۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

آمریکا صدور تحریم های اروپا و کانادا علیه جمهوری اسلامی را ستود



  هیلاری کلینتون وزیرخارجه و تیموتی گیتنر، وزیر خزانه داری ایالات متحده در بیانیه ای مشترک اقدام اتحادیه اروپا و کانادا در اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد را ستودند.

در این بیانیه مشترک ضمن استقبال از گام های اخیر متحدان آمریکا در اتحادیه اروپا و کانادا در اعمال تحریم های جداگانه علیه جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است که این اقدامات تحریم های مضاعفی را علیه بخش های مالی، بیمه، حمل و نقل، بازرگانی و انرژی و همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعمال می کند و مشخصا انزوای ایران را افزایش می دهد.
این بیانیه همچنین می گوید:«تمهیدات اخیر حاوی محدودیت های مهمی علیه توانایی ایران در استفاده از زیرساخت های حمل و نقل و عایدات بخش انرژی برای پیشبرد برنامه های هسته ای و موشکی خود است».

بیانیه مشترک وزیران خارجه و خزانه داری آمریکا می افزاید: «محدودیت های قوی و ممنوعیت ها علیه توانایی ایران در دسترسی به نظام بانکی و بازرگانی اروپا و کانادا، سیستم مالی بین المللی را در مقابل سوء استفاده جمهوری اسلامی ایران، محافظت می کند».

به نوشته بیانیه مشترک اخیر که روز دوشنبه صادر شد تحریم های اروپا و کانادا و تحریم های صادر شده از سوی آمریکا، تاکیدی است بر نگرانی های فزاینده جامعه بین الملل درباره برنامه اتمی تهران و سرباز زدن جمهوری اسلامی از احترام به تعهدات بین المللی خود.

در ادامه این بیانیه مشترک به تأثیرهای مشهود این تحریم ها در جهان اشاره می کند و می گوید اکنون شرکت ها در نقاط مختلف جهان برای پرهیز از ریسک بالای دخیل شدن در برنامه هسته ای و دیگر فعالیت های نامشروع ایران، با این کشور رابطه تجاری برقرار نمی کنند.

در این بیانیه به ادامه رابطه آمریکا با اتحادیه اروپا، کانادا، کشورهای ۵+۱ و دیگر متحدان و شرکای ایالات متحده در جهان تأکید می شود تا «فشاری مضاعف بر ایران وارد و از موثر بودن تحریم های فعلی اطمینان حاصل شود».

بیانیه مشترک وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا می گوید: «پیام به رهبران جمهوری اسلامی روشن است: به تعهدات خود پایبند باشید و یا با انزوای بیشتر و عواقب آن مواجه شوید».

دو وزیر دولت باراک اوباما می نویسند:« ما اقدامات صریح اتحادیه اروپا و کانادا را می ستاییم و از به وجود آمدن وضعیتی که چنین اقدامی را الزامی ساخته، متاسفیم».

آنان می گویند آمریکا به راه حل دیپلماتیک برای حل نگرانی های بین المللی درباره برنامه اتمی ایران پایبند است و تلاش برای مذاکره با ایران را ادامه می دهد و در انتظار پاسخ رسمی ایران به پیشنهاد ۵+۱ مبنی بر مذاکره باق می ماند.

خانم کلینتون و آقای گیتنر در بیانیه مشترک خود می نویسند: «ما بار دیگر رهبران ایران را به همکاری و مسئولیت پذیری و نه مقاومت و انزوای بیشتر، ترغیب می کنیم».

هیچ نظری موجود نیست: