۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

خبرنگار اسرائیلی با احمدی نژاد عکس گرفت وبا اعلام هویت خود، از اودرخواست پیام کرد



احمدی نژاد بسیار دوست دارد که در کانون توجه مردمان باشد و هنگامی که خبرنگار اسرائیلی به او نزدیک شد و پرسید که آیا می تواند با رئیس جمهوری ایران عکس یادگاری بگیرد، احمدی نژاد از او استقبال کرد و دست او را فشرد و در کنارش ایستاد تا عکاسان روی دگمه فشار آورند و نور فلاش، آن لحطه را همیشگی سازد.

البته احمدی نژاد نمی دانست که با یک روزنامه نگار اسرائیلی عکس یادگاری می گیرد. در لحظاتی که عکاسان و فیلمبرداران دوربین های خود را میزان می کردند، با او خوش و بش کرد و حتی لحظاتی نیز با هم خندیدند و همراهان احمدی نژاد هم که این خنده بلند را شنیدند، بی آن که بدانند سخن از چیست، برای خوش خدمتی و شاید هم به عنوان عرض ادب نسبت به ارباب، قهفهه زدند.
وقتی کار عکاسان و فیلمبرداران تمام شد، گزارشگر اسرائیلی نام خود را گفت و فاش ساخت که یک اسرائیلی است و از طرف یک روزنامه چاپ تل آویو به کنفرانس سران کشورهای "اکو" به استانبول فرستاده شده است. متاسفانه دوربین ها خاموش بود و کسی فیلم نگرفت که بدانیم احمدی نژاد چه واکنشی به این امر نشان داد.

روزنامه نگار اسرائیلی، سفیر نیز بوده است
سخن از یک گزارشگر مبتکر و جنجالی اسرائیل است که در گذشته نیز دوبار به ایران سفر کرده و با موتورسیکلت ایران را از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب درنوردیده و گزارش های جالبی برای روزنامه خود که آن روزها "یدیعوت اخرونوت" ידיעות אחרונות Yedi-ot Aharonot بود فرستاد که در اسرائیل با توجه رویرو شد.
او بوعز بیسموت
 בועז ביסמוט Boaz Bismouth نام دارد که دارای شهروندی فرانسوی نیز می باشد و با گذرنامه فرانسوی به ایران رفته بود. او در سال های اخیر نیز سفیر اسرائیل در کشور مسلمان موریتانیا بود که در آن هنگام با اسرائیل مناسبات دوستانه ای داشت، ولی به تدریج کمک های کلانی از ایران و برخی کشورهای اسلامی و عرب دریافت کرد و جناح های افراطی در آن کشور تقویت شدند که قطع روابط فیمابین را به دنبال داشت. گروه های افراطی موریتانیا که از جانب تندروهای عرب و اسلامی تقویت و پشتیبانی می شدند، افتراهای شدیدی بر سفیر اسرائیل وارد آوردند – تا آن که بالاخره مناسبات فیمابین به حداقل رسید.
بیسموت اکنون مدتی است که در روزنامه ییسرائل هیوم
 ישראל היום Yisrael Hayom کار می کند که یکی از یومیه های جدید اسرائیل است و به رایگان به دست مردم می رسد و از تیراژ بالائی برخوردار است.
این روزنامه او را برای تهیه خبر درباره کنفرانس سران کشورهای "اکو" به استانبول فرستاده شد. "اکو" سازمان اقتصادی و توسعه منطقه ای است که در دوران رژیم پیشین ایران و با تشویق و همکاری ایالات متحده برپا شد و امروز علاوه بر ایران، ترکیه و پاکستان که شرکای اصلی سازمان هستند، هفت کشور دیگر و از جمله افغانستان و جمهوری های مسلمان نشین پیشین اتحاد شوروی به آن پیوسته اند.
در این کنفرانس شمار زیادی از خبرنگاران منطقه و جهان برای تهیه گزارش شرکت داشتند و حضور خبرنگار اسرائیلی، علی رغم قد بلند بیسموت، توجه ویژه ای بر نیانگیخت.

احمدی نژاد برای خبرنگار اسرائیلی چه تعریف می کند که این
قدر همگان شاد هستند و همراه با آنان می خندند؟

او در شماره روز گذشته (جمعه 3 دی ماه – 24 دسامبر) روزنامه خود نوشت که به عنوان یک روزنامه نگار وظیفه خود می دانست به منابع خبری بسیار نزدیک باشد و توجه کرد که احمدی نژاد در کانون توجه همگان قرار دارد و از این رو به او نزدیک شد و به زبان انگلیسی به او گفت که مایل است یک عکس یادگاری بگیرد و احمدی نژاد بلافاصله این درخواست را پذیرفت و در کنار بیسموت ایستاد که ناچار بود برای آن که چهره او در کنار قیافه احمدی نژاد در عکس بیرون بیاید، سر خود را خم کند.
بیسموت هنگام عکس گرفتن، مانند همه روزنامه نگاران دیگر، کارت خبرنگاری را روی سینه خود داشت که با روبانی به دور گردن او آویخته شده بود و اگر کسی دقت می کرد می توانست نام او و اسم روزنامه اش را روی کارت به حروف انگلیسی بخواند.
بیسموت در روزنامه اش می نویسد که روز پنجشنبه در ساعات بامداد خود را به هتل محل اقامت احمدی نژاد رساند و مشاهده کرد که اعضای هیات ایرانی و دیپلمات های سفارت مشغول صرف صبحانه هستند. به آن ها نزدیک شد و به یکی از دیپلمات ها لبخند زد و پرسید "خاویار ایرانی صرف می کنید؟» او هم لبخند زد و جوابی نداد. بیسموت سپس پرسید کنفرانس مطبوعاتی احمدی نژاد چه هنگام برگزار می شود – که به او پاسخ دادند ساعت شش شامگاه.
روزنامه نگاری اسرائیلی که دو بار به ایران رفته بود
بیسموت که فرانسوی زبان است، ولی طبعا انگلیسی را نیز به روانی صحبت می کند و پس از دو بار دیدار از ایران با فرهنگ ایرانی نیز آشنائی دارد، توانست با اعضای هیات ایرانی دوست شود.
بیسموت می نویسد: لحظه ای که احمدی نژاد برای عکس گرفتن با دیگر رهبران شرکت کننده در کنفرانس وارد تالار گردید، به او نزدیک شد و به انگلیسی گفت که می خواهد با او عکس یادگاری بگیرد و از آن جا که عکاسان ایرانی مودبانه از پذیرش درخواست وی خودداری کردند، او دوربین شخصی خود را بیرون آورد و از یکی از حاضران خواست عکس آن ها را بگیرد.
بیسموت می نویسد که در این فرصت از احمدی نژاد پرسید "با آقای سرکوزی چکار دارید؟" و احمدی نژاد گفت که "کاری به رئیس جمهوری فرانسه ندارد، اصولا او با هیچ کس کاری ندارد" و افزود "مسلما در چنین روزی!"
بیسموت در ادامه گزارش خود نوشت: «در پایان کنفرانس مطبوعاتی احمدی نژاد، دوباره به او نزدیک شدم و پرسیدم "به تهران برمی گردید؟" احمدی نژاد پاسخ مثبت داد و من به او گفتم "من هم به تل آویو باز می گردم، و افزودم "من خبرنگار اسرائیلی هستم. می دانید که می توان هم اسرائیلی بود و هم فرانسوی بود و در یک روزنامه اسرائیلی کار کرد" او نگاه شگفت زده ای به من انداخت. پرسیدم "آیا برای خوانندگان روزنامه من پیامی دارید؟" و احمدی نژاد گفت "ایران خواهان صلح و عدالت است"».
بیسموت می نویسد که از این جمله خوشش آمد و دست تشویق به پشت احمدی نژاد زد. افراد گارد محافظ او در این جریان دخالتی نکردند.
همان گونه که گفته شد، بوعز بیسموت با ایران و ایرانی آشنائی دیرین دارد. او در سال 1993 با یک موتورسیکلت مدرن و قوی به عنوان گردشگر به ایران رفت و سراسر آن کشور را درنوردید و مقاله های مشروحی درباره خاطرات خویش در روزنامه های اسرائیلی انتشار داد. او با گذرنامه فرانسوی به ایران رفته بود.
بیسموت که خوی ماجراجوئی دارد، پنج سال پس از آن (سال 1998) دوباره رهسپار ایران شد و از نقاط مختلف دیدن کرد و در سال 1997 نیز هنگامی که محمد خاتمی در مقام رئیس جمهوری ایران به پاریس رفته بود، با او دیدار و مصاحبه داشت.
او روز گذشته در روزنامه اش نوشت: «این بار نوبت آن بود که با احمدی نژاد دیدار کنم و با او عکس بگیرم».



هیچ نظری موجود نیست: