۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

اسراییل: ایران هنوز تا بمب اتمی چند سال فاصله دارد

موشه یعلون معاون نخست وزیر، و وزیر امور استراتژیک اسراییل

به گفتۀ معاون نخست وزیر اسراییل، مشکلاتی که در برنامۀ اتمی ایران به وجود آمده، احتمال دسترسی این کشور به سلاح هسته ای را چند سال به عقب انداخته است. وی با اشاره به آلودگی تأسیسات ایران به یک ویروس کامپیوتری، گفت که رژیم ایران باید میان ادامۀ برنامۀ اتمی و بقای خود، یکی را انتخاب کند".موشه یعلون معاون نخست وزیر، و وزیر امور استراتژیک اسراییل در رادیوی دولتی کشورش گفت: "برنامۀ اتمی ایران به یک سلسله مشکلات و چالش های فنی برخورد کرده و در نتیجه هنوز به موفقیت نرسیده است".
به باور آقای یعلون "این مشکلات در برنامۀ کار تأخیر ایجاد کرده و بنابراین هنوز به نقطۀ غیرقابل بازگشت نرسیده".
معاون نخست وزیر اسراییل توضیح دقیق تری در این مورد نداد اما گفت: "فکر می کنم فراتر از تحریم ها، تلاش های بیشتری انجام خواهد گرفت تا رژیم ایران متقاعد شود که باید میان ادامۀ برنامۀ اتمی و بقای خود، یکی را انتخاب کند". وی نگفت که منظور از تلاش های فراتر از تحریم ها چیست اما اضافه کرد که اگر برنامۀ ایران برای ساخت سلاح اتمی به ثمر برسد، "احتمالاً طی سه سال آینده خواهد بود".
موشه یعلون که قبلاً فرمانده نیروهای مسلح اسراییل بود، گفت که به عقیدۀ برخی تحلیلگران "تأخیرهای ایران در برنامۀ اتمی ناشی از یک ویروس کامپیوتری است که اخیراً شبکه های این کشور را آلوده کرده است".
منظور آقای یعلون ویروس "استاکس نت" است که شبکه های الکترونیکی مراکز هسته ای ایران را آلوده کرد. بعضی صاحبنظران و همچنین برخی مقامات جمهوری اسلامی باور دارند که این ویروس توسط اسراییلی ها طراحی و به تأسیسات ایران منتقل شده است. البته دولت جمهوری اسلامی ادعا دارد که تمام مشکلات و خرابی های ناشی از این ویروس را به کلی رفع کرده است.
علاوه بر این، یک ماه قبل در تهران یکی از کارشناسان اتمی ایران به نام مجید شهریاری توسط افراد ناشناس به قتل رسید. مسئولان جمهوری اسلامی این ترور را نیز کار سرویس های جاسوسی اسراییل دانستند.
دولت اسراییل یقیین دارد که ایران در جهت ساخت سلاح اتمی تلاش می کند و این موضوع به گفتۀ موشه یعلون، نگران کننده ترین پرونده برای اسراییل است.
با این حال موشه یعلون با ابراز خوشحالی گفت: "در حال حاضر ایران ظرفیت تولید بمب اتمی ندارد و امیدوارم که هیچوقت به آن دست نیابد".

هیچ نظری موجود نیست: