۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

رئیس جمهوری اوکراین:«خواهان گسترش همکاری با اسرائیل در همه زمینه ها و به ویژه تکنولوژی هستیم»


نوامبر 2010
  
   عکس یادگاری آوازخوانان اوکراینی درکنارپرزیدنت پرس

رئیس جمهوری اوکراین در جریان استقبال بسیار دوستانه ای که از پرزیدنت شیمعون پرس به عمل آورد، تاکید کرد که دولت "کیف" بسیار مایل است مناسبات همکاری با اسرائیل را در همه زمینه ها و از جمله امور بازرگانی، علمی، صنعتی و فرهنگی گسترش بخشد. رئیس جمهوری اسرائیل که به دیدار رسمی از جمهوری اوکراین دعوت شده، امروز (پنج شنبه 4 آذرماه – 25 نوامبر) نیز به دیدار با مقامات ارشد آن کشور و گفتگو درباره مناسبات دوگانه همچنان ادامه داد.
پرزیدنت ویکتور یانوکوویچ از جمله از پرزیدنت پرس درخواست کرد که اسرائیل دانشمندان اوکراین را به ویژه در امور صنعتی هوشمند و تکنولوژی های پیشرفته یاری بخشد. جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر تلاش بسیار به عمل آورده از همکاری های صنعتی و تکنولوژی با اوکراین برخوردار گردد. در سال های اخیر، و به ویژه از هنگامی که اویگدور لیبرمن به مقام وزارت امور خارجه رسید، مناسبات اسرائیل با جمهوری های پیشین اتحاد شوروی گسترش بی سابقه ای یافته است.
لیبرمن، رهبر حزب راست گرای "ییسرائل بیتینو" (اسرائیل خانه ماست) خود زاده مولداوا در اتحاد شوروی پیشین است که دو دهه پیش به اسرائیل مهاجرت کرد.
در سفر رسمی پرزیدنت پرس به جمهوری اوکراین، لیبرمن نیز او را همراهی می کند.

روسای جمهوری اسرائیل و اوکراین با هم دست دوستی میدهند
اوکراین خواهان گسترش همکاری با اسرائیل
آگاهان سیاسی می گویند: در بین همه جمهوری های پیشین اتحاد شوروی، اوکراین نزدیک ترین رابطه دوستی و همکاری با اسرائیل را دارد و این واقعیت در رای دادن های اوکراین به سود اسرائیل در مجامع بین المللی به خوبی آشکار است.
از سال 1991 که اوکراین به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی استقلال خود را بازیافت، مناسبات دوستی و همکاری اسرائیل با آن کشور به صورت فزاینده ای در حال گسترش بوده است. لغو لزوم دریافت روادید در سفر بین دو کشور نشان دیگری از همکاری های گسترده و فزاینده متقابل است.
پرزیدنت یانوکوویچ در مصاحبه ای با خبرنگاران اسرائیلی گفت که جمهوری اوکراین خود را برای برگزاری بیستمین سالگرد برقراری روابط دوستی و مناسبات دیپلماتیک با اسرائیل آماده می سازد. او از دامه روابطی که بین دو کشور وجود دارد ابراز خرسندی بسیار کرد، ولی در عین حال خواهان گسترش آن ها گردید.
رئیس جمهوری اوکراین به ویژه خواهان گسترش مناسبات بازرگانی و یاری رسانی های اسرائیل به آن جمهوری در امور تکنولوژی پیشرفته گردید و ابراز علاقه کرد که اوکراین بتواند از دانش صنعتی اسرائیل بهره مند گردد.
پرزیدنت یانوکوویچ در این مصاحبه، حدس و گمان هائی را که ممکن است اوکراین، به هوس دریافت نفت ارزان قیمت از ایران یا ونزوئلا، از حجم دوستی و همکاری خود با اسرائیل بکاهد بی اعتبار دانست و سیاست خارجی کشور خود را "مستحکم" توصیف کرد و در عین حال گفت: اوکراین نیز مانند هر کشور دیگری خواهان حل نزاع خاورمیانه و برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینیان است که بر اساس قطعنامه های شورای امنیت استوار باشد.
رئیس جمهوری اسرائیل در جریان نخستین دور گفتگوهای خود با رئیس جمهوری اوکراین به او از جمله گفت: «به پایتخت کشور شما آمده ام تا مراتب دوستی و همکاری راهبردی بین دو کشور را تحکیم بخشم».

گروه آواز محلی اوکراین، در استقبال از رئیس جمهوری اسرائیل ترانه های سنتی میخواند
درخواست نتقال طومارهای تورات از اوکراین به اسرائیل
از هنگام فروپاشی اتحاد شوروی، حدود چهارصد هزار نفر از یهودیان اوکراین به اسرائیل مهاجرت کرده اند، ولی هنوز حدود صد هزار یهودی دیگر نیز در اوکراین به سر می برند.
در کنار همه گفتگوهای سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، صنعتی و تکنولوژی بین اسرائیل و اوکراین، پرزیدنت پرس در دیدار با پرزیدنت یانوکوویچ یک درخواست نیز مطرح کرد و آن این که اجازه دهد 350 طومار کتاب مقدس تورات که روی پوست نوشته شده و در بایگانی ملی اوکراین نگاهداری می شود به اسرائیل انتقال یابد. یهودیان در نیایش خود در کنیسا (عبادتگاه یهودیان) از روی این طومارها که در جعبه ای استوانه شکل و مجلل قرار گرفته، تورات را می خوانند.
پرزیدنت پرس درخواست کرد که این طومارها به اسرائیل انتقال یابد و پس از تعمیر و نگاهداری لازم، در اختیار کنیساهای یهودیان اهل اوکراین در اسرائیل نهاده شود.
یکی از نقاطی که پرزیدنت پرس در سفر به اوکراین به دیدن آن رفت، خندقی در جنگل "بابی یار" در مرکز اوکراین بود که نازی ها در جریان جنگ جهانی دوم، یهودیان را به آن جا می آوردند و پس از تیرباران آن ها، اجسادشان را به داخل این خندق می انداختند. ده ها هزار نفر از یهودیان اوکراین به این شیوه به قتل رسیدند و "بابی یار" اکنون زیارتگاه آنانی است که می خواهند قربانیان هولوکاست را به یاد داشته باشند.
ارزیابی آن است که نازی ها حدود یک صد هزار نفر را در این جنگل تیرباران کردند. این فجایع از 29 سپتامبر 1941 آغاز شد و گفته می شود که حدود نیمی از قربانیان این جنایت بزرگ یهودی بودند و بقیه آنان مخالفان رژیم نازی، و از جمله کمونیست ها و روشنفکران، و همچنین معلولین و کولی ها بودند.

پرزیدنت پرس بر مکان یادبود قربانیان هولوکاست در اوکراین تاج گل نثار می کند

هیچ نظری موجود نیست: