۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

پیام بان کی مون، به مناسبت روز بین‌المللی محو خشونت علیه زنان



پیام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به مناسبت روز بین‌المللی محو خشونت علیه زنان در سال ۲۰۱۰, ٤ آذر۱۳۸۹ 
خشونتگران علیه زنان نباید مصونیت جزایی داشته باشند
در آستانه گرامیداشت روز جهانی محو خشونت علیه زنان بیایید در سال ۲۰۱۰، به تلاش‌های گسترده و فزاینده‌ای ارج بگذاریم که درباره این موضوع مهم انجام می‌شوند. سازمان‌های زنان دیگر تنها نیستند. از آمریکای لاتین تا ایالات متحده، از آسیا تا آفریقا، مردان و پسران، جوان و پیر، موسیقیدانان، چهره‌های سرشناس و ورزشکاران معروف، رسانه‌ها، افکار عمومی، سازمان‌های غیر دولتی و شهروندان عادی برای حمایت از زنان و دختران و بهبود توانمندسازی و رعایت حقوق آنان تلاش بیش‌تری می‌کنند.

پلاتفرم بسیج اجتماعی “بگویید نه – اتحاد برای پایان دادن به خشونت علیه زنان” در سراسر جهان با به کارگیری جامعه مدنی و افراد، بیش از یک میلیون فعالیت را ثبت کرده است. در ماه اوت امسال در پنجمین کنفرانس جهانی جوانان در مکزیک، فعالان جوان از سراسر جهان در پیام‌شان به روشنی گفتند: “زمان پایان بخشیدن به خشونت علیه زنان و دختران فرا رسیده است!” دولت‌های عضو نیز به این تلاش پیوسته‌اند. در بانک اطلاعاتی من درباره دامنه، ماهیت و عواقب خشونت علیه زنان که شامل سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای مبارزه با این بلای جهانگیر است، بیش از 100 گزارش از کشورهای مختلف ثبت شده است.
سالگرد امسال نشان‌دهنده نقشی است که شرکت‌های تجاری می‌توانند ایفا کنند – از راه‌اندازی پروژه‌هایی در این زمینه گرفته تا حمایت مالی مستقیم سازمان‌هایی که برای پایان بخشیدن به خشونت فعالیت می‌کنند، و نیز پذیرش اصول مسئولیت‌ اجتماعی شرکت‌ها. “اصول توانمندسازی زنان”، اقدام ابتکاری مشترک “پیمان نامه جهانی سازمان ملل” و “یونیفم”، از کمک مالی شرکت‌ها برای مبارزه با خشونت علیه زنان بهره‌مند می‌شوند و اکنون مورد حمایت بیش از 120 کمپانی پیشرو قرار دارند. رسانه‌های هر چه بیش‌تری قتل‌های به اصطلاح “ناموسی”، تجارت دختران و خشونت علیه زنان در مناطق جنگی را تحت پوشش خبری قرار می‌دهند و آگاهی بر منافع توانمندسازی زنان برای جامعه را ارتقا می‌دهند. با وجود این، لازم است کارهای بیش‌تری انجام گیرند. در خانه‌ها، در مدارس و ادارات، در اردوگاه‌های پناهنگی و شرایط جنگی، بخش تجاری می‌تواند به ما در پیشگیری از بسیاری از اشکال خشونت که زنان و دختران همچنان با آن‌ها مواجه‌اند، یاری رسانند.
کارزار “اتحاد برای پایان بخشیدن به خشونت علیه زنان” و “شبکه رهبران مرد” که سال پیش آغاز کردم، شتاب و همیاری های مغتنمی را به وجود آورده‌اند. این کلمه در حال گسترش است: خشونت علیه زنان و دختران در هیچ جامعه‌ای جایی ندارد و دیگر نباید مصونیت جزایی خشونت‌گران تحمل شود. در این روز جهانی، از همه – حکومت‌ها، جامعه مدنی، بخش‌های تجاری، افراد – می‌خواهم که مسئولیت محو خشونت علیه زنان و دختران را پذیرا شوند.
برای عدالت

هیچ نظری موجود نیست: