۱۳۸۹ آذر ۲۸, یکشنبه

شیب ملایم قیمتها چند درجه است؟


در حالی كه در قانون هدفمندی یارانه‌ها بعد از اصلاحات مجلس افزایش قیمتها به صورت تدریجی و طی پنج سال پیش بین
ی شده بود، دولت در گام نخست افزایش سه سال را در یك شب اجرا كرد. براساس قیمتهای اعلام شده جدی، بهای بنزین به طور متوسط 3 برابر، گاز خودرو 10 برابر، برق 3برابر، آب 5 برابر، گاز خانگی 4 برابر و گازوئیل 9 برابر اعلام شده است

در حالی كه در قانون هدفمندی یارانه‌ها كه به تصویب مجلس رسیده، افزایش قیمت ها به صورت تدریجی و طی پنج سال پیش بینی شده بود، دولت در گام نخست افزایش سه سال را در یك شب اجرا كرد.
به گزارش خبرنگار «آینده» برا ساس قیمتهای اعلام شده جدید، بهای بنزین به طور متوسط 3 برابر، گاز خودرو 10 برابر ، برق 3 برابر، آب 5 برابر، گاز خانگی 4 برابر و گازوئیل 9 برابر اعلام شده است.
این قیمتها در حالی اعلام شده است كه با 40 برابر شدن قیمت آرد نان، بهای این كالا نیز احتمالا 5 برابر خواهد شد.
هر چند احتمالا دولت معتقد است مبلغ 44هزارتومان ماهانه به هر نفر، تكافوی این حجم افزایش قیمت را خواهد كرد.
افزایش این قیمتها در حالی اعلام شد كه پیش از این قرار بود افزایش قیمتها ظرف 5 سال انجام شود، اما اكنون قیمت بنزین به طور متوسط برابر با فوب خلیج فارس ارائه می شود و قیمت گاز طبیعی سی ان جی نیز معادل قیمت بین المللی فروخته می گردد.
قیمتهای برق و آب نیز فاصله چندانی با قیمتهای جهانی ندارند و قیمت آرد نیز معادل قیمتهای جهانی اعلام شده است و هم اكنون تنها قیمت گازوئیل نصف قیمت جهانی اعلام شده است.
بنابراین، با قیمتهای اعلام شده عملا 60 درصد حذف یارانه ها انجام شده است.
گفتنی است سایت آینده در گزارشی در آبان ماه این نوع افزایش قیمت را پیش بینی كرده بود:
در حالی كه نمایندگان مجلس هشتم قرار دادن مدت زمان پنج سال برای هدفمندی یارانه ها را یكی از دستاوردهای تغییرات مجلس در لایحه دولت عنوان می كنند، عملكرد دولت نشان داده است این زمان تعیین شده قرار است به حدود شش ماه كاهش پیدا كند.
 نمایندگان مجلس هشتم با تغییر لایحه دولت برای هدفمند كردن یارانه ها و قید زمان 5 سال برای خذف كامل یارانه ها، معتقد بودند توانسته اند حذف یارانه های انرژی را تدریجی كنند.
بر همین اساس، از مبلغ صدهزار میلیارد تومان كل یارانه انرژی كشور كه در حال حاضر مصرف می شود، نمایندگان مجلس تنها مجوز حذف 20 هزار میلیارد تومان را در سال اول داده بودند تا با افزایش تدریجی آن در هر سال، نهایتا كل صدهزار میلیارد تومان در پایان پنج سال حذف شده و هدفمند گردد.
در صورتی كه قانون هدفمندی یارانه ها به اجرا در می آمد، دولت موظف بود در سال نخست تنها 20هزار میلیارد تومان یارانه را حذف كند كه از این مبلغ ده هزارمیلیارد تومان آن قابل پرداخت به مردم در سال بود. یعنی ماهانه حدود 800 میلیارد تومان یارانه نقدی به كل مردم پرداخت می شد كه سهم هر نفر از این مبلغ حدود 13هزار تومان در ماه بود.
اما با شگرد به كار گرفته شده از سوی دكتر احمدی نژاد اجرای این قانون 8 ماه به تاخیر افتاد و مبلغ مذكور به سه برابر رقم پیش بینی شده در قانون افزایش یافته و به 40هزار و پانصد تومان رسید.
لازمه پرداخت این مبلغ در ماه به هر نفر، اختصاص مبلغ 2500 میلیارد تومان در ماه برای كل كشور و یا مبلغ 30 هزار میلیارد تومان در سال یارانه نقدی است و با توجه به اینكه 50 درصد دیگر از یارانه حذف شده به دولت، صنایع و بیمه ها اختصاص می یابد، بنابراین در شرایط فعلی مبلغ 60 هزار میلیارد تومان از مبلغ صدهزار میلیارد تومان كل یارانه انرژی حذف شده است.
بنابراین قاعدتا این بخش از یارانه ها كه قرار بود ظرف سه سال حذف شود، با تصمیم دكتراحمدی نژاد ظرف سه ماه حذف می شود.
از سوی دیگر دكتراحمدی نژاد در گفتگوی دیشب با شبكه اول سیما اظهار كرد مبلغ یارانه نقدی در سال جدید افزایش می یابد، اگر دولت مبلغ مذكور را با توجه به نرخ تورم و نارضایتی مردم از افزایش قیمتها پس از مرحله اول حذف یارانه ها از 40 هزار تومان فعلی به 68 هزار تومان در سال 1390 افزایش دهد، عملا كل مبلغ صدهزارمیلیارد تومان یارانه نقدی حذف خواهد شد، یعنی جراحی اقتصادی كه قرار بود ظرف 5 سال انجام شود، ظرف 6ماه صورت می گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: