۱۳۸۹ مرداد ۱, جمعه

حامی سوئدی جمهوری اسلامی


  کارل بیلد (وزیر خارجه سوئد) هرچند با خیلی دیکتاتوری های خاورمیانه ملایم است، اما نگاه خوبی به اسراییل، تنها دموکراسی واقعی در منطقه ندارد.

وال استريت جورنال :جمهوری اسلامی یکی از خطرناک ترین تهدیدها برای صلح در منطقه و فراتر از خاورمیانه است. محمود احمدی نژاد که هالوکاست را رد می کند در حالی صاحب قدرت است که تهدید به محو اسراییل کرده است. این تهدید با تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به بمب اتمی بیشتر می شود. ضمن این که جمهوری اسلامی از جدی ترین حامیان حزب الله لبنان و حماس است.
اما این سوئد است که ایران را در حمایت دیپلماتیک خود دارد. بیشتر دموکراسی های غربی خواهان افزایش فشارها بر ایران هستند تا برنامه اتمی جمهوری اسلامی را متوقف کنند اما وزیر خارجه سوئد، کارل بیلد حاضر به همکاری نیست. حتی تلاش کرده گفت وگوهای اتحادیه اروپا برای تحریم بیشتر ایران را به هم بزند. وی در وبلاگ شخصی خودش، امکان تحریم های ایران بر اساس تحریم های شورای امنیت سازمان ملل را به چالش کشیده و اساس حقوقی آن را مشکل دار خوانده است. او حتی خواهان حمایت از معامله سوخت هسته ای با تهران با مشارکت ترکیه و برزیل شد که هر دو به قطعنامه دور چهارم تحریم های ایران رای منفی دادند. آن هم قرارداد مبادله سوخت اتمی که هیچ کمکی به توقف دستیابی ایران به بمب اتمی نخواهد کرد.

با توجه به تعریف کلاسیک سوئد از نهادهای بین المللی، این گونه زیر سوال بردن تصمیمات سازمان ملل، تناقض درونی است. در کشور اسکاندیناوی او، سازمان ملل جای خدا را گرفته است. دولت سوئد همواره فارغ از جهت گیری های سیاسی، مدافع تصمیمات سازمان ملل بوده و همواره راه حل بین المللی را انتخاب و حمایت کرده است.

سوئد همچنین از کشورهایی است که در گسترش و ترویج دموکراسی و جنبش های دموکراسی خواهانه در سرتاسر جهان حضور قوی دارد و یک ایران دموکراتیک می تواند به تنش های منطقه پایان دهد. اما آقای بیلد مانند رییس جمهوری آمریکا، باراک اوباما نه تنها از جنبش دموکراسی خواه ایران حمایت نمی کند که مسائلی چون حقوق بشر و آزادی ادیان در ایران را جدی نمی گیرد.

وقتی لنارت ساکردوس، عضو پارلمان سوئد به افزایش آزار مسیحیان در ایران اشاره کرد، آقای بیلد به او اطمینان داد موضوع را به طور جدی دنبال می کند و این موضوع در مجمع حقوق بشر سازمان ملل هم مطرح شد. در میان تمامی موسسات ذیربط سازمان ملل، شاید شورای حقوق بشر ناکارآمدترین آنها باشد چرا که تمامی اعضا فقط سعی در حمایت از یکدیگر دارند. حالا می توان هرنگاهی به گفته های آقای بیلد داشت ولی در مورد نقض حقوق بشر، برخورد درست و جدی با ایران نشده است.

همراه نشدن آقای بیلد در افزایش فشارها بر ایران که با خصومت تمام مردم خود را سرکوب می کند در تناقض با سوابق او در نظام های دیکتاتوری چون اتحاد جماهیر شوروی سابق است. وی خود را به عنوان مردی صلح طلب و شاهد آن، سال هایی است که به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در بالکان، کار و فعالیت کرده است.

اما نه تنها در موضوع ایران، که در مقیاس بزرگ تر و خاورمیانه، آقای بیلد نه تنها خیلی ملاحظه می کند، که با تنها دموکراسی واقعی در منطقه یعنی اسراییل، حاضر به همراهی نیست.

برای مثال پاییز گذشته یک روزنامه سوئدی داستانی منتشر کرده و اسراییلی ها را متهم کرد که اعضای بدن فلسطینی ها را سرقت می کنند. اما آقای بیلد حاضر نشد هیچگونه موضعی درباره این اظهارات ضد یهودی و سراسر دروغ بگیرد. زمانی هم که سوئد رییس دوره ای اتحادیه اروپا بود، سفر خود به اسراییل را کنسل کرد اما چند ماه بعد با خوشحالی راهی سوریه شد که یکی از بدترین دیکتاتوری ها در منطقه و از دوستان نزدیک ایران است.

در همان زمانی که آقای بیلد در دمشق بود، دیکتاتور سوریه، بشار اسد میزبانی همزمان محمود احمدی نژاد را هم برعهده داشت. ضمن این که رهبران حزب الله و حماس هم بودند. در جریان این دیدار، آقای بیلد هیچگونه موضعی درباره نقض حقوق بشر در سوریه و حمایت از تروریسم نکرد.

جریان حمله اسراییل به کشتی های امدادرسانی غزه هم یکی دیگر از بحران ها میان اسراییل و غزه بود. شاید خیلی ها با حسن نیت در آن کشتی بودند اما یکی از این کشتی ها توسط یک گروه حامی القاعده سازماندهی شده بود. در همان کشتی بود که اشعار اسلامی می خواندند و درباره کشتار یهودیان ترانه سر می دادند. پس از آن حادثه، آقای بیلد به سرعت راهی استانبول شد تا با دو سوئدی که در کشتی بودند، دیدار کند. به رغم تصاویر ویدیویی که نشان می دهد به اصطلاح فعالان صلح طلب به سربازان اسراییلی حمله کردند، آقای بیلد با سرنشینان کشتی همدردی کرده و به سرعت اسراییل را محکوم کرد.

غرب باید برای توقف دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی و تحقیق دموکراسی و اجرای حقوق بشر در منطقه خاورمیانه، متحد شود. اما آقای بیلد و دوستان ناخلفش، برنامه دیگری دارند.

* از: متز تونهگ (Mats Tunehag) / در: وال استریت جورنال

*آقای تونهگ، از سرمقاله نویسان روزنامه وارلدن ایداگ، روزنامه ملی سوئد است.

عکس از: Getty Images

متز تونهگ / مترجم:کامیار توانمند (از انگلیسی) / وال استريت جورنال / 21/07/2010

هیچ نظری موجود نیست: