۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

حکم اعدام حبیب الله لطیفی اجرا نشد




بی بی سی  : آخرین گزارش ها بیانگر اجرا نشدن حکم اعدام حبیب الله لطیفی، دانشجوی کرد ایرانی است.
آقای لطیفی قرار بود بامداد یکشنبه به جرم "محاربه" اعدام شود.
یکی از وکلای آقای لطیفی در گفت و گو با بی بی سی فارسی این خبر را تایید کرد.
خانواده آقای لطیفی و جمعی از مردم از شب گذشته در برابر زندان سنندج، محل اجرای اعدام، جمع شده بودند.
همزمان، تعدادی از فعالان حقوق بشر هم در بعضی از پایتخت های اروپایی در برابر سفارتخانه های ایران تحصن کرده بودند.
حکم اعدام آقای لطیفی نخستین بار در تابستان سال ۱۳۸۷ اعلام شده بود که با اعتراض وکلای او برای دادگاه تجدیدنظر ارسال شده بود اما در زمستان همان سال، دادگاه تجدید نظر نیز حکم اعدام را تایید کرده بود.
بنا به گفته چند گروه مدافع حقوق بشر در داخل و خارج ایران، پرونده آقای لطیفی برای تجدید نظر نهایی به دیوان عالی ایران هم ارجاع داده شده بود و این دیوان در بهار سال ۱۳۸۸ این حکم اعدام را مجددا تایید کرده بود.
به گفته آقای احمدی، علت بازداشت آقای لطیفی، حوادثی بوده است که در سال ۸۵ در سنندج روی داد و منجر به یک "آتش سوزی شده بود" و در پی آن چند نفر از جمله حبیب الله لطیفی، به اتهام محاربه بازداشت شده بودند.
او گفت که در زمان رسیدگی به پرونده آقای لطیفی، وکلای او نحوه بازرسی مربوط به اتهام حضور و دست داشتن آقای لطیفی در آن حوادث را "ناقص" ارزیابی کرده و خواستار تحقیقات بیشتر شده بودند.
سازمان عفو بین الملل، از سازمان های مدافع حقوق بشر با اشاره به نحوه محاکمه آقای لطیفی از ایران خواسته بود حکم اعدام او را لغو کند.
عفو بین الملل با اشاره به محاکمه آقای لطیفی در پشت درهای بسته و حضور نداشتن وکلای او در دادگاه، حکم صادر شده را غیرعادلانه نامیده است.


هیچ نظری موجود نیست: