۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

مشاور پیشین اوباما : کردستان عراق تا سال 2016 مستقل می شود


وی با تقدیر از اوضاع اقتصادی کردستان گفت
امریکا باید از کردهای عراق حمایت کند چرا که آنها یک متحد سکولار هستند . خنا افزود او معتقد است امریکا که با استقلال
 iraqi_kurdistan.jpg

به مانند همیشه ایران تنها مخالف احتمالی خواهد بود، این بحث همیشه در محافل امریکایی وجود داشته است. 

دبی – العربیه.نت 
پاراگ خنا مشاور پیشین انتخاباتی باراک اوباما رئیس جمهور امریکا بر این باور است که کردهای عراق تا  
سال 2016 استقلال دست خواهند یافت . و کشورهای عراق، ترکیه و سوریه که اکنون با تشکیل یک کشور 
کرد مخالف هستند این واقعیت را خواهند پذیرفت . پايگاه اينترنتی روزنامه انگليسی زبان طی گزارشی از اربيل در این باره نوشت، خنا در کتابش با عنوان جهان دوم امپراتوری و نفوذ در نظم جدید جهانی که در سال 2008 منتشر شد پیش بینی کرد کردها تا سال 2016 مستقل و بیست هزار سرباز امریکایی در آن 
زمان در کردستان مستقر می شوند. وی با تقدیر از اوضاع اقتصادی کردستان گفت امریکا باید از کردهای عراق حمایت کند چرا که آنها یک متحد سکولار هستند . خنا افزود او معتقد است امریکا که با استقلال 
کردستان بزرگتر، دربرگیرنده بخش هایی از ایران، ترکیه، سوریه و عراق، مخالف است، برای حمایت از استقلال کردستان عراق متقاعد می شود . مشاور انتخاباتی اوباما همچنین درباره حمایت کشورهای همسایه کردستان عراق نیز از این استقلال ابراز امیدواری کرد. 
ایران تنها مخالف احتمالی 
خنا افزود من معتقدم ترکیه سوریه و عراق مشوق هایی را برای حمایت از این استقلال دریافت می کنند اما درباره حمایت ایران از این استقلال چندان اطمینان ندارم . 
وی ادامه داد با این که ایران به لحاظ سنتی مشاجره کمتری با کردها داشته است یکی از اقدامات کلیدی روشن شدن این موضوع است که مرزهای کردستان مستقل تنها به کردستان عراق محدود باشد و نه کشورهای اطراف آن. 
خنا ادامه داد نفت و گاز کردها می تواند نقش تعیین کننده ای در جلب حمایت کشورهای همسایه اش از این استقلال ایفا کند. 
این نویسنده در کتاب خود آورده است بازرگانان ترکیه به شکلی مطلوب از توسعه کردستان سود می برند و پس از آن که کردستان و عراق به عنوان منابع جدید مهم انرژی به اروپا معرفی شوند کردستان عراق به عنوان یک کشور به مسیر مهمی برای انتقال انرژی غرب تبدیل می شود اگر احداث خط لوله نابوکو ادامه یابد این خط لوله مجرای مهمی برای انتقال انرژی کردستان و عراق خواهد بود. 
نابوکو خط لوله گاز پیشنهادی است که گاز را از ترکیه به اتریش منتقل می کند و انتظار می رود وابستگی اروپا را به گاز روسیه کاهش دهد انتظار می رود کردستان با سه تا شش تریلیون متر مکعب ذخایر گازی به یکی از تامین کنندگان اصلی این خط لوله تبدیل شود. 
خنا توسعه ذخایر نفت و گاز کردستان عراق را برای آینده این منطقه بسیار مهم می داند وی با دیدگاه حال حاضر بسیاری از سیاستمداران کرد که معتقدند دبی الگوی ایده الی برای اقتصاد کردهاست مخالف است. 
خنا گفت دبی الگوی منطقی و معقولی برای کردستان نیست توسعه دبی بر اساس توسعه املاک و مستغلات بوده است درحالی که نفت کردستان به دنبال حفظ فضای پایدار سیاسی برای رشد اقتصادی و تحکیم خودمختاری اش است . 
خصومت آمریکا با ایران ادامه می یابد 
خنا ادامه داد من معتقد نیستم ادامه کار اوباما به عنوان رئیس جمهور به تداوم خصومت او با ایران بستگی خواهد داشت در هر حال موضع امریکا در قبال ایران به عنوان یک موضع تاحدی تقابلی ادامه می یابد بنابراین ما در همان موقعیتی که دولت بوش رئیس جمهور پیشین امریکا قرار داشت باقی می مانیم . 
خنا یک تبعه امریکایی هندی تبار است که اکنون مدیریت ابتکار اداره جهانی را برعهده دارد. ابتکار اداره جهانی به پیشنهاد اندیشکده بنیاد امریکای جدید در امریکا تشکیل شد . وی به عنوان یک کارشناس روابط بین المللی شناخته شده و با چند اندیشکده دیگر مهم امریکا در سال های اخیر مشارکت داشته است

هیچ نظری موجود نیست: