۱۳۸۹ مرداد ۷, پنجشنبه

امیدواری آمریکا به از سرگیری مذاکره گروه 1+5 با ایران


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هدف تحریم ها را تغییر خط مشی هسته ای ایران دانست
دولت آمریکا ابراز امیدواری کرده است که دیپلمات های ارشد پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در ظرف چند هفته آینده با نماینده ایران درباره برنامه اتمی این کشور مذاکره کنند.
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه، ۶ مرداد (۲۸ ژوئیه) اعلام کرد که ایالات متحده در حال بررسی پاسخ کتبی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس دوشنبه از تحویل نامه ایران، به یوکیا آمانو، مدیرکل این آژانس خبر داد و گفت که این نامه حاوی پاسخ جمهوری اسلامی درباره تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است.
این در حالیست که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، چهارشنبه گفت که ایران موافقت کرده که در صورت پذیرش طرح مورد نظرش برای مبادله سوخت اتمی با غرب، غنی سازی اورانیوم تا حد ۲۰ درصد را متوقف کند.
دولت ایران رسما این خبر را تایید نکرده است.
اورانیوم با غنای ۹۰ درصد در ساخت سلاح اتمی کاربرد دارد، اما ایران با رد اتهام های غرب می گوید که برنامه اتمی اش صلح آمیز است.
آقای کراولی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه گفت که ایران در گذشته نیز پیشنهادهایی را در رابطه با برنامه غنی سازی اش ارائه کرده که همگی مشروط به شرایط سنگینی بوده است.
این مقام آمریکایی در عین حال بر تمایل ایالات متحده به مذاکره چندجانبه هسته ای با ایران تاکید کرد.
او گفت: "ما امیدواریم که در ظرف چند هفته آینده ملاقاتی مانند دیداری که در اکتبر گذشته داشتیم، انجام دهیم."
نمایندگان آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه اکتبر گذشته در ژنو سوئیس با سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد اتمی ایران دیدار کردند که طی آن ایران به طور اصولی با طرح مبادله سوخت با غرب موافقت کرد اما سپس مخالفت خود را با آن اعلام کرد.
ایران سپس در ماه ژوئن پس از میانجیگری ترکیه و برزیل موافقتش با مبادله سوخت اتمی را اعلام کرد که آمریکا و قدرت های بزرگ آن را رد کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا چهارشنبه از تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران دفاع کرد و هدف آن را تغییر خط مشی اتمی هیات حاکمه ایران دانست.
اتحادیه اروپا و کانادا نیز این هفته تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را تشدید کردند.
بانک ملی ایران و کلیه شعب و موسسات وابسته به آن از جمله بانک آریان، شرکت آسا، بانک کارگشایی، شرکت سرمایه گذاری بانک ملی ایران، چاپخانه بانک ملی، شرکت توسعه سرمایه گذاری سیمان، شرکت سیمان شمال، شرکت سیمان مازندران و نساجی مازندران از جمله موسساتی هستند که مشمول تحریم های تازه اتحادیه اروپا قرار گرفته اند.
در همین رابطه، اسفندیار رحیم ‌مشایی، از دستیاران ارشد رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه تحریم های بین المللی را بی فایده دانست.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسفندیار رحیم ‌مشایی گفت: "درست است که آمریکا توانست در شورای امنیت با زور چند امضا جمع کرده و قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند اما صدور قطعنامه آمریکایی علیه ایران، آمریکا را موجه نکرده و چهره‌ ایران را در عرصه‌ی بین ‌المللی مخدوش نمی ‌کند."
او همچنین گفت: "ملت و دولت ایران اهل مذاکره است؛ چون ملتی فرهنگی است. دولت ایران همیشه اهل مذاکره بوده و در آینده نیز این ‌گونه خواهد بود. در واقع اعمال تحریم به این دلیل است که می ‌خواهند ما از موضع ضعیف ‌تر با آن‌ها برخورد داشته باشیم."
از سوی دیگر، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، نیز در دیدار با "اولیور گروگن" سفیر جدید ایرلند در تهران از تحریم های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران انتقاد کرده و خواهان توسعه روابط کشورش با "یک اروپای مستقل" شده است.
آمریکا و قدرت های بزرگ از کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای انتقال دیدگاه های خود به طرف ایرانی استفاده می کنند.
خانم اشتون چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که قدرت های بزرگ تمایل دارند که مذاکره با ایران هرچه زودتر شروع شود و محور مذاکرات برنامه اتمی ایران باشد.

هیچ نظری موجود نیست: