۱۳۸۹ مرداد ۲, شنبه

حمایت ده ها عضو کنگره از گزینه نظامی اسرائیل در برابر ایران


قطعنامه های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای کاخ سفید لازم الاجرا نیست
بیش از ۴۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را امضا کرده اند که از حمله نظامی اسرائیل به ایران، در صورت عدم تغییر موضع اتمی تهران، حمایت می کند.
این نمایندگان که بر اساس گزارش ها همگی جمهوریخواه هستند از "حق اسرائیل برای دفاع از حاکمیت خود و حفاظت از جان و امنیت شهروندان اسرائیلی و استفاده از همه ابزارهای لازم برای مقابله و حذف تهدیدهای اتمی ایران" پشتیبانی کرده اند.
لوئی گومرت، یکی از نمایندگان ایالت جنوبی تگزاس پیش نویس این قطعنامه را تهیه کرده است و تا روز جمعه (یکم مرداد) ۴۶ عضو مجلس نمایندگان آن را امضا کرده اند.
حزب دموکرات در حال حاضر کنترل دو رکن کنگره - مجالس نمایندگان و سنا - را در دست دارد و مقام های ارشد این حزب درباره پیش نویس یادشده واکنشی نشان نداده اند.
بر اساس این پیش نویس، اگر هیچ راه صلح آمیزی "در طی مدت زمانی قابل قبول" برای مقابله خطر "فوری" ایران علیه موجودیت اسرائیل پیدا نشود، اسرائیل می تواند از هر وسیله ای حتی نیروی نظامی علیه ایران استفاده کند.
در این پیش نویس به موارد متعدد "تهدیدهای" لفظی ایران علیه اسرائیل با ذکر نقل قول و زمان آن اشاره شده است.
برای نمونه در آن گفته شده، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۵ در کنفرانس "جهان بدون صهیونیسم" گفته است: "انشا الله و کمک خدا بزودی شاهد جهانی بدون آمریکا و صهیونیسم خواهیم بود" و "رژیم اشغالگر از نقشه جهان محو می شود."
در این پیش نویس همچنین به نقل از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نوشته شده است که روابط واشنگتن و تل آویو "بیش از یک اتحاد استراتژیک" است و می افزاید آمریکا بدنبال جنگ با ایران نیست اما همه گزینه ها را برای خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی محفوظ می دارد.
دولت باراک اوباما هنوز درباره پیش نویس قطعنامه یادشده اظهار نظر نکرده است.
قطعنامه های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای کاخ سفید لازم الاجرا نیست و صرفا نظر این دو رکن کنگره را بیان می کند.
این در حالیست که اکثریت قریب به اتفاق اعضای کنگره، از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، در ماه ژوئن به تشدید تحریم های ایالات متحده علیه ایران رای مثبت دادند.

هیچ نظری موجود نیست: