خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: