۱۳۸۹ مرداد ۱, جمعه

آتش‌سوزی گسترده در بازار تاریخی کرمان


  آتش‌سوزی گسترده در بازار تاریخی شهر کرمان به دلیل اتصال برق و انبارداری غیراصولی ده‌ها حجره پنبه و پشم کاروانسرای “جر” کرمان را طعمه حریق گسترده کرد.

آفتاب: آتش‌سوزی گسترده در بازار تاریخی شهر کرمان به دلیل اتصال برق و انبارداری غیراصولی ده‌ها حجره پنبه و پشم کاروانسرای “جر” کرمان را طعمه حریق گسترده کرد.

بازار تاریخی شهر کرمان عصر پنجشنبه طعمه حریق شد و بخش عمده کاروانسرای “جر” که یکی از ۱۱ کاروانسرای این مجموعه است، در آتش سوخت.

این کاروانسرا دارای ۶۱ حجره است که حجره های سالم این کاروانسرا تبدیل به انباری شده اند و نیمی از این حجره ها نیز مخروبه هستند.

اتصالی برق دلیل اصلی آتش‌سوزی

این آتش‌سوزی به قدری گسترده بود که ۳۰ حجره این کاروانسرا که مملو از پنبه، اسفنج و پشم بود در دقایق ابتدایی آتش سوزی طعمه حریق شد.

دلیل این آتش سوزی اتصالی دستگاه پنبه زنی حین کار توسط دو کارگر افغانی گزارش شده است و قبل از اینکه ماشینهای آتش نشانی به محل حادثه برسند بخش عظیمی از این کاروانسرای تاریخی و منحصر بفرد کرمان طعمه حریق شد.

نکته قابل توجه در زمان حادثه این بود که در اوج آتش سوزی چند دستگاه لودر در بخش دیگری از کاروانسرا اقدام به تخریب قسمتهای باقیمانده کاروانسرای جر کردند که دلیل این اقدام آن هم درحالی که سوی دیگر کاروانسرا درحال آتش گرفتن بود کاملا مجهول باقیمانده است.

هرچند که اکثر کاروانسراهای مجموعه بازار تاریخی کرمان طی سالهای اخیر با بی توجهی مسئولان مخروبه شده و به محل تجمع معتادان تبدیل شده اند اما در میان کاروانسراهای بازار کرمان مسلما کاروانسرای “ناظر صالح” یا همان “جر” یکی از اسفناکترین روزهای خود را شاهد است و عملا تبدیل به مخروبه شده است.

این کاروانسرا که در دوران قاجاریه ساخته شده است در مجاورت راسته بازارهای کفش فروشان، پنبه فروشان و طلا فروشان است و به صورت ویژه این کاروانسرا به فروش پنبه اختصاص دارد که به دلیل مخروبه شدن نیمی از حجره های بازار در سالهای اخیر به انبار پنبه و پشم تبدیل شده است و نگهداری غیراصولی حجم انبوهی از این الیاف در کنار گرمای این روزهای شهر کرمان و سیم کشیهای غیراصولی بازار موجب شد این بنای تاریخی و منحصر بفرد طعمه یکی از بزرگترین آتش سوزی های چند سال اخیر کرمان باشد.

هر چند بارها توسط مسئولان آتش نشانی در خصوص خطرات ناشی از انبارداری های غیرمجاز در بازار کرمان هشدار داده شده است اما آتش سوزی گسترده این کاروانسرا در مرکز شهر کرمان سرانجام بر گفته های مسئولان آتش نشانی کرمان صحه گذاشت البته بر اثر این آتش سوزی میلیونها تومان سرمایه نیز به همراه کاروانسرای “جر” نابود شد.

یکی از شاهدان آتش سوزی بازار کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: در یکی از حجره های کاروانسرا که کاربری انبار پنبه داشت آتش سوزی رخ داد، در ابتدا دو کارگر افغانی این حجره مغازه داران اطراف را خبر کردند اما به دلیل اینکه کپسول آتش نشانی در راسته پنبه فروشان نبود خیلی زود آتش به دیگر قسمتهای حجره گسترش یافت.

وی افزود: وزش باد در حین آتش سوزی موجب شد این حریق به سرعت به سایر حجره ها هم گسترش یابد که گرمای شدید هوا در درون کاروانسرا هم یکی دیگر از عوامل گسترش آتش سوزی بود.

وی ادامه داد: در همان ابتدا با آتش نشانی کرمان تماس گرفتیم که دقیقا ۲۰ دقیقه بعد اولین ماشین آتش نشانی به محل حادثه آمد اما کنترل آتش به دلیل وسعت آتش سوزی از دست ماموران خارج شد و چند دقیقه بعد ماشینهای آتش نشانی دیگر هم وارد صحنه آتش سوزی شدند.

یکی دیگر از شاهدان این آتش‌سوزی، گفت: با وجود اینکه حجره داران بلافاصله با کمک ماموران آتش نشانی برخی از حجره‌ها را از پنبه خالی کردند اما به دلیل انبار شدن میزان زیاد پنبه روی هم خاموش کردن آتش، چندین ساعت طول کشید و درنهایت خسارت زیادی هم به حجره داران وارد شد.

وی گفت: یکی از مسائلی که موجب تعجب بسیاری از مردم حاضر در صحنه شده بود این بود که درحالیکه آتش راسته پنبه فروشان در غرب، کاروانسرا را فرا گرفته بود چند لودر در همان زمان در قسمت شرقی درحال تخریب بخشی از کاروانسرای جر بودند که با مخالفت مردم هم مواجه شد اما به رغم مقاومت مردم، تخریب ادامه یافت.


مدیرعامل آتش نشانی کرمان در خصوص این حریق در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با اینکه در گذشته هم بارها نسبت به انبارداری های غیراصولی در بازار کرمان به اصناف و بازاریان هشدار داده بودیم کسی به این هشدارها توجه نکرد و درنهایت هم شاهد بروز آتش سوزی با این وسعت در کاروانسرای جر هستیم.

علی کردی یکی از مهمترین خطرات بازار کرمان را سیم کشی برق نامناسب و وجود دهها انبار غیراستاندارد در این بازار دانست و گفت: هیچ گونه اصول انبارداری و نکات ایمنی در این انبارها رعایت نمی شود و اصناف برای استفاده حداکثری از فضای این انبارها که در واقع حجره های قدیمی بازار هستند اصول چیدمان را رعایت نمی کنند.

وی افزود: نکته قابل توجه در این آتش سوزی این بود که حتی یک کپسول آتش نشانی هم در راسته بازار پنبه فروشان وجود نداشت و مردم هم برای اطفاء حریق آگاهی لازم را نداشتند.

کردی گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته آتش سوزی حین کار دو کارگر افغانی در یکی از حجره های پنبه فروشی و به دلیل اتصالی یک دستگاه پنبه زنی روی داده است.

وی افزود: این کارگران توان خاموش کردن آتش را نداشته اند و پس از اینکه آتش گسترش یافته است، چندین دقیقه را هم صرف اطلاع رسانی به دیگر افراد کرده اند و در این دقایق آتش به مرحله ای رسیده بود که کنترل آن توسط مردم وجود نداشته است.

کردی افزود: پس از ورود ماشینهای آتش نشانی این حریق گسترده که به سایر حجره های پنبه و الیاف سوختنی گسترش یافته بود کنترل شد، اما این بازار دارای انبارهای متعدد اینچنینی است و ساماندهی انها الزامی است.

وی یکی از مشکلات بازار کرمان را سیم کشی های غیر استاندارد توسط اصناف دانست و خواستار رسیدگی به وضعیت انبارداری و سیم کشی این بازار شد.

شهردار کرمان نیز که در محل حادثه حضور یافته بود در خصوص وقوع این آتش سوزی گسترده گفت: حریق متاسفانه به بخش عمده ای از حجره ها آسیب رسانده است چون در این حجره ها پنبه، پشم و اسفنج بدون رعایت نکات ایمنی در حجم بالایی انبار شده بود.

ابوالقاسم سیف اللهی افزود: آتش پس از ورود آتش نشانی مهار شد و صدمات جانی نیز در پی نداشت.

وی تصریح کرد: متاسفانه بخش عمده ای از کاروانسرای جر تخریب شده است و در حقیقت این کاروانسرا در و پیکری ندارد و مغازه داران هم به همین دلیل حجره های آن را به محل نگهداری پنبه تبدیل کرده اند.

وی ادامه داد: چهار ماه پیش به اصناف و بازاریان کرمان در خصوص امکان حریق در این بازار به دلیل انبارداریهای غیراصولی هشدار داده بودیم اما کسی به این هشدارها توجهی نکرد.

سیف اللهی خاطرنشان کرد: این انبارها مانند بمب خفته در بازار هستند و باید هرچه زودتر برای ساماندهی این انبارها برنامه ریزی شود.

شهردار کرمان ادامه داد: در بازار تاریخی کرمان و در مرکز شهر تعداد زیادی از این انبارهای غیرمجاز وجود دارد که شایسته شان کرمان نیست.

کارشناس میراث فرهنگی کرمان نیز که در این آتش سوزی حضور داشت پس از اتمام آتش سوزی گسترده در بازار کرمان در کمال تعجب گفت: آتش سوزی مهار شده و بازار هم خسارت ندیده است.

بنی اسدی افزود: کاروانسرای جر مالکیت خصوصی دارد و قبل از این هم میراث فرهنگی بارها در خصوص مرمت آن به مالکان هشدار داده بود.

وی با اشاره به وجود مواد آتش زا در این کاروانسرا گفت: باید تدابیر لازم در راستای ساماندهی وضعیت این کاروانسرا اندیشیده شود.

دلیل حضور لودر در بخش شرقی کاروانسرا در حین آتش سوزی و تخریب قسمتی از این کاروانسرای تاریخی همچنان در ابهام قرار دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست: