۱۳۸۹ مرداد ۲, شنبه

نماینده مجلس: احمدی نژاد قانون اساسی را اجرا نمی کند


مجلس
نمایندگان مجلس ایران بارها از اجرا نکردن برخی قوانین از سوی دولت انتقاد کرده اند.
یکی از اعضای هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس ایران از اینکه دولت فقط دو مصوبه در طول سه ماه گذشته به این هیات فرستاده است انتقاد و رئیس جمهوری را به عدم اجرای قانون اساسی متهم کرد.
محمد رضا خباز، نماینده مجلس ایران روز جمعه اول مرداد (۲۳ ژوئیه) گفت که در آخرین جلسه هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین که روز چهارشنبه گذشته در مجلس تشکیل شده بود، مطلع شده است که دولت فقط دو مورد را به مجلس فرستاده است.
او با اظهار تاسف از اینکه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران از اجرای قانون اساسی امتناع می کند، گفت: "ظاهرا این دو مورد اساسنامه از دستشان در رفته است و قصد داشته اند به جای دیگری بفرستند."
آقای خباز از اینکه "قبح دروغ گفتن" ریخته شده است ابراز تاسف کرد و گفت: "می گویند همه مصوبات را به مجلس فرستاده ایم در صورتی که این گونه نیست."
بر اساس قانون اساسی ایران مصوبات دولت، در جلسات هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس ایران بررسی می شود و اگر مغایر قوانین باشد، به دولت اطلاع داده می شود و دولت ۱۰ روز فرصت دارد که به مجلس پاسخ دهد. اما اگر دولت پاسخی ندهد یا پاسخ قانع کننده نباشد، با اطلاع و امضای رئیس مجلس، رای قطعی صادر می شود.
آقای خباز از اینکه رئیس جمهوری یک اصل مهم قانون اساسی را اجرا نمی کند، انتقاد کرد و بی اعتنایی دولت کنونی به قانون را در دوران پس از انقلاب ایران بی سابقه خواند.
او از ادامه کار هیات تطبیق مصوبات مجلس با وجود قطع ارتباط با دولت خبر داد و گفت: "ما مصوبات را از طریق سایت دولت و روزنامه رسمی دریافت کرده و موارد خلاف را اصلاح می کنیم. در صورت عدم اصلاح توسط دولت، رئیس مجلس اصلاحیه را برای روزنامه رسمی می فرستد."
سه روز پیش تر، در پی عدم ابلاغ قانون اختصاص ۲ میلیارد دلار به مترو از سوی آقای احمدی نژاد، علی لاریجانی، رئیس مجلس این مصوبه را ابلاغ کرد و آن را برای روزنامه رسمی فرستاد.
آقای خباز با اشاره به اینکه خودش از مخالفان این مصوبه بوده است، علت مخالفت را این دانست که در حساب ذخیره ارزی که قرار است منبع تامین این دو میلیارد دلار باشد، اعتباری باقی نمانده است که مجلس برای آن قانون تصویب کند.
او گفت: "اینکه دولت می گوید حساب ذخیره ارزی محرمانه است، به خاطر این است که چیزی در آن باقی نمانده است."
انتقاد نمایندگان مجلس ایران از دولت سابقه دارد و بارها نمایندگان از اجرا نکردن برخی قوانین انتقاد داشتند و حتی در مواردی دولت را متهم به تخطی از قوانین مصوب کرده اند.
قانون هدفمند کردن یارانه ها، واردات بنزین، برنامه پنجم توسعه، لایحه بودجه سال ۸۹ و اختلاف نظر مجلس و دولت بر سر اجرای برخی مصوبات مجلس یا تغییر لوایح پیشنهادی دولت توسط مجلس از جمله موارد اختلافی است که در یکسال گذشته و پس از تشکیل دولت دهم به بروز واکنش ها میان نمایندگان مجلس و محمود احمدی نژاد منجر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: