۱۳۸۹ آذر ۱, دوشنبه

رئیس رکن اطلاعات ستاد ارتش اسرائیل: «درجنگ آینده، دشمن ممکن است تل آویو را هدف قراردهد»


  

«احتمال بسیار وجود دارد که اگر جنگ دیگری درگیرد، این بار تل آویو و شهرک های اطراف آن که بزرگترین ناحیه جمعیتی اسرائیل می باشد، هدف حملات هوائی و موشکی دشمن قرار گیرد و تلفات بسیاری به بار آید». 
این ارزیابی ژنرال عاموس یادلین رئیس رکن اطلاعات ستاد کل ارتش اسرائیل است که دوره خدمت او در این سمت امروز (دوشنبه اول آذرماه – 22 نوامبر) به پایان می رسد و احتمال خوبی وجود دارد که به سمت رئیس سرویس امنیت خارجی اسرائیل (موساد) منصوب گردد.
او در سخنان خود، جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین خطر امنیتی برای اسرائیل توصیف کرد و گفت: «سخن، تنها از توان هسته ای رژیم ایران نیست، بلکه جمهوری اسلامی همانند اختاپوس یازوهای خود را به هر سوئی که احتمال فعالیت علیه اسرائیل وجود دارد دراز می کند».
سران و فرماندهان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تا کنون بارها تهدید کرده اند که اگر جنگی رخ دهد، بیشترین آسیب را به اسرائیل وارد خواهند آورد. همچنین حزب الله لبنان که بیش از پنجاه هزار فروند راکت و موشک کوتاه برد از جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده، تهدید می کند که اسرائیل را ویران خواهد ساخت.
در گزارش های دیگر نیز گفته شده که حماس اخیرا موشک هائی با برد بیشتر دریافت کرده که اگر از نوار غزه شلیک شود، ممکن است تل آویو و مراکز جمعیتی اطراف آن را نیز هدف قرار دهد.
«اسرائیل ممکن است از چند جبهه مورد حمله قرار گیرد»
هیات وزیران اسرائیل روز گذشته (یک شنبه) ژنرال یادلین را برای تودیع به نشست هفتگی خود دعوت کرد. رئیس رکن اطلاعات در این نشست به ارزیابی اوضاع امنیت خارجی کشور پرداخت و از جمله گفت: «اسرائیل از یک قدرت بازدارنده بسیار قوی برخوردار است که دشمنان را از تعرض نسبت این کشور باز می دارد. ولی سکوتی که هم اکنون در مرزهای کشور برقرار است نباید موجب اشتباه گردد؛ بلکه به عکس، دشمنان اسرائیل همچنان به تقویت خویش ادامه می دهند و به قدرتمندی بیشتری می رسند».
به دنبال تهدیدهای جنگی سران حکومت ایران علیه اسرائیل، ژنرال یادلین نیز ارزیابی کرد که در صورت وقوع درگیری جنگی جدید، این احتمال وجود دارد که اسرائیل از چند جبهه هدف حمله قرار گیرد. دولت سوریه، حزب الله لبنان و گروه حماس در نوار غزه همه و همه به عنوان عوامل تخریبی جمهوری اسلامی ایران عمل می کنند و اگر ایران با اسرائیل وارد نبرد شود، بر آن ها نیز فشار خواهد آورد به این درگیری مسلحانه به پیوندند و آن ها هم اسرائیل را هدف قرار دهند.
به گفته کارشناسان نظامی و سیاسی، این احتمال نیز وجود دارد که سوریه، یا حماس و یا حتی حزب الله نیز صلاح ندانند به تعرضات جنگی ایران علیه اسرائیل بپیوندند، زیرا از زیان سنگینی که ممکن است به آن ها وارد آید کاملا آگاه هستند.
در گزارش های روزهای اخیر گفته شده بود که گروه حماس در غزه، هنگامی که حدود دو سال پیش هدف حملات موسوم به "عملیات سرب گداخته" قرار گرفت، از حزب الله در لبنان خواسته بود که به جنگ علیه اسرائیل بپیوندد تا از فشار بر حماس کاسته شود. ولی حزب الله این خواسته را رد کرد، زیرا می دانست که اگر چنین کند، چه تلفات و زیان های سهمگینی متحمل خواهد شد.
همچنین این احتمال قوی وجود دارد که اگر جمهوری اسلامی ایران از سوریه خواستار شود به جنگ علیه اسرائیل بپیوندد، دولت دمشق این خواسته را قاطعانه رد کند، زیرا با توجه به ضعف چشمگیر ارتش سوریه، پرزیدنت بشار اسد می داند که موجب چه فاجعه ای برای کشور و مردم خویش خواهد شد.
جانشین یادلین، فرمانده تیپ چتربازان ارتش اسرائیل
با این همه، ارتش اسرائیل باید همیشه امکانات مختلف را در نظر بگیرد و حتی خود را برای وضعی آماده سازد که نه تنها از سوی ایران (در شرق)، بلکه از جانب سوریه (شمال شرق)، حزب الله لبنان (شمال) و حماس (در جنوب) هدف حمله قرار گیرد.
ارتش اسرائیل خود را برای جنگ در چندین جبهه نیز آماده کرده و تمرینات دفاع غیرنظامی (مردم پشت جبهه) نیز که در سال های اخیر در اسرائیل انجام شده، این احتمال را منظور کرده و خود را برای رویاروئی با آن آماده ساخته است.
ژنرال یادلین در سخنان روز گذشته خود در هیات دولت افزوده گفت: «پیکار دیگری نیز جریان دارد که موجودیت اسرائیل را مورد تهدید قرار داده و سرویس های اطلاعاتی کشور و دیگر نهادهای ملی با آن رویاروئی می کنند».
توضیحات بیشتری درباره ماهیت این پیکار انتشار نیافت.
در نشست هیات دولت، اهود باراک وزیر دفاع، ژنرال یادلین را که پس از چهل سال خدمت صادقنه ارتش را ترک می گوید، مورد تحسین بسیار قرار داد و گفت: در دوران خدمت او به عنوان رئیس رکن اطلاعات ستاد ارتش، این نهاد بسیار پیشرفت کرده و توان آن در گردآوری اطلاعات نظامی و ارزیابی امور جنگی تقویت بسیار شده و این رکن به اعلا درجه پیشرفت خود رسیده است.
باراک گفت: «ارزیابی هائی که از جانب ژنرال یادلین به دولت ارائه شده، همیشه از عمق و دور اندیشی و درستی و دقت برخوردار بوده است».
وزیر دفاع یادآوری کرد که ژنرال یادلین در طول چهار دهه خدمت خود در ارتش، ماموریت های حساس انجام داده است. او خلبان نیروی هوائی اسرائیل بود، به مقام فرماندهی رسید، در پست وابسته نظامی اسرائیل در ایالات متحده خدمت کرد و پس از آن فرمانده دانشکده افسری بود.
جایگزین ژنرال عاموس یادلین در سمت رئیس رکن اطلاعات ستاد ارتش، آویو کوخاوی خواهد بود که 46 سال دارد و 30 سال در ارتش خدمت کرده و درجه سرتیپی دارد و از امروز (دوشنبه) رتبه سرلشگری به او اعطا می شود. آخرین مقام او فرماندهی تیپ چتربازان اسرائیل بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: