۱۳۸۹ آذر ۸, دوشنبه

ادامه توقیف گذرنامه‌های رهبران دینی اهل سنت ایران


خبرگزاری هرانا - حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان در فرودگاه امام خمینی تحت بازرسی و تفتیش قرار گرفت. او در گفتگو با دویچه‌وله می‌گوید که گذرنامه‌اش توقیف شده و نامش در فهرست ممنوع الخروج‌هاست. وی دلیل این محدودیت‌ها را توضیح می‌دهد.
به گزارش سنی نیوز، علاوه بر حسن امینی، هاشم حسین‌پناهی مدرس مدرسه‌ی علوم دینی امام بخاری سنندج نیزدر فرودگاه امام خمینی تحت بازرسی و تفتیش مأموران قرارگرفتند. پیش از این نیز گذرنامه‌ی تعدادی از علمای اهل سنت از جمله مولانا عبدالغنی بدری، معاونت آموزشی حوزه‌ی دارالعلوم زاهدان، دکتر عبیدالله استاد حدیث این حوزه و مولانا عثمان قلندرزهی، مدیر مدرسه مدینة‌العلوم خاش که برای شرکت در یک کنفرانس بین‌المللی اسلامی عازم ترکیه بودند در فرودگاه امام خمینی توقیف شد.
مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به مولانا عبدالحمید امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان اجازه سفر برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی اسلامی در ترکیه را دادند ولی گذرنامه‌ی او پس از بازگشت از ترکیه توقیف شد و خود او نیز ممنوع الخروج شد.
«من نمی‌دانم برای چه گذرنامه‌ام را گرفتند»
حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان در گفتگو با دویچه‌وله دلایل توقیف گذرنامه‌اش را این‌گونه شرح می‌دهد: «وقتی از دوبی برگشتیم به فرودگاه امام خمینی، گذرنامه‌ی مرا گرفتند. کتاب‌های دینی ما را هم بردند. مامورین به ما گفتند، آنها به دستور دادگاه ویژه‌ی روحانیت این کار را انجام دادند».
آقای امینی درباره‌ی انگیزه‌ی سفرش به دوبی هم چنین توضیح می‌دهد: «من بنابه دعوت "شبکه تلویزیونی نور" به دوبی رفتم و حدود ۲۰ روز آنجا ماندم. پیش از این نیز برای این منظور به دوبی سفر کرده‌ام. این شبکه تلویزیونی ویژه‌ی اهل سنت در ایران است و من قبلا هم برنامه داشتم. ما انتظار داریم که بر حسب قوانین کشور با ما برخورد شود. هنوزحتی یک برنامه ضبط شده‌ی من از شبکه نور پخس نشده است تا آنها این مسئله را بهانه بگیرند».
توقیف گذرنامه‌ها پس از بازگشت به ایران
آگاهان به مسائل امور اهل‌سنت می‌گویند، به رقم متفاوت بودن اشکال توقیف گذرنامه‌ها، این اقدامات انگیزه‌‌ی یکسانی داشته‌است.
خود آقای امینی هم درباره‌ی این انگیزه به دویچه‌وله چنین می‌گوید: «آنچه اکنون روی داده فقط مربوط به من نیست، بلکه مربوط است به رهبران و روسای دینی اهل سنت. دلایل این گونه توقیف‌ها را به ما فعلا نگفتند. ما این مسئله را پیگیری خواهیم کرد. چونکه هر فرد ایرانی دو شناسنامه دارد، یکی برای داخل کشور و دیگری برای خارج از کشور».

هیچ نظری موجود نیست: