۱۳۸۹ مرداد ۷, پنجشنبه

هشدار دیده بان حقوق بشر درباره وضع کبودوند محمد صدیق کبودوند در سال ۱۳۸۴ سازمان حقوق بشر کردستان را تاسیس کرد


محمد صدیق کبودوند
محمد صدیق کبودوند در سال ۱۳۸۴ سازمان حقوق بشر کردستان را تاسیس کرد
سازمان دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای، معالجه فوری محمد صدیق کبودوند، فعال مدنی و روزنامه نگار کرد و نیز آزادی او را خواهان شده است.
آقای کبودوند در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد. او یک سال بعد در دادگاه انقلاب تهران به جرم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل "سازمان حقوق بشر کردستان" و فعالیت در آن به ۱۱ سال حبس محکوم شد و هم اکنون در زندان اوین تهران محبوس است.
دیده بان حقوق بشر که دفتر اصلی اش در شهر نیویورک آمریکاست، چهارشنبه، ۶ مرداد (۲۸ ژوئیه) از احتمال سکته مغزی آقای کبودوند خبر داد.
این سازمان اعلام کرد: "به نظر می رسد که کبودوند در تاریخ ۱۵ ژوئیه در زندان دچار سکته مغزی شده و بنا به اظهارات خانواده وی تا کنون از دسترسی به معالجات پزشکی مورد نیاز محروم مانده است."
دیده بان حقوق بشر با استناد به نامه ای که می گوید آقای کبودوند از زندان منتشر کرده می نویسد که او دچار "سرگیجه های شدید و اختلال بخشی از مغز و اعصاب و اختلالات حسی، حرکتی و بینایی" شده، اما در درمانگاه زندان اوین بطور مناسب معالجه نشده است.
آن طور که این گروه مدافع حقوق بشر اعلام کرده، نسرین ستوده، وکیل آقای کبودوند، ۱۵ ژوئیه در این رابطه به مقام های قضایی شکایت کرد و خواهان معالجه فوری موکلش شد، ولی جوابی دریافت نکرده است.
جو استورک، معاون بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر، چهارشنبه گفت: "مقامات ایران پاسخگوی سلامت وی بوده و موظف هستند که امکان معالجات پزشکی مورد نیاز را برای او فراهم آورند."
آقای کبودوند از زمستان سال ۱۳۸۲ نشریه "پیام مردم" را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان های کردنشین ایران منتشر می کرد.
او در فروردین ماه سال ۱۳۸۴ "سازمان حقوق بشر کردستان" را تشکیل داد.
پرناز باغبان حسنی، همسر آقای کبودوند، سال گذشته در گفتگو با بی بی سی فارسی از دو بار سکته همسرش در دوران بازداشت و زندان خبر داده بود.
پرناز باغبان حسنی گفته بود: "آقای کبودوند روز ۲۸ دی ماه ۱۳۸۷، هجده روز پس از سکته دومش، با دستبند و به شکلی تحقیرآمیز به بیمارستان دولتی قلب در تهران منتقل شد".
محمد صدیق کبودوند طی سال های گذشته برنده چند جایزه بین المللی در زمینه حقوق بشر و روزنامه نگاری شده است.
او در مراسم سال ۲۰۰۹ "جوایز مطبوعات بریتانیا" به عنوان "روزنامه نگار بین المللی سال" برگزیده شد.
آقای کبودوند در زمستان سال ۱۳۸۷ نیز جایزه "هلمن – همت" سازمان دیدبان حقوق بشر را نیز به خود اختصاص داد.
دیده بان حقوق بشر همچنین در بیانیه روز چهارشنبه خود هشدار می دهد که ۱۶ "دگراندیش" کرد در ایران به اتهام مبارزه مسلحانه جدایی طلبانه در معرض خطر اعدام هستند.
اسامی فعالان یادشده به این قرار اعلام شده است: "زینب جلالیان، رستم ارکیا، حسین خضری، انور رستمی، محمد امین عبداللهی، قادر محمد زاده، حبیب الله لطیفی، شیرکو معارفی، مصطفی سلیمی، حسن طلعی، ایرج محمدی، رشید اخکندی، محمد امین اگوشی، احمد پولاد خانی، سید سمی حسینی و سید جمال محمدی."
ایران اردیبهشت امسال پنج نفر از جمله چهار کرد را به جرم "مبارزه مسلحانه" در زندان اوین تهران اعدام کرد.
این اقدام به شدت از سوی سازمان های مدافع حقوق بشر محکوم شد و تجمع های اعتراض آمیزی در خارج از ایران و نیز در شهرهای کردنشین ایران را در پی داشت.

هیچ نظری موجود نیست: