۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

اسرائیل ازاحتمال وقوع درگیرهای خونین درلبنان نگران است و رویـدادها را از نزدیک دنبال میکند


نوامبر 2010
  
  


به دنبال نگرانی اسرائیل از این که لبنان به سرعت به یک کشور زیر نفوذ جمهوری اسلامی ایران در می آید، بنیامین نتانیاهو شماری از اعضای کابینه محدود سیاسی امنیتی دولت خود را به یک نشست ویژه فراخواند تا درباره آن چه که در لبنان می گذرد و پیامدهای احتمالی آن بر امنیت اسرائیل، با آنان به رایزنی بپردازد.
اکنون مدتی است که به شدت ابراز نگرانی می شود در آستانه انتشار گزارش کمیسیون تحقیق قتل رفیق الحریری، لبنان دوباره با یک جنگ داخلی خونین روبرو گردد که موجب فروپاشی دولت آن کشور و مسلط شدن حزب الله بر لبنان شود – که عملا به مفهوم تسلط جمهوری اسلامی ایران بر آن کشور خواهد بود و اسرائیل در مرزهای شمالی، خود را در همسایگی رژیم ایران خواهد یافت که از نابودی این کشور سخن می گوید.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر اسلام گرای ترکیه که می کوشد نفوذ گسترده تری در کشورهای مسلمان به دست آورد، در سفر به بیروت پیشنهاد کرد که انتشار گزارش بین المللی یک سال به تعویق افتد – که این پیشنهاد به مفهوم رهانیدن حزب الله از مسؤولیت قتل رفیق الحریری و مجازات قاتلان می باشد.
احتمال تسلط حزب الله بر لبنان، اسرائیل را نگران کرده است
در حالی که اردوغان امروز نیز (پنج شنبه 4 آذرماه – 25 نوامبر) به دیدار دو روزه خود از لبنان ادامه می دهد، آگاهان سیاسی در اورشلیم ابراز نگرانی می کنند که دخالت او در رویدادهای لبنان، در واقع به هدف یاری رسانی به حزب الله و جمهوری اسلامی ایران و دولت سوریه باشد و به زیان منافع ملی لبنان تمام شود.
لبنان روزگاری عروس کشورهای خاورمیانه محسوب می شد و پایگاه تمدن غرب در منطقه به شمار می رفت. ولی در سال های اخیر به دنبال جنگ های داخلی و به ویژه رخنه یابی سازمان های ترور فلسطینی و به دنبال آن جمهوری اسلامی ایران، لبنان به پایگاه ناآرامی و ترور مبدل گردیده و میدان تاخت و تاز سوریه و حکومت ایران شده است.
شماری از وزیران هفت گانه کابینه محدود سیاسی – امنیتی دولت نتانیاهو درباره خطراتی که آینده لبنان را تهدید می کند، روز گذشته (چهارشنبه) به رایزنی نشستند و خطرات و احتمالات را بررسی کردند.
آگاهان می گویند: بروز جنگ داخلی در لبنان، و احتمال مسلط شدن حزب الله بر آن کشور، اسرائیل را با یک رشته چالش های امنیتی و سیاسی جدید روبرو می سازد.
نتانیاهو در دیداری که در اورشلیم با فرانکو فراتینی وزیر خارجه ایتالیا داشت، از جمله به او گفت: این احتمال که به دنبال رویدادهای لبنان، حزب الله درصدد برآید بر دولت بیروت مسلط شود و سراسر خاک آن کشور را در اختیار بگیرد، موجب نگرانی شدید است.
ارزیابی در اسرائیل: کسی خواهان شدت گیری بحران لبنان نیست
گفته می شود که اعضای کمیسیون تحقیقاتی دادگاه ویژه بین المللی (که به درخواست خود دولت لبنان، و توسط سازمان ملل برپا شد) به این نتیجه رسیده اند که حزب الله مسؤول مستقیم طراحی و اجرای توطئه قتل رفیق الحریری بوده، که مسلما این جنایت را به دستور سوریه و با همکاری حکومت اسلامی ایران اجرا کرده است.
این اتهام در حالی عنوان می شود که حزب الله از ارتش لبنان قوی تر است و در گذشته نزدیک یک بار نیز اسلحه اش را به سوی خود سیاستمداران لبنانی نشانه گرفت تا خواسته سیاسی خود را به کرسی بنشاند.
در اورشلیم ارزیابی شده که هیچ یک از جوانب درگیر در لبنان (حزب الله، گروه های اهل تسنن، مسیحیان، دروزی ها، و همچنین سوریه و ایران) در حال حاضر خواهان وخیم تر شدن اوضاع نیست – ولی در آستانه انتشار گزارش کمیسیون بین المللی، هر لحظه خطر انفجار وجود دارد.
مقامات ارتشی و سیاسی اسرائیل اوضاع را از نزدیک دنبال می کنند. اهود باراک وزیر دفاع در این هفته گفت: اسرائیل باید مواظب باشد که بحران در لبنان، به مرزهای آن کشور با اسرائیل سرایت نکند.
اسرائیل اعلام داشته که بخش شمالی شهرک غجر را در مرز با لبنان تخلیه می کند و آن را به نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل در لبنان می سپارد. موعد اجرای این تصمیم هنوز اعلام نشده، ولی ایالات متحده از اسرائیل درخواست کرده این تصمیم هرچه زودتر انجام گیرد.
با این همه حزب الله ادعا می کند که باید همچنان اسلحه خود را در دست داشته باشد، زیرا از دیدگاه این گروه، مزارع شبعا و کفر شوبا نیز متعلق به لبنان است، و این در حالی که تا پیش از جنگ 1967 این دو نقطه در تسلط سوریه بوده و به اشغال اسرائیل در آمده است.
گفتنی است که با گذشت حدود هفتاد سال از استقلال لبنان، سوریه تا سال پیش آن کشور را به رسمیت نشناخته بود و مرزهای بین دو کشور تا امروز نیز هنوز مشخص نشده است.
سعد الحریری نخست وزیر لبنان (و فرزند نخست وزیر مقتول) روز شنبه (پس فردا) به تهران می رود که گفته می شود که جمهوری اسلامی ایران بیشترین فشار را بر او وارد خواهد آورد که از انتشار کیفرخواست دادگاه بین المللی جلوگیری کند. معلوم نیست الحریری تا چه حد آماده باشد موجبات گریز قاتلان پدرش از مجازات را فراهم سازد.     

هیچ نظری موجود نیست: