۱۳۸۹ آذر ۳, چهارشنبه

ابراز نگرانی آژانس از ادامۀ فعالیت های ناروشن در عرصۀ سوخت هسته ای



نوشتۀ فواد روستائی
آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ادامۀ نگرانی خود از احتمال فعالیت هائی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به سوخت هسته ای مورد نیاز در تولید یک موشک تأکید کرده است.
بر اساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران در اواسط ماه نوامبر جاری برای مدتی فعالیت های غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورده است.
در گزارش جدید که به گفتۀ خبرگزاری رویترز گزارشی محرمانه است اما نسخه هائی از آن به دست رسانه ها از جمله این خبرگزاری رسیده است توضیحی در مورد علل این تعلیق و مدت زمان آن داده نشده است.
در بخش دیگری از این گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ادامۀ نگرانی خود از احتمال فعالیت هائی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به سوخت هسته ای مورد نیاز در تولید یک موشک تأکید کرده است.
برغم تعلیق موقت غنی سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز، حجم کل اورانیوم با غنای پائین در ایران به ٣١٨٠ کیلوگرم رسیده است. کارشناسان مسائل هسته ای می گویند این مقدار اورانیوم با غنای پائین برای ساختن دست کم دو بمب کافی است به شرط آن که بر میزان غنای آن افزوده شود.
در آمریکا، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجۀ این کشور در واکنش به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به چالش کشیدن جامعۀ بین المللی و سیاست "منع گسترش هسته ای" گفت مسألۀ اساسی در این گزارش این است که ایران کماکان به عدم اجرای تعهدات خود در مقابل جامعۀ بین المللی ادامه می دهد.
سرانجام این که در پی انتشار این گزارش، علی اصغر سلطانیه، نمایندۀ جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، وجود هرگونه مشکلی در فعالیت های هسته ای این کشور را تکذیب کرد. علی اصغر سلطانیه گفت در روند غنی سازی اورانیوم در ایران مطلقاً مشکلی وجود ندارد و این کار بدون کوچک ترین وقفه ای ادامه دارد. علی اصغر سلطانیه افزود در هر تأسیسات صنعتی ممکن است چند ماشین از کار بیفتد و کار را از سر گیرد و این امری کاملاً عادی است.
  

هیچ نظری موجود نیست: