۱۳۸۹ دی ۷, سه‌شنبه

احمدی‌نژاد: ادامه مسیر قبل، راه گفت‌وگو با ۱+۵ را خواهد بست



محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران
۱۳۸۹/۱۰/۰۷









محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور اسلامی ایران روز سه‌شنبه گفت اگر غرب «اقدامی در ادامه مسیر قبل» انجام دهد این امر راه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ را خواهد بست.

وی که در جریان اولین سفر استانی هیئت دولت به استان البرز سخن می‌گفت خطاب به کشورهای غربی گفت: «شما که می‌گویید می‌خواهیم همکاری کنیم اگر یک حرفی بزنید که از آن بوی دشمنی می‌آید، اقدامی بکنید که ادامه مسیر قبل است، این کار را مشکل خواهد کرد و راه را خواهد بست.»

این سخنان محمود احمدی‌نژاد پس از آن بیان می‌شود که وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه هفته گذشته تحریم‌های تازه‌ای را علیه شرکت‌ها و بانک‌های مرتبط با سپاه پاسداران، کشتیرانی جمهوری اسلامی و بخش انرژی ایران وضع کرد.

اعلام تحریم‌های تازه علیه مسئولان جمهوری اسلامی در آستانه مذاکرات هسته‌ای استانبول پس از آن صورت می‌گیرد که حزب دمکرات بعد از انجام انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر گذشته اکثریت خود را در کنگره آمریکا از دست داد و تعداد نمایندگانش در سنا نیز کاهش یافت.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای با استقبال از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، بر ایستادگی ایالات متحده و جامعه جهانی در کنار مردم ایران تأکید کرد.

رییس جمهور ایران در سخنرانی روز سه شنبه خود خطاب به کسانی که از آنان به عنوان «دشمنان» یاد کرد گفت که «امروز دشمنان دو راه بیشتر ندارند راه اول ادامه مسیر قبلی است، یعنی این‌که تحریم کنند، قطعنامه بدهند و نتیجه این موضوع نیز از قبل معلوم است.»

وی «راه دوم» را راه همکاری و تعامل عنوان کرد.

آقای احمدی‌نژاد افزود: «برخی از آن‌ها پیام داده‌اند که می‌خواهیم همکاری کنیم، ما از همکاری استقبال می‌کنیم در تهران، استانبول، برزیل روی اصول گفت‌وگو کنید. اما از کسانی که پیام همکاری می‌دهند انتظار نداریم که کار و رفتاری را انجام دهند که از آن بوی دشمنی و کینه‌ورزی بیاید.»

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت همراه با آلمان، موسوم به گروه پنج به علاوه یک، پس از چهارده ماه وقفه در گفت‌وگوها، اوایل دسامبر مذاکرات با ایران را در ژنو از سر گرفتند و قرار شد دور بعدی گفت‌وگوها، ماه آینده میلادی در استانبول دنبال شود.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که بر روی زمان برگزاری نشست بعدی هنوز توافقی صورت نگرفته و رایزنی‌ها در این باره ادامه دارد. وی افزوده‌است که محدوده زمانی این مذاکرات اواخر ژانویه یا اوایل بهمن ماه است.

آقای مهمان‌پرست روز سه‌شنبه در خصوص اظهارات وزیر خارجه آمریکا در رابطه با لزوم فشار بر ایران برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود گفت که «اظهارات کلینتون کمکی به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات ایران و ۱+۵ نمی‌کند.»

جمهوری اسلامی ایران از سوی کشورهای غربی متهم به دنبال کردن برنامه ساخت سلاح هسته ای در پوشش فعالیت های غنی سازی اورانیوم است ولی تهران این فعالیت ها را صلح آمیز می داند.

تهران تاکنون با چهار دور تحریم های شورای امنیت سازمان ملل روبرو شده است و برخی از کشورهای غربی نیز تحریم های یکجانبه ای بر ضد ایران اعمال کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: